کداک سوپر8 میلیمتری، مورد خاص CES 2016

0 3,299

بی‌تردید دوربین سوپر 8 میلیمتری کداک یکی از موارد خاص به‌نمایش درآمده در CES 2016 بود. دوربینی که یک بروزرسانی برای مدلی است که از حدود سه دهه قبل تولید نشده و ظاهراً قرار است در دو مدل و با قیمتی بین 400 تا 750 دلار و تا پاییز 2016 به بازار عرضه شود. این دوربین هیچ اسم خاصی ندارد و با نام قدیمی کداک سوپر8 معرفی شده.kodak_super_8mm_camera_black_and_white_hero
دوربین سوپر8 کداک که در زمان خود یک دوربین خانگی محسوب میشد، امروز یک مورد خاص برای افراد خاص است و ترکیبی از قابلیتهای دیجیتال و آنالوگ است که برای مثال منظره‌یاب نوری قدیمی آن جای خود را به یک صفحه نمایش چرخنده داده!

این دوربین اولین دوربین سوپر 8 میلیمتری سالهای اخیر نیست. دو سال قبل شرکت دانمارکی لگمار یک دوربین تقریباً مشابه تولید کرد که برای کارهای حرفه‌ای مورد استفاده قرار گرفت و قیمتی در حدود 5000 دلار داشت. اما با پافشاری کارگردانان بزرگی مثل تارانتینو و سم مندس روی دوربین‌های فیلمبرداری آنالوگ طبیعتاً تقاضا برای چنین دوربینهایی در بین فیلمسازان تازه‌کار هم افزایش یافته.

kodak_super_8mm_film_process_plan
نکته جالب در مورد دوربین کداک، هزینه 80 دلاری حدود 3 دقیقه فیلمبرداری با آن است. که این جدای از هزینه های پس از تولید است، البته کداک خود مراحل پردازش تصویر را بر عهده میگیرد و این خدماتی است که هزینه آن هنگام خرید کارتریج فیلم پرداخت میشود. شما فیلم را برای کداک ارسال می‌کنید و کداک نسخه دیجیتال آن را روی یک سرور ابری برای شما آپلود میکند!

Kodak_Super_8mm_-03

اسکن دیجیتال فیلم میتواند در دو ابعاد 2K و 4K صورت پذیرد که البته ابعاد 4K فراتر از توانایی فیلم 8 میلیمتری است و قطعاً کیفیت آن را با ناهنجاری‌هایی مواجه میکند.
هنوز برخی مشخصات این دوربین در حد شایعه و غیرقطعی است. گفته می‌شود امکان ثبت همزمان تصویر دیجیتال بر روی کارت حافظه SD روی این دوربین وجود خواهد داشت. گرچه این مورد غیرمنطقی بنظر می‌رسد، اما درگاه کارت حافظه که حداقل برای ضبط جداگانه ی صدا کاربرد دارد، روی بدنه‌ی این دوربین موجود است. ورودی میکروفن 3.5 میلیمتری روی دستگیره دوربین هم گواه این نکته است و این یعنی صدا را باید جداگانه ثبت کرد و پس از گذراندن مراحل پردازش نگاتیو، نسخه دیجیتال را صداگذاری کرد. ناگفته پیداست که گرچه صدا همزمان توسط دوربین ضبط خواهد شد، اما در هنگام فیلمبرداری به کلاکت هم نیاز خواهد بود!

Kodak_Super_8mm_-01

فیلمهای ارائه شده برای این دوربین در چهار دسته قرار میگیرند، که یکی از آنها سیاه و سفید است. سه مورد دیگر رنگی و با ASA (معیاری که جای خود را به ISO داده) 50، 200 و 500 هستند.
اما آیا دوبین سوپر8 وسیله ای مقرون به صرفه است؟
با وجود پیشرفت های زیادی که در فیلمبرداری دیجیتال شاهد آن هستیم، همچنان بسیاری از کارگردانان برجسته سینما “فیلم” را به دیجیتال ترجیح میدهند و همچنان روی استفاده‌ی بجا از کلمه “فیلمبرداری” و “تصویربرداری” تاکید دارند و در صورت مهیا بودن امکانات و شرایط، “فیلم” را ترجیح میدهند! البته نه فیلم سوپر8 میلیمتری، بلکه فیلم 35 و یا حتی 70 میلیمتری! با این وجود کارگردان‌هایی مثل اسپیلبرگ و نولان بارها گفته‌اند که در آغاز راه، اولین تجربه های فیلمسازی را با سوپر8 پشت سرگذاشته‌اند.

Kodak_Super_8mm_-07

همچنان بسیاری از دوربینهای دیجیتال با قابلت نصب لنزهای قدیمی ساخته می‌شوند تا تصاویرشان نزدیک ترین مشخصات به فیلم را داشته باشند. برخی دیگر هم مثل Bolex حتی ظاهر نوستالژیک دوربین‌های قدیمی را حفظ کرده‌اند. در عین حال نباید فراموش کرد که پافشاری کداک بر روشهای قدیمی عکسبرداری و فیلمبرداری و عدم تطبیق با پیشرفت‌های دیجیتال موجب اعلام ورشکستگی آن در سال 2012 شد.

Kodak_Super_8mm_-09

در انتها باید گفت اگر فرض را بر دست‌نیافتنی بودن کیفیت “فیلم” هم بگذاریم، بازهم مساله هزینه‌ی بسیار کم، و رفع محدودیت‌ها برگ برنده‌ی دیجیتال است و همچنان دوربینی مثل سوپر8 را صرفاً برای ثبت تصاویر خاص، بازسازی حال و هوای دهه های قبل و یا فقط تجربه‌ی فیلمبرداری آنالوگ مناسب میسازد و نه بیشتر.

بخشی از مشخصات ارائه شده این دوربین را در ادامه میبینید:
– قابلیت نصب کارتریج‌های با طول فیلم 15 متر (در واقع 50 فوت که هر فوت شامل 72 فریم است)
– توانایی تصویربرداری با سرعت 9، 12، 18، 24 و 25 فریم در ثانیه
– قابلیت تعویض لنز با دهانه لنز C-Mont
– دارای دو لنز: فیکس 6 میلیمتری اف 1.2 بعلاوه لنز زوم 48-8 میلیمتری
– فوکوس و نوردهی دستی
– صفحه نمایش 3.5 اینچی
– نورسنج داخلی
– باتری با قابلیت شارژ از طریق درگاه USB
– میکروفن سرخود با امکان تعویض از طریق ورودی 3.5 میلیمتری
– قیمت بین 400 و 750 دلار و یک مدل ارزانتر که در سال 2017 عرضه خواهد شد

در اینجا میتوانید ویدئوی کوتاهی از این دوربین در نمایشگاه CES 2016 ببینید:
https://youtu.be/lCDMohaG808

برای کسب اطلاعات بیشتر به توضیحات ارائه شده در سایت رسمی کداک مراجعه کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.