نه هر نوع ضمانت‌نامه‌ای

3 1,123

شاید زمانی برسد که کالاها عمر مفید اعلام‌شده داشته باشند، , در مدت عمر کارشان را به نحو احسن انجام دهند و در زمان مقرر بمیرند و از کار بیفتند! اما هنوز به آن زمان نرسیده‌ایم و بهترین کالاها هم ممکن است دچار مشکل یا خرابی شوند. این جاست که اهمیت ضمانت و خدمات پس از فروش مشخص می‌شود.

اما ضمانت و کلماتی که برای توصیف و مشخص‌کردن آن به کار می‌رود، تضمین محکمی ندارد. رویت یک هولوگرام یا کارت ضمانت شاید خاطر مشتری را در هنگام خرید تا حدی جمع کند، اما زمانی که هنگام استفاده از ضمانت می‌رسد گروه پرشماری از استفاده‌کننده‌ها با اتفاق‌های غیرمنتظره روبه‌رو می‌شوند. بدترین آن ممکن است این باشد که مشتری بفهمد که ضمانت‌نامه به هر علتی معتبر نیست. فروشنده جواب‌گو نیست و تلفن مندرج روی کارت نیز بی‌پاسخ می‌ماند و در نشانی ذکر شده نیز اثری از «شرکت» نیست. این حالت بیشتر برای ضمانت‌های متفرقه‌ای که کارت آن‌ها بین فروشندگان ویترینی به قیمت ناچیزی پخش می‌شود، رخ می‌دهد.

سرگردان شدید؟ اجازه بدهید بیشتر توضیح دهیم: مجاری ورود کالای الکترونیک، موبایل، لوازم عکاسی و فیلم‌برداری و نظایر این‌ها همیشه قانونی و مشخص نیست. ممکن است یک کالای مشکوک (حتی دزدی) از مجاری متفرقه و غیرقانونی وارد کشور شود. از آن‌جایی که اکثریت فروشندگان و فروشگاه‌های معتبر حاضر به خرید چنین کالاهایی نیستند و دردسرهای بعد را بسی بیشتر از سود مادی می‌دانند، این طور کالاها بین خرده‌پاهای بازار توزیع می‌شود. کسانی که نه نامی دارند، نه نشانی و نه سابقه روشنی، این گروه معمولا با اجاره قسمت کوچکی از مغازه‌های بزرگ و کوچک در خیابان‌های پرتردد (به اصطلاح بورس) شهر، به کار فروش و خرید می‌پردازند. چون اکثر جنس‌های‌شان بی‌نام و نشان است، به صرافت تهیه ضمانت می‌افتند. در این جا سر و کله گروه دیگری پیدا می‌شود که کارت گارانتی پخش می‌کنند، این کارت‌ها به قیمت ناچیز فروخته می‌شوند و به ظاهر موجه به نظر می‌رسد. تنها مشکل این است که هنگام به وجود آمدن مشکل برای خریدار، کسی پاسخگوی او نیست. بازار موبایل و راسته‌های فروش آن زمانی پر بود از این گارانتی‌ها و این طرز فروش.

تنها توصیه ما این است که خریدارهای محترم پیش از خرید، از اعتبار و خوشنامی ضمانت‌کننده اطمینان خاطر حاصل کنند. پس از آن مفاد ضمانت‌نامه و شرایط آن را به دقت مطالعه‌کنند. کمی وقت گذاشتن پیش از خرید بخش قابل‌توجهی از نگرانی‌ها را کم می‌کند.  از این پس سعی می‌کنیم که در مورد مفاهیم کلماتی مثل نمایندگی، گارانتی، وارانتی، بازسازی‌شده، تعمیری و مانند این‌ها بیشتر توضیح دهیم تا خواننده با چشم‌بازتری خریدکند و دردسرهای هنگام خرابی کم‌تر شود.

3 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    توضیحات بسیار کامل و جالبی بود اما واقعا در ایران مشتری خرید یک کالا آیا حق انتخابی را در انتخاب گارانتی آن دارد؟ به نظر میرسد که مشتری مجبور به خرید هر گارانتی که فروشنده ارایه بدهد خواهد بود …. راستی در مورد جعبه و کارتن کالاها نیز به مورد خاصی برخورده ام که شاید بد نباشد شما هم از آن اطلاع داشته باشید
    http://www.nafissis.com/?p=327

  2. کوروش می‌گوید

    سلام و ممنون که به این موضوع پرداختید بهتر است به این موضوع در اینجا اشاره کنیم که کالاهای لوکس مانند دوربین و موبایل و … در ایران مشمول ارائه گارانتی می باشد از نظر قانون نظام صنفی و قوانین سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده متولی و یا خدمات دهنده این کالا باید یک تضمین بین یک تا دو میلیارد تومتن نزد سازمان گذاشته تا در صورت عدم ارائه خدمات و یا تعطیل شدن شرکت بتوان به مشتری ها در زمان گارانتی محصول خدمات و خسارت داده شود خدمات در جهان انتخابی نیست در ایران هم به خاطر مسائل تحریم بعضی از برند ها چند متولی دارند ضمنا عزیزان برای دانستن گارانتی مورد تایید و معتبر می توانند با شماره تلفن 83210 سازمان صنعت ، معدن و تجارت واحد کارشناسی تماس حاصل نمایند. در مورد گارانتی های جعلی و تقلبی طبق ماده 59 قانون نظام صنفی کشور کل وجه در حق شاکی و مابه التفاوت آن طبق نظریه کارشناس تا 5 برابر در حق دولت جریمه دارد که شما می توانید برای طرح شکایت به صورت حضوری با 124 تماس حاصل نمایید . برای شکایت حضوری رائه فاکتور خرید و کارت شناسایی معتبر شاکی الزامی است .

    1. Hadi می‌گوید

      سلام بر شما
      سپاس از یادداشتی که گذاشته‌اید. به نظرم حاوی نکات بسیار مهمی است که باید در قالبی مثل گفت‌وگو مشروح‌تر مطرح و به شکلی مناسب منعکس شود تا مصرف‌کننده ایرانی حقوق خود را بداند. انشالله در تماس خواهیم بود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.