نیم‌نگاهی به ارتباط نزدیک شرکت Sony و Zeiss

1 2,440

دیگر برایمان عادی شده که است که با دیدن نام تجاری سونی بر روی دوربین‌های این شرکت، نام زایس را بر روی لنز آنها نیز ببینیم. این همکاری به‌قدری نزدیک شده است که گاهی اوقات عکاسان در مورد محصولات مشترک و انحصاری آنها سوالاتی را مطرح می‌کنند و تفاوت آنها را با یکدیگر جویا می‌شوند. بسیاری از لنزهای دوربین‌های سونی ساخت شرکت زایس است و این همکاری تا جایی پیش رفته که برخی از کاربران اینطور تصور می‌کنند که شرکت زایس، نام بخش تولید لنز شرکت سونی است (همانطور که همچنان برخی از کاربران، سایبر‌شات را سازنده دوربین‌های تلفن همراه سونی می‌دانند)! این مسئله وقتی پیچیده‌تر می‌شود که می‌بینیم شرکت سونی دوربین‌هایی را با لنز‌های سری G خودش وارد بازار می‌کند که به نوعی جزو لنز‌های رده‌بالای جهان و مثلا هم تراز با لنز‌های سری L کانن در برند کانن به شمار می‌آیند.


Inspection_by_the_ZEISS_Staff_01-622x415

همین چند وقت پیش بود که شرکت پیکسل لنز‌های حرفه‌ای زایس برای تصویر‌برداری با دوربین‌های DSLR کانن و نیکون را نیز روی وب‌سایت فروشگاهی پیکسل قرار داد تا کاربران دوربین‌های رقیب سونی در زمینه تصویر‌برداری نیز از تکنولوژی روز دنیا بی‌نصیب نمانند.

این‌روزها زایس در زمینه دوربین‌های تصویربرداری فعال‌تر از پیش ظاهر شده و سری جدیدی از لنز‌های حرفه‌ای را اختصاصا برای دوربین‌های DSLR کانن و نیکون ارائه کرده است که سری Milvus نام دارد. سوال اینجاست که چرا این سری از لنز‌ها برای استفاده با دوربین‌های سونی ارائه نشده‌اند، و آیا اصولا این سونی است که برای کانن و نیکون لنز می‌سازد؟

اخیرا شرکت زایس مقاله‌ی جالبی در همین زمینه منتشر کرده و در آن کمی از جزئیات این همکاری برای عکاسان و علاقمندان به عکاسی سخن گفته است.

Lens_Inspection_01-619x622

در دو دهه گذشته، این دو شرکت‌ ژاپنی و آلمانی همکاری نزدیکی در طراحی و ساخت تجهیزات عکاسی داشته‌اند و نتیجه آن محصولی با کیفیت و طراحی فوق العاده بوده است.

بنا به گفته زایس آغاز این همکاری در سال 1990 شکل گرفت، در آن زمان شرکت سونی به دنبال یک برند قوی برای همکاری در صنعت عکاسی بود تا بتواند بازار تشنه آن زمان را به سمت خود بکشاند از طرف دیگر شرکت زایس که فعالیت بسیار طولانی در ساخت و طراحی لنز داشت با وجود اینکه یک برند قوی در این صنعت بود، نیاز به جای پایی محکم‌تر برای پیشرفت و گسترده‌تر کردن بازار خریداران محصولاتش داشت. هدف هر دو شرکت از شکل‌گیری این همکاری؛ کمک به کاهش ضعف یکدیگر و تلاش برای جذب بازار بود.

بعد از گذشت 20 سال از این همکاری، این دو شرکت بیش از 185 میلیون محصول sony/zeiss را تولید و به فروش رساندند که این خود نشان از فعالیت جدی هر دوی آنها دارد. شرکت زایس همزمان با طراحی و کمک در ساخت لنز و دوربین‌های جدید به سونی، در ساخت محصولات انحصاری خود نیز بسیار فعال بوده است. این شرکت علاوه بر همکاری با شرکت سونی با شرکت مایکروسافت نیز برای ساخت لنزهای تلفن‌های هوشمند و همچنین با شرکت Logitech در ساخت وب‌کم‌ همکاری داشته است و نقش  پر رنگی را در این زمینه ایفا کرده که نتیجه آن فروش بیش از 130 میلیون لنز دوربین تلفن همراه و بیش از 7 میلیون وب‌کم بوده است.

inspection

محصولات انحصاری شرکت Zeiss با محصولات ساخته شده به صورت مشترک با شرکت سونی تفاوت‌هایی دارند. از جمله مهمترین این تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فوکوس‌خودکار:

یکی از بارزترین تفاوت های میان لنزهای ساخته شده به صورت مشترک یا بهتر بگوییم لنزهای Sony/Zeiss با لنزهای خود Zeiss در مکانیزم فوکوس آنهاست. سیستم فوکوس لنزهای مشترک Sony/Zeiss همیشه مجهز به فوکوس خودکار می‌باشند و در مقابل لنزهای انحصاری ساخته شده توسط زایس به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یک گروه که مجهز به سیستم فوکوس دستی می‌باشند (Loxia) و گروهی دیگر که مجهز به سیستم فوکوس خودکار هستند (Batis).

طراحی:                                                                             

طراحی لنزهای شرکت زایس صرفا توسط تیم طراحی این شرکت انجام می‌شود، و تمامی مشخصات فنی لنز جدید در راستای سیاست و استراتژی شرکت زایس است. در صورتی که طراحی لنزهای مشترک سونی/زایس توسط کارکنان مشترک هر دو شرکت انجام می پذیرد. شرکت زایس در روند طراحی این لنزها به شرکت سونی کمک می‌کند. این شرکت آزمایش‌های متعددی را بر روی نمونه‌های اولیه لنزهای ساخته شده انجام می‌دهد و تائیدیه آنها را صادر می‌کند. شرکت سونی تمامی لنزهای تولید شده را،  توسط دستگاه‌هایی که شرکت زایس در اختیار این شرکت قرار می‌دهد آزمایش می‌کند. این دستگا‌های پیشرفته MTF-Tester K8، T-Stop-Tester، On-axis MTF-Tester K9 نحوه کار لنز را مدل‌سازی کرده و عملکرد آنرا بررسی می‌کند تا بهترین کیفیت و نتیجه ممکن حاصل شود.

Cine_lens_manufacturing-01_01-622x414

محل تولید:

شرکت زایس حدود یک قرن ونیم پیش در کشور آلمان تاسیس شده است و توقع می رود که کارخانه‌ ساخت لنزهای این شرکت نیز در کشور آلمان باشد. اما شرکت زایس کارخانه ساخت لنز دوربین‌های دیجیتال خود را در کشور ژاپن تاسیس کرده است و مراحل ساخت این لنزها را در آنجا انجام می‌دهد که از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است. از طرفی کارخانه تولید لنزهای سینمایی خود که ساخت آنها مراحل پیچیده‌تری داشته و نیاز به کنترل ساخت بیشتری دارد را در آلمان تاسیس کرده است. در رابطه با کارخانه‌های ساخت لنزهای مشترک این دو شرکت باید گفت که این کار توسط شرکت سونی و در کارخانه‌های مختلف این شرکت که در آسیا قرار دارند انجام می‌شود.

zeisspartnership

فروش:

محصولات مشترک سونی/زایس توسط توزیع کننده‌های محصولات شرکت سونی به فروش می‌رسند. شرکت زایس محصولات خود را به صورت جداگانه و از طریق فروشنده‌های خود در آلمان و کشور‌های دیگر به فروش می‌رساند. لازم به ذکر است شرکت زایس فروشنده‌های معتبر محصولات خود که دارای تائیدیه از این شرکت می‌باشند را به صورت منظم و دائم، توسط افراد حرفه‌ای و متخصص، تعلیم می‌دهد تا بتواند مشتریان خود را راضی نگه دارد.

خدمات پس از فروش:

خدمات مورد نیاز برای محصولات شرکت Zeiss در تمامی مراکز خدمات پس از فروش این شرکت در سراسر جهان قابل دسترس است. ولی خدماتی که در مورد محصولات مشترک این شرکت با سونی است، فقط در مراکز خدمات پس از فروش سونی در دسترس خواهد بود.

1 نظر
  1. فری می‌گوید

    با سلام سونی جایزه بهترین لنز دنیا رو گرفت لنز G سونی کارش دوربین بهترین برند دنیییییااااسسسسست سونی

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.