زیبایی ناخواسته

0 47

آلاستیر فیلیپ ویپر با داشتن دیدگاهی برای ثبت «زیبایی ‌شناسی تصادفی صنعت و علم» از کارخانه‌های عظیم، تأسیسات تحقیقاتی و شاهکارهای بزرگ مهندسی در سراسر جهان عکاسی می‌کند.

عکس‌ها توسط آلاستیر فیلیپ ویپر (Alastair Philip Wiper)
مقاله‌ای از مری‌گلد وارنر (Marigold Warner)

هنگامی که ویپر برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ دوربینی به دست گرفت، هرگز فکر نمی‌کرد که این کار او را به عکاسی از بزرگترین تأسیسات تحقیقاتی هسته‌ای جهان و همچنین یک مزرعه کشت داروی کانابیس و یک کارخانه سوسیس‌سازی بکشاند. در واقع، او هرگز فکر نمی‌کرد که در نهایت به عنوان یک عکاس مشغول به کار شود. پس از مدتی آشپزی و سفر به سراسر جهان، در نهایت او در کپنهاگ مستقر شد و به عنوان طراح گرافیک برای یک برند پوشاک کار کرد. آنها به یک عکاس برای گرفتن عکس‌های تبلیغاتی نیاز داشتند، بنابراین او داوطلب شد. شش سال از فارغ‌التحصیلی در رشته فلسفه و سیاست ویپر گذشته بود که او شروع به عکاسی کرد.

گلخانه کانابیس (ماری‌جوانا) دارویی Aurora Nordic، دانمارک. مادز پِدِرسِن، یک کشاورز گوجه‌فرنگی نسل سوم، مالک بزرگترین امپراتوری کشت گوجه‌فرنگی در اسکاندیناوی Alfred Pedersen & Sons است. حدود سال ۲۰۱۵ مادز متوجه شد که زیرساخت‌ها و دانش او می‌تواند برای کشت کانابیس دارویی مورد استفاده قرار گیرد. مادز شروع به ساخت یک تأسیسات ۶۰,۰۰۰ متر مربعی کرد که بزرگترین در اروپا است.

 

ویپر به تدریج به عکاسی علاقه‌مند شد و با خرید دوربین‌های دست دوم و ساخت یک تاریکخانه در خانه‌اش، این علاقه را دنبال کرد. او می‌گوید: «می‌دانستم که می‌خواهم از طریق عکاسی امرار معاش کنم، اما عکاسی مد برایم جذابیتی نداشت و عکاسی پرتره یا خیابانی هم نمی‌توانست برایم درآمدی داشته باشد.» روزی، او به طور تصادفی با آثار عکاسان صنعتی، ولفگانگ زیورس (Wolfgang Sievers) و موریس برومفیلد (Maurice Broomfield) برخورد کرد. هر دو عکاس در میانه‌های قرن بیستم فعالیت می‌کردند و مناظر صنعتی پس از جنگ را با توجه به خطوط و اشکال هندسی ثبت می‌کردند و داستان‌های انسانی را در پس‌زمینه‌ای از جهانی که به طور فزاینده‌ای مکانیزه شده بود، عکاسی می‌کردند.

«اختاپوس»، ماشینی که دانه‌های پلاستیکی را در کارخانه Playmobil در مالتا به حرکت درمی‌آورد. شرکت آلمانی Playmobil تمام شخصیت‌های خود را در جزیره مدیترانه‌ای مالتا (Malta) تولید می‌کند و از سال ۱۹۷۶ به این کار ادامه داده است. تا کنون بیش از ۳ میلیارد شخصیت در این کارخانه ساخته شده است. امروزه، ۱۳۰۰ نفر در دومین کارخانه بزرگ مالتا کار می‌کنند و ۲۷۰ دستگاه تزریق پلاستیک تا ۱۰۰ میلیون شخصیت در سال تولید می‌کنند.

 

این کشف به طور غیرقابل برگشتی جهت‌گیری کار تجاری و شخصی ویپر را شکل داد. او می‌گوید: «پیش از آن، علاقه خاصی به صنعت، مهندسی یا علم نداشتم، اما به محض اینکه شروع به عکاسی از این نوع مکان‌ها کردم، کاملا مجذوب آن‌ها شدم. فکر کردم می‌توانم سفر کنم و به مکان‌هایی دسترسی پیدا کنم که مردم عادی نمی‌توانند ببینند. سپس شرکت‌ها مرا برای عکاسی از کارخانه‌هایشان استخدام می‌کردند و فرصت خلاقانه‌ای برای من بوجود می‌آمد که از آنها آثار هنری بسازم.»

این امر به نظر بلندپروازانه می‌رسد، اما موفقیت‌آمیز بود. از اوایل دهه ۲۰۱۰، ویپر به سفارش مشتریانی مانند گوگل، وایرد، نیو ساینتیست و بلومبرگ کار کرده است، عکاسی از کارخانه‌ها، تأسیسات تحقیقاتی و شاهکارهای بزرگ مهندسی در سراسر جهان. همه اینها به مجموعه کارهای شخصی بلندمدت او کمک می‌کند، جایی که او به دنبال ثبت «زیبایی‌های تصادفی صنعت و علم» است.

کشتی کانتینربَر Maersk Triple E در حال ساخت، شرکت کشتی‌سازی و مهندسی دریایی دوو (DSME)، کره جنوبی. زمانی که ساخته شد، Maersk Triple E بزرگ‌ترین کشتی کانتینربَر جهان بود که ظرفیتی برای ۱۸۰۰۰ کانتینر دارد. به اندازه‌ای که می‌تواند ۸۶۴ میلیون موز را حمل کند.

 

در سال ۲۰۲۰، ویپر کتاب عکسی به نام «زیبایی ناخواسته» منتشر کرد. این کتاب عکس شامل حدود ۱۰۰ مکان در سراسر جهان است؛ از یک کشتی‌سازی در کره جنوبی تا یک کارخانه نساجی در بریتانیا. در میان این کسب و کارهای متنوع، عکاس زیبایی را در زشتی این سازه‌های باشکوه به تصویر می‌کشد، تصاویری که به طور غیرمنتظره‌ای رضایت‌بخش و جذاب هستند. او توضیح می‌دهد: «من به همه چیز به شیوه‌ای کودکانه نگاه می‌کنم. به جای اینکه بگویم، “می‌دانم این چیست” یا ” می‌دانم این چه کار می‌کند “، می‌گویم، “این چه چیزی است!، به نظر می‌رسد یک هیولاست!” تخیلم به شدت به کار می‌افتد و این بخش جالب ماجراست.»

کوره خورشیدی Odeillo در فرانسه. انرژی خورشید از طریق مجموعه‌ای از ۹۶۰۰ آینه منعکس می‌شود و در یک نقطه بسیار کوچک متمرکز می‌گردد تا دماهای بسیار بالا ایجاد شود. این کوره که در سال ۱۹۷۰ ساخته شد، هنوز هم توسط آژانس‌های فضایی مانند ناسا و ESA (آژانس فضایی اروپا) برای تحقیق درباره اثرات دماهای بسیار بالا بر روی برخی مواد برای راکتورهای هسته‌ای و ورود مجدد وسایل نقلیه فضایی به جو استفاده می‌شود.

 

در چارچوب جامعه مصرف‌گرای امروزی، دشوار است که به این تصاویر از دیدگاه انتقادی نگاه نکنیم. وایپر می‌گوید: «در ابتدا همه چیز جذاب بود، هنوز هم فکر می‌کنم این مکان‌ها فوق‌العاده و شگفت‌انگیز هستند، اما همچنین در خصوص تولید، نسبت به گذشته بیشتر آگاه شده‌ام. کار من انتقاد کردن نیست، اما می‌خواهم مردم درباره این که محصولات از کجا می‌آیند و چگونه ساخته می‌شوند، فکر کنند.»

 

وایپر از تفسیر آزاد عکس‌هایش استقبال می‌کند، اما هدفش راه‌اندازی بحث‌های اخلاقی یا معنوی نیست. و همان‌طور که عنوان کتاب نشان می‌دهد، این که آیا بیننده این فضاها را زیبا می‌داند یا خیر به خود او بستگی دارد. او می‌گوید: «شاید همه چیز زیبا نباشد و همه هم این را زیبا نخواهند دید.» در واقع، همه ما نمی‌توانیم به شیوه‌ای که او می‌بیند، ببینیم و این چیزی است که این عکس‌ها را تا این حد جذاب می‌کند. با ترجمه‌ی نحوه‌ی دیدن خود، وایپر به ما پتانسیل خیالی عکاسی را نشان می‌دهد، چالش برانگیز کردن چشم‌انداز بصری ما و پرسش درباره زیرساخت‌هایی که زندگی ما را اداره می‌کنند.

کارخانه کفش آدیداس، اندونزی (Parkland World). در این کارخانه، ۱۰۰۰۰ کارگر روزانه ۷۵۰۰۰ جفت کفش تولید می‌کنند (سالانه 22 میلیون جفت). این ساختمان در حال تولید کفش‌های آدیداس سوپراستار است.

 

ماکت ‌چوبی بخشی از تشخیص ‌دهنده (دتکتور) ATLAS، سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای (CERN)، سوئیس. در فاصله‌ای نزدیک از فرودگاه ژنو، آزمایشگاه‌های CERN واقع شده‌اند، جایی که اینترنت به وجود آمده و خانه بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده ذرات جهان است. دتکتور ATLAS بزرگ‌ترین دتکتور از میان هفت دتکتور موجود در برخورددهنده هادرونی بزرگ (Large Hadron Collider) است و این مدل برای آزمایش سیم‌کشی قبل از نصب استفاده شد.

 

اتاق بی‌صدای رادیویی، دانشگاه فنی دانمارک. این تأسیسات در سال ۱۹۶۷ افتتاح شد و در حال حاضر با آژانس فضایی اروپا (ESA) همکاری می‌کند تا آنتن‌های مایکروویو را برای استفاده در ماهواره‌ها و شبکه‌های موبایل و سایر کاربردها آزمایش کند. هدف این است که هر گونه انعکاس مایکروویو را به حداقل برسانند، و همچنین سرهای بزرگ فومی با کربن و آهن پر شده‌اند تا امواج رادیویی را جذب کنند.

 

کشتارگاه Danish Crown Horsens (DC Horsens)، دانمارک. این کشتارگاه بزرگ‌ترین صادرکننده جهانی گوشت خوک است که ۹۰ درصد آن به خارج صادر می‌شود. این کشتارگاه که در سال ۲۰۰۴ تکمیل شده، حدود ۱۰۰۰۰۰ خوک در هفته ذبح می‌کند و به یکی از بزرگ‌ترین کشتارگاه‌های جهان تبدیل شده است. این کشتارگاه ۱۴۲۰ نفر کارمند دارد و حدود ۱۵۰ بازدیدکننده در روز می‌پذیرد.

 

کارخانه سوسیس، دانمارک. کارخانه Gol در سوئن‌استروپ دانمارک، از سال ۱۹۳۴ سوسیس تولید می‌کند. فرهنگ غذایی دانمارکی از این گوشت خوک فرآوری شده و منجمد شکل گرفته‌ است، و با در نظر گرفتن اشکال مختلف و ترکیب‌های ادویه‌ای، این کارخانه بیش از ۲۰۰ نوع سوسیس، سالامی، پپرونی و کالباس برای خرده ‌فروشی و صنعت کترینگ تولید می‌کند.

 

گردآوری و ترجمه: محمد سعیدی

Instagram   ، Behance، Telegram

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.