- فصلنامه هنرهای تصویری (عكاسی، نقاشی و هنرهای دیگر) شماره ۳۵
- نوبت چاپ: زمستان ۱۳۸۹
- قطع خشتی بزرگ
- با مقالاتی از تورج حمیدیان، مهرداد نجمآبادی، اسماعیل عباسی، مجید اخگر و ...
- فصلنامه هنرهای تصویری (عكاسی، نقاشی و هنرهای دیگر) شماره ۵۶
- نوبت چاپ: تابستان ۱۳۹۴
- ویژهنامه هنر و زمان
- قطع خشتی بزرگ
حرفه: عکاس... عکاسی معاصر ایران
در این شماره و شمارهی پیش سعی کردیم از کسانی که در وهلهی اوّل مسئلهشان عکاسی و به دیدهی ما مهمتر از آن، عکاسی ایران است، مدد بگیریم. تمرکز اصلی این دو شماره معطوف به عکاسی معاصر ایران و تا اندازهای معضلات آن است. در پایان این شماره سعی کردیم حتیالامکان از تمامی عکاسانی که هم مطرحاند و هم بیش و کم مستمر کار میکنند تصویری انتخاب کنیم. همهی کارها مربوط به عکاسی معاصر ایران هستند. گمان میکنیم این نگاه گذرا هم نوشتهها را ملموستر میکند و همافق گستردهتری پیش روی ما میگشاید.
حرفه: نقاش... پنجرهی بسته: استراتژی فرهنگی
در این شماره از مجله به توصیف آثار مایکل برمانس پرداختهایم. دلیل اهمیت آثار مایکل برمانس به عنوان یکی از مهمترین هنرمندان حال حاضر در ابتدا کمی سخت است. او بسیار ساده و صریح در مورد آثارش صحبت میکند، معایب و ضعفهایش را بهراحتی اعلام میکند و آشکارا در موردعلاقهاش به هنر پایین و موسیقی عامهپسند حرف میزند. موفقیت یکشبه برای برمانس حاصل نشد. او هنگامیکه 37 ساله بود، اولین نمایشگاه مهماش را در اس. ام. ای .کی1 برگزار کرد. در پی آن در سال 2002 گالری زنو ایکس2 در آنتورپ آثار او را به نمایش گذاشت و بلافاصله در سال بعد گالری دیوید زوئیرنر 3 در نیویورک نمایشگاهی از کارهای وی را برپا کرد. بدین ترتیب شهرت با اینکه خیلی دیر به سراغ برمانس آمد، امّا او بهسرعت در محافل مهم هنری شناخته شد و جایگاهش را در دنیای هنر به عنوان یکی از بااهمیتترین نقاشان نسل خود تضمین و تثبیت کرد.
حرفه: هنرمند... نهادهای هنر معاصر: کیوریترها، بینالها، نمایشهای بینالمللی
در این شماره و شماره بعد میخواهیم به برخی از نهادها، فعالیتها و روندهای خاص هنر معاصر بپردازیم. فعالیت کیوریتری یا کیوریترشیپ یکی از بارزترین نمونههای نقشها و کارکردهایی است که در طول سه دهه اخیر استحاله یافته و نقش تعیینکنندهای در وضعیت موجودِ هنر معاصر یافتهاند. برجسته شدن نقش کیوریتر در سالهای اخیر مقارن بوده است با اوج گرفتن نمایشگاههای بزرگ بینالمللی، نمایشهای چندفرهنگی و بینالهای بزرگ و کوچک مختلفی که بهتدریج به خروجی یا رسانه اصلی بازنمایی و شناخت هنر و هنرمندان معاصر بدل شدهاند. بر این زمینه کلی، پرسشهایی طرح میشوند که اندیشیدن به آنها برای فهم هنر معاصر و شبکه نهادی پیچیده آن ضرورت دارد. این پرسشها نقطه عزیمت و موضوع بحث این شماره و شماره آینده ما خواهد بود. در عین حال، شاید طرح پرسشهایی از این دست اندکی از شتابمان برای اینکه ما نیز تلاش کنیم بهسرعت کیوریترها و نمایشهای کیوریتشده خود را «داشته باشیم» و با موضوعات ریز و درشت و باربط و بیربط نمایشگاه به وجود آوریم بکاهد و ما را با فهمی بهتر و زمینهمندتر به موضوع بازگرداند.
فهرست شماره ۵۶ مجله حرفههنرمند:
حرفه: عکاس
- عکاسی معاصر ایران
- تاریخ نگاری در عکاسی هنری ایران / صیاد نبوی
- عکاسی هنری ایران و پدیدهی شهرنشینی / شه مال مرتضایی - زانیار بلوری
- برش، رتوش و دیگر مسائل / حمیده نوری نیارکی
- زنان علیه زنان (۲) / هادی آذری
- نقش گالریها در روند یک دهه عکاسی ایران / مژگان خادمی راد
- نابهنگامی / گفتوگو با فرشید آذرنگ دربارهی وضعیت عکاسی معاصر ایران / رامیار منوچهرزاده - غزاله هدایت
- نگاهی گذرا به گزیدهای از عکاسی معاصر ایران / غزاله هدایت
حرفه: نقاش
- پنجرهی بسته: استراتژی فرهنگی
- محل اصلی بحث کجاست / ایمان افسریان
- دربارهی امکان یک استراتژی فرهنگی / گفتوگوی رویین پاکباز، مجید اخگر و ایمان افسریان
- دربارهی دو مقاله و یک گفتوگو / مهدی نصرالهزاده
- پنجرهی همسایه: مایکل برمانس
- مایکل برمانس: چاقویی در چشم / منا زهتابچی
حرفه: هنرمند
- نهادهای هنر معاصر: کیوریترها، بینالها، نمایشهای بین المللی
- ظهور گفتمان کیوریتری از اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی تا امروز / پال اونیل / مهدیه کرد
- چرخش کیوریتری: از عمل تا گفتمان / پال اونیل / ابوالفضل توکلی شاندیز
- دنیا دنیا تفاوت: جهانی شدن، هنر معاصر و پیدایش دوسالانهها / تیم گریفین / نغمه یزدان پناه
- عصر کیوریترها / مایکل برنسن / صالح نجفی
- موزه و نمایشگاه غیرتاریخی / دبورا میرس / کتایون یوسفی
نقد فصل
- نقدی بر نمایشگاه سیراک ملکنیان / علیرضا احمدی ساعی
- نقدی بر نمایشگاه امید بازماندگان / وحید حکیم
- نقدی بر نمایشگاه مجید فتحیزاده ناصری / علیرضا رضایی اقدم
- نقدی بر نمایشگاه محمدرضا میرزایی / مهران مهاجر
- ایران: تاریخ ناویراسته / مکاتبات مجید اخگر و مراد منتظمی دربارهی نمایشگاه ایران: تاریخ ناویراسته
نوشتن نقد و نظر