مقایسه دوربین‌های فیلم‌برداری سونی VG30 و VG900

0 3,021

در حال حاضر استفاده از دوربینهای عکاسی DSLR برای فیلمبرداری و فیلمسازی به امری عادی تبدیل شده است. دوربینهایی که در واقع برای عکاسی ساخته شده‌اند اما مزایایی مثل قابلیت تعویض لنز ، اندازه کوچک و قیمت پایین باعث شده معایبی مثل آسیب پذیرتر بودن حسگر آنها ، توانایی پایین‌شان برای تصویربرداری به طور پیوسته، باتری ضعیف‌تر، مشکلات فوکوس خودکار روی سوژه‌های متحرک و غیره، در مقایسه با دوربینهای تصویربرداری و در مجموع نبود هرآنچه که از یک دوربین تصویربرداری انتظار میرود و در یک DSLR موجود نیست ، از طرف کاربران نادیده گرفته شوند .

VG30-VG900 (5)

سونی که از برندهای معتبر و صاحب نام سازنده دوربین های عکاسی و تصویربرداری محسوب میشود ، ضمن ارتقاء قابلیتهای تصویربرداری دوربینهای عکاسی خود ، دوربینهای تصویربرداری دارای مزایای DSLR ها و حتی فراتر از آن را نیز تولید کرده است. دوربینهایی که سرآمد آنها مدلهای VG30 و VG900 هستند ، دو دوربین تقریباً مشابه از خانواده هندی کم سونی ، با قابلیت تعویض لنز و به ترتیب با حسگر APS-C و حسگر فول فریم!

VG30-VG900 (12)

تفاوت اصلی این دو مدل :

این دو مدل همانطور که از یک هندی‌کم سونی انتظار میرود ، بسیار کوچک هستند و همانند دیگر هندی‌کم‌ها دارای یک صفحه نمایش تاشو و چرخان در بخش کناری بدنه هستند که به نسبت ابعاد بدنه بزرگ به نظر می‌آید. سایز این صفحه نمایش در هردو مدل 3 اینچ و از نوع لمسی است. شباهت های ظاهری این دو مدل به حدی است که در نگاه نخست امکان اشتباه گرفتن این دو بجای یکدیگر نیز ممکن است .

VG30-VG900 (11)

اما تفاوت اصلی این دو مدل چیزی فراتر از یک تفاوت ظاهریست و آن وجود حسگر فول فریم برای مدلVG900  در مقابل حسگر APS-C برای مدل VG30 است. البته حسگر APS-C مدل VG30 گرچه از حسگر VG900 کوچکتر است ، اما باز هم بسیار بزرگتر از آن چیزیست که بطور معمول در دوربینهایی با این ابعاد بکار میرود و حسگری بزرگ محسوب میشود. حسگری با ابعاد مشابه حسگر دوربینهای DSLR غیرفول فریم .

VG30-VG900 (3)

اما اگر بدنبال تصاویری با مشخصات خاص فول‌ فریم‌ها هستید ، VG900 انتخاب مناسب شماست . این مدل دارای قابلیت تصویربرداری در حال APS-C نیز هست که در این حالت تصویر کمی نزدیک‌تر از حالت اصلی می‌شود.

VG30-VG900 (7)

ضمناً هردوی این دوربینهای از E-mount سونی بهره می‌برند که مربوط به لنزهای اختصاصی فیلمبرداری می‌شود. علاوه بر این با تهیه یک آداپتور امکان نصب لنزهای A-mount (لنز‌های دوربین‌های سری آلفا سونی) نیز بر روی آنها وجود دارد .

ظاهر و اندازه :

اگر نگوییم وزن 650 گرمی VG30 از میانگین وزن DSLR های غیرفول فریم کمتر است اغراق نکرده‌ایم. این مورد برای VG900 با وزن 825 گرم و در مقایسه با DSLR های فول فریم نیز صادق است.

میکروفن :

VG30-VG900 (10)

آنچه که از یک دوربین  DSLR نمیتوان انتظار داشت وجود یک میکروفن داخلی خوب است . در مورد DSLR ها در بهترین شرایط  این بخش تشکیل شده از یک جفت میکروفن معمولی پنهان شده درون بدنه، باقابلیت ضبط صدای استریو است. اما در مورد دوربین‌های سونی با یک میکروفن 4 کپسوله روبرو هستیم که علاوه بر توانایی ضبط صدا بصورت استریو ، توانایی ضبط صدا بصورت 1/5 کاناله را نیز داراست .

VG30-VG900 (2)

این VG30 و VG900 از این نظر یکی از بهترین مدل‌ها هستند . این ویژگی برای ضبط صدا در شرایطی که امکان حمل جداگانه تجهیزات صدا وجود ندارد ، ایده آل بنظر میرسد.

ضمناً در کنار این میکروفن‌ها یک ورودی میکروفن خارجی وجود دارد . اگر همه این موارد آن چیزی نیست که شما بدنبال آن هستید ، میتوانید با تهیه یک مبدل XLR و نصب آن روی کفشک‌های مخصوص که زیر درپوش پلاستیکی تعبیه شده روی دوربین پنهان شده، از حرفه ای‌ترین صدابرداری در کنار این دوربین‌ها بهره‌مند شوید .

VG30-VG900 (4)

ویژگی های مختص دوربین‌های تصویربرداری

منظره‌یاب نیم اینچی OLED و با پوشش 100% قابلیتی‌ست که فقط در یک دوربین تصویربرداری میتوان یافت . استفاده از این چشمی علاوه بر امکان بررسی دقیق و کامل تصویر پیش روی حسگر بدون مزاحمت نورهای محیطی، موجب صرفه جویی در مصرف باتری نیز میشود.

VG30-VG900 (1)

یکی دیگر از ویژگی های دیگر دوبینهای تصویربرداری سونی، امکان استفاده از باتری بزگتر و قوی‌تر، بدون استفاده از هیچ وسیله جانبی است . این در حالیست که برای رفع مشکل باتری دوربینهای DSLR علاوه بر تهیه باتری اضافه مجبور هستید باتری گریپ هم تهیه کنید‌.

یک دوربین عکاسی کامل

در ابتدای این متن به این نکته اشاره شد که هر دوی این دوربین‌ها، دوربین تصویربرداری با مزایای DSLR هستند . یعنی مزایایی که DSLR ها دارند و دوربینهای تصویربرداری ندارند را در آنها می‌توانید ببینید. اما این دوربین‌ها علاوه بر این که از قابلیت عکسبرداری با رزولوشن بالا و حتی با فرمت غیر فشرده RAW نیز برخوردارند و این یعنی امکان عکاسی حرفه ای با دوربین تصویربرداری . دقیقاً خلاف آنچه که برای دوربینهای DSLR اتفاق می افتد!

VG30-VG900 (2)

بطور دقیق VG30 قابلیت عکسبرداری با رزولوشن 16.1 مگاپیکسل و VG900 قابلیت عکسبرداری با رزولوشن 24 مگاپیکسل و با فرمت خروجی JPEG و RAW بصورت جداگانه و یا همزمان را دارا هستند. همچنین هر دو آنها دارای 25 نقطه فوکوس بوده و هر دو توانایی عکاسی پیاپی تا سرعت 6 فریم بر ثانیه را دارا میباشند که حتی برای یک DSLR هم رقم قابل قبولیست!

نتیجه گیری

مدت کمی از معرفی دوربینهای سری VG نمیگذرد و در این مدت خصوصاً مدلهای VG30 و VG900 جایگاه خود را در میان تصویربرداران حرفه ای و نیمه حرفه‌ای پیدا کرده اند . دوربینهایی کوچک با قابلیتهایی بزرگ که بر خلاف DSLR ها دقیقاً برای تصویربرداری ساخته شده‌اند ولی در زمینه عکاسی هم دوربینهای کاملی بنظر می‌رسند . دوربین‌هایی با قابلیت تعویض لنز و حسگرهایی بزرگ که گرچه بخاطر اندازه شان با DSLR ها مقایسه شدند ، اما در برابر دوربینهای تصویربرداری حرفه ای گرانتر هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند .

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.