EOS 6D در برابر EOS 6D Mark II

مقایسه پیکسل به پیکسل دوربین‌های کانن در 5 دقیقه

5 6,015

بالاخره دوربین کانن EOS 6D Mark II معرفی شد. این دوربین که مدل پیشرفته دوربین فول‌فریم معروف کانن EOS 6D به شمار می‌رود ظاهری بسیار شبیه به مدل قبلی خودش دارد و هنوز وارد بازار نشده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم پیش از عرضه این محصول در فروشگاه پیکسل، این دو دوربین را در مقابل یکدیگر قرار دهیم تا ببینیم که آیا این بدنه 2000 دلاری ارزش انتظار را دارد، یا همچنان می‌توانیم از قیمت مناسب کانن EOS 6D بیشترین بهره را ببریم؟

چرا هیچیک از این دوربین‌ها را نخریم؟

کانن EOS 6D Mark II

هر دوی این دوربین‌ها فول‌فریم هستند و طبیعتا برای عکاسان تازه‌کار کمی گران هستند. همچنین از آنجا که دوربین‌های DSLR تنها امکان استفاده از لنز های خودشان را دارند، این دو دوربین تنها می‌توانند از لنز‌های سری EF کانن (یا لنز‌های مشابه این مانت) استفاده کنند. دوربین‌های DSLR مارک‌های دیگر که هیچ، حتی اگر دوربینی که دارید از سری غیر فول‌فریم کانن مانند کانن EOS 80D (لنز‌های سری EF-S) یا کانن EOS M10 (با لنزهای سری EF-M) باشد هم نمی‌توانید از لنزهای آنها روی این دوربین‌ها استفاده کنید و تنها می‌بایست لنز‌های سری EF برای آنها تهیه کنید.

از دیگر اشکالات مهم هر دو دوربین کانن EOS 6D و کانن EOS 6D Mark II می‌توان به نداشتن فلاش اشاره کرد. متاسفانه کانن همچنان روی طراحی بدون فلاش بدنه‌های سری تک رقمی خودش پافشاری می‌کند و طبیعتا اگر نیاز به استفاده از امکانات پیشرفته نوردهی TTL این دوربین‌ها دارید باید حتما یکی از فلاش‌های این شرکت مانند Canon Speedlite 600 EX II RT یا حداقل یکی از فلاش‌های ارزان قیمت مشابه آنها مانند Yongnuo YN-568EX II Speedlite را خریداری کنید.

کانن EOS 6D Mark II

برخلاف دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه سونی مانند Sony a7r II که خود حسگر دوربین دارای لرزشگیر است و با هر لنزی (حتی لنز‌های ساده و ارزان قیمت) می‌توان از قابلیت لرزشگیری و عکاسی در نور کم بهره برد، هیچ یک از دوربین‌های EOS 6D و EOS 6D Mark II دارای لرزشگیر نیستند. بنابراین اگر معمولا در نور کم و روی دست عکاسی می‌کنید، بهتر است حتما به فکر یک لنز سری EF دارای لرزشگیر مانند Canon EF 24-70mm F/4.0L IS USM باشید که در نام آنها عبارت IS به معنای لرزشگیر ذکر شده باشد.

خیلی از کاربران از این دوربین‌ها برای فیلمبرداری استفاده می‌کنند. متاسفانه از اشکالات هر دوی آنها که کانن همچنان در مدل جدید حل نکرده است، عدم وجود درگاه خروجی برای هدفون است. بنابراین احتمالا وقتی در محل‌های شلوغ مانند مجالس عروسی از آنها استفاده می‌کنید، باید حتما یک چشمتان به نمایشگر دوربین باشد تا احیانا صداها دیستورت نشوند. ضمنا اگر به مدت طولانی با آنها فیلم ضبط می‌کنید حتما به فکر کارت‌های حافظه حجم بالا مانند SanDisk 64GB Extreme PRO SDXC UHS-I V30 باشید، چون کانن همچنان روی درگاه کارت حافظه SD تکی اصرار دارد و روی این دوربین‌ها دو درگاه حافظه قرار نداده است. ضمنا یک خبر بد برای کاننی‌ها اینکه مدل جدید EOS 6D هم مانند مدل قبلی دارای فیلمبرداری UHD 4K نیست و همچنان ارزان‌ترین دوربین DSLR کانن با قابلیت فیلمبرداری 4K همان EOS 5D Mark IV خواهد بود.

اشکالات کوچک دیگری هم به هر دوی این دوربین‌ها وارد است. مثلا این دوربین‌ها برای افراد حرفه‌ای ساخته شده‌اند، بنابراین قابلیت‌های دم دستی مانند عکاسی پانوراما که اکنون در گوشی‌های موبایل هم دیده می‌شود در این دوربین‌ها موجود نیستند و طبیعتا نمی‌توانید به راحتی یک دوربین خانگی آن‌ها را  را در مهمانی‌ها همراه ببرید و عکسهای خانوادگی بگیرید. برای این کار باید به فکر دوربین‌های سبک‌تر و ساده‌تری مانند Canon PowerShot G9 X باشید.

چرا باید یکی از این دوربین‌ها را بخریم؟

کاملا واضح است، چون حرفه‌ای هستند! امکان تعویض لنز و استفاده از منظره‌یاب چشمی (از نوع منشور پنج وجهی با پوشش بالای 97 درصد) دارند و می‌توانید در هر شرایطی بسته به نیازی که دارید از لنز‌های مختلف با قابلیت‌های پیشرفته استفاده کنید. می‌توانید برای عکاسی پرتره یک لنز پرایم با بوکه فوق‌العاده مانند Canon EF 85mm F/1.2L II USM را روی آنها ببندید و عکس‌های رویایی بگیرید یا می‌توانید یک لنز پنکیک کوچک مانند Canon EF 40mm F/2.8 STM روی آنها ببندید و در هر ساعت از شبانه روز در خیابان به عکاسی مستند بپردازید. حتی اگر عاشق عکاسی در شب و نجوم هستید، حسگر‌های بزرگ و نویز پایین این دوربین‌ها به شما کمک می‌کنند تا عکس‌هایی فوق‌العاده از آسمان شب بگیرید که به هیچ وجه با دوربین‌های غیر فول‌فریم یا کامپکت قادر به ثبت آنها نیستید. صحبت از عکاسی نجوم شد، هر دوی این دوربین‌ها دارای قابلیت Bulb هستند و می‌توانید برای عکاسی طولانی مدت روی آن حساب کنید. خصوصا اینکه هر دوی این دوربین‌ها دارای نمایشگر تک‌رنگ تنظیمات در بالای بدنه هم هستند و برخلاف دوربین‌های میان‌رده مانند Canon EOS 750D مجبور نیستید در تاریکی شب مدام نمایشگر LCD دوربین را روشن کنید.

خوشبختانه برخلاف اغلب دوربین‌های DSLR فول‌فریم موجود در بازار، هم مدل جدید EOS 6D Mark II و هم مدل قدیمی‌تر EOS 6D به امکانات ارتباطی USB 2.0، HDMI Mini و Wi-Fi مجهز هستند و می‌توانید برای عکاسی از راه دور یا عکاسی‌های دقیق مانند عکاسی صنعتی و ماکرو، از نرم‌افزار‌های کامپیوتری مانند لایتروم یا حتی Camera Connect App خود کانن روی تبلت و تلفن‌های همراه هوشمند استفاده کنید.

مزیت‌های کانن EOS 6D به کانن EOS 6D Mark II

طبیعتا وقتی مدل جدیدی از یک دوربین معرفی می‌شود، اغلب مزایای مدل قبلی را می‌توان در مدل جدیدتر هم دید. بنابراین دلایل زیادی برای خرید مدل قدیمی‌ که حدود 5 سال پیش معرفی شده باقی نمی‌ماند. در مورد کانن EOS 6D می‌توان از مزیت قیمت نام برد که احتمالا مهم‌ترین دلیل برای انتخاب آن است. تفاوت قیمت 600 دلار به معنی اختلاف قیمت حدود 3 میلیون تومان است.

مزیت‌های کانن EOS 6D Mark II به کانن EOS 6D

کانن EOS 6D Mark II

اگر از بخش پشتیبانی پیکسل درباره مزیت‌های کانن EOS 6D Mark II بپرسید احتمالا اولین موردی که به آن اشاره می‌کنند درباره حسگر این دوربین است. حسگر مدل جدید این دوربین به طور کلی از نو طراحی شده است و رزولوشن آن برابر 26 مگاپیکسل است که تابحال در هیچیک از دوربین‌های این شرکت وجود نداشته است. طراحی جدید این دوربین تنها شامل 6 مگاپیکسل اضافی نمی‌شود و کانن همانند دوربین پیشرفته EOS 5D Mark IV، در حسگر تصویر این دوربین حسگر‌های فوکوس تشخیص فاز را هم قرار داده است. بنابراین نه تنها می‌توانید در منظره‌یاب آن 45 نقطه فوکوس (همگی از نوع کراس) را ببینید که بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از 11 نقطه فوکوس در مدل قبلی (با یک نقطه کراس) هستند، بلکه می‌توانید همانند EOS 80D، با لمس هر نقطه از تصویر روی LCD (در حالت فیلمبرداری یا LiveView) بلافاصله روی آن نقطه فوکوس کنید که برای تصویربرداران یک قابلیت فوق‌العاده است. البته اگر می‌خواهید از فوکوس نرم و بی‌صدای دوربین‌های جدید کانن بهره‌مند شوید باید حتما از لنز‌های سری STM این شرکت استفاده کنید که متاسفانه برای دوربین‌های فول‌فریم این شرکت چندان پرتعداد نیستند.

صحبت نمایشگر شد. برای نخستین بار در بین تمام دوربین‌های فول‌فریم، نمایشگر LCD مدل Mark II، به صورت بازشو طراحی شده که به شما امکان می‌دهد در زوایای خیلی بالا یا پایین نیز به راحتی  فیلمبرداری یا عکاسی کنید. ضمنا علاوه بر امکان ارتباطی WiFi که مصرف دوربین را بالا می‌برد، می‌توانید با NFC این دوربین را به گوشی تلفن همراه معرفی کرده و در تمام طول روز، با استفاده از قابلیت ارتباطی کم مصرف بلوتوث هم، آن را از راه دور کنترل کنید.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های مدل جدید کانن EOS 6D Mark II نسبت به مدل قبلی خودش استفاده از پردازشگر پیشرفته DIGIC 7 در برابر DIGIC 5+ است. استفاده از این پردازشگر سرعت عکسبرداری این دوربین را از 4.4 به 6.5 فریم برثانیه رسانده است که برای عکاسان خبری و ورزشی خبر خوبی به شمار می‌رود. همچنین این دوربین می‌تواند با فرمت RAW تا 27 فریم (در برابر 17 فریم) و با فرمت JPEG تا 150 فریم پشت سر هم عکاسی کند و به لطف این پردازشگر جدید، حداکثر حساسیت آن نیز از ISO 25600 به 40000 رسیده است.

از مزایای فیلمبرداری این دوربین نیز می‌توان به امکان ضبط ویدئو‌های اسلوموشن 60 فریم بر ثانیه با رزولوشن Full HD 1080p اشاره کرد که در مدل قبلی تنها محدود به رزولوشن HD 720p می‌شد. ضمنا صدای میکروفون روی دوربین نیز به صورت استریو ضبط می‌شود که نسبت به صدای مونو در مدل قبلی پیشرفته‌تر شده است، اما باز هم برای فیلمبرداری حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنیم از درگاه ورودی میکروفون‌ این دوربین‌ها همراه با میکروفون‌های رودوربینی سبک مانند Rode VideoMic GO استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

هر دوی این دوربین‌ها جزو بهترین دوربین‌های فول‌فریم ارزان‌قیمت موجود در بازار به شمار می‌روند و ما هر دوی آنها را به عکاسان حرفه‌ای و علاقمندان سطح بالای این هنر پیشنهاد می‌دهیم. اما باز هم ارزش نگاه شما چیز دیگریست. لطفا اگر تجربه استفاده از هر یک از این تجهیزات یا دیدگاهی درباره مطالب مطرح شده دارید با ما در میان بگذارید و فراموش نکنید ما همه چیز را پیکسل به پیکسل با هم مقایسه می‌کنیم.

5 نظرات
  1. پژمان می‌گوید

    6d عالیه
    من دوساله دارمش و کاملا راضیم
    اگر از کسی شنیدید که 6d دوربین خوبی نیست نطمعن باشید آن فرد انتخاب درستی برای نیاز های عکسبرداری خود و یا انتخاب درستی بر اساس دانش عکاسی خود نداشته

  2. پیمان حامدی بهتاش می‌گوید

    ۶دی دوربین خوبی است بین فول فریمها به لحاظ، وزن سبک تر، قیمت پایین تر، منوها و کلیدهای میان بر در دسترس که در کنون نسبت به سایر برندها یک مزیت است و سرعت بالای شات و پروسس عکس، منتها ایراد عمده ی ۶ دی، تعداد نقاط فوکوس کم، و وجود فقط یک نقطه ی مرکزی کراس و سیستم فوکوس مبتنی بر کنتراست آن و نیز بدنه ای نحیف و ضعیف، چه به لحاظ عایق بندی و چه به لحاظ لعاب رویی آن. اما اگر کسی بودجه اش محدود بوده و قادر به خرید بدنه های افسانه ای نیست، میتواند با قیمتی مپاسب صاحب یک بدنه فول فریم بشه، منتها در فوکوس کشی با این بدنه باید آنقدر تمرین بکنید تا صاحب تجربه و تبحر بشوید. این زبدگی برای خودتان در استفاده بهینه مفید خواهد بود.

  3. فرشید ضیاءالملک می‌گوید

    من قبلا با کانن 80 دی کار کردم و ازش راضی بودم برای فیلم سازی و عکاسی خبری خیلی عالیه
    و الان کانن 6 در مارک دو دارم که کمی سنگین و حجیم هست، عکس و تصویر فوق العاده ای داره.

  4. Mahdi می‌گوید

    سلام دوستان من 2 سال 6d داشتم و به تازگی 6d mark2 رو خریدم از لحاظ من مارک 2 قابل مقایسه با 6d نیست .6d ی دوربین با ی نقطه فوکوس کراس هست و اون هم فقط در وسط و در کل ی دوربین خنگ هست ، اما مارک 2 ی دوربین سریع حساب میشه با داینامک رنج بالاتر از 6d

    1. عارف می‌گوید

      صرفا جهت اطلاع داینامیک رنج از نمونه قبلی کمتر هستش و همچنین نویز نسبت به سنسور قبلی بیشتر شده دوتا عکس با هم مقایسه شدن با یک تنظیمات
      مرجع هم dxomark
      داینامیک رنج بعلت افزایش پیکسل ها نویز هم غیر از افزایش پیکسل استفاده از سیستم پیکسل دوگانه باعث کوچک تر شدن پیکسل ها شدن
      اما در فوکوس کشی نسل قبلی باید لنگ بندازه از طرفی بدنه جدید متریال و کیفیت خیلی بهتری داره همراه تاچ و پوشش ۱۸۰ درجه صفحه نمایش

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.