ماجرای نام‌های مختلف کانن

2 1,790

عطر گل‌سرخ به نام آن ربطی ندارد

نام‌های متفاوت برای یک محصول باعث ابهام می‌شود، چون معمولا تفاوت در نام، نشانگر تفاوت مشخصات است. هنگامی که تفاوت خاصی در محصول نیست سردرگمی پدید می‌آید. افرادی هم از این ابهام سوءاستفاده می‌کنند و هنگام عرضه و فروش مدلی که موجود دارند، مزیت‌هایی غیرمستند می‌شمرند تا احتمالا بتوانند آن را با قیمت بالاتر بفروشند. این مزیت‌های خیالی می‌تواند کشور سازنده، قابلیت‌های خاص، کیفیت ساخت یا داستان‌های دروغینی باشد در توجیه این‌که موجودی وی، بهترین است و مشتری به جهت این برتری‌ها احیانا باید پول بیشتری بپردازد. مشتری معمولا از شنیدن این حرف‌ها گیج می‌شود، ممکن است به صحت چیزهایی که شنیده مطمئن نباشد اما در عین حال نگران است که مبادا کالای نامرغوب و غیر اصلی خریداری کند.

راستی اگر تفاوتی بین Canon EOS 550D،Canon Rebel T2i  و Canon Kiss X4 نیست چرا این محصول با سه نام مختلف عرضه می‌شود؟

سه نام فوق اسم یک مدل از دوربین‌های کانن است: Kiss، یا بوسه، نامی است که در بازار ژاپن برای دوربین‌‌های اس‌ال‌آر با کد سه‌رقمی در نظر گرفته شده. Rebel، به معنی یاغی، نامی است که این سری از دوربین‌ها در بازار ایالات متحده دارد. در باقی دنیا به کد 550D بسنده شده است. مشکل از آن‌جایی آغاز شد که تعدادی Kiss برای فروش در بازارهایی غیر از ژاپن، صادر شد. با این تفاوت که منوهایKiss صادراتی به چند زبان هستند، اما منوی‌های نوع ژاپنی آن فقط امکان ژاپنی و انگلیسی‌شدن دارند. اما منوهای 550D با چند زبان اروپایی عرضه می‌شوند. همین. نه رمزی در کار است و نه تفاوت قیمتی ناشی از این رموز! نام‌گذاری یک محصول از وظایف بخش بازاریابی و برندیگ یک تولیدکننده است. تصمیم‌های این بخش معمولا بیشتر براساس ملاحظات فروش است نه جزییات فنی.

دوربین اصل

بعضی از مشتری‌ها از ما دوربین “اصل” می‌خواهند. این در حالی است که ما تا به حال به چشم خودمان دوربین قلابی ندیدیم. ممکن است به علت تهیه از مجاری نامعتبر چیزهایی مثل باتری، شارژر، وسایل همراه و نوبودن محل تردید باشند. اما کل ماجرا نمی‌شود تقلبی باشد. چون اگر کسی پیدا شود که بتواند یک دوربین را چنان شبیه‌سازی کند که با نسخه اصلی تفاوتی نداشته باشد، مطمئنا قیمت تمام شده از قیمت نمونه اصلی بیشتر خواهد شد. چنین جاعل تردست و توانمندی بهتر است نام و برند جدیدی روی دوربین‌هایش بگذارد! 🙂

دردسر یکی و دوتا نیست: نکته دیگر در کشور محل ساخت است. مشتری‌ها با تردید سوال می‌کنند که «دوربین نیکونی که روی آن عبارت ساخت چین درج شده اصل است یا خیر؟». ما هم بارها گفته‌ایم که در دنیای جدید تولیدکنندگان به علت رقابت در قیمت، و مصالح دیگر اقتصادی، ممکن است کالای خود را در هر جایی که قادر باشد با استانداردهای آن‌ها همگام شود، تولید کنند. همان‌طوری که آی‌فون اپل در چین تولید می‌شود و کسی هم اعتراض نمی‌کند، چون سازنده چینی – یا هر جای دیگر – مجبور و مقید به رعایت استانداردهای اپل است.

مساله نام‌گذاری متفاوت برای بازارهای متفاوت مختص به اس‌ال‌آر های آماتوری کانن نیست. یک سری دوربین‌های خانگی کانن هم هستند که در بازارهای مختلف، نام‌های مختلف دارند. کانن الف در اروپا به اکسوس مشهور است و در ژاپن به ایکسی!

2 نظرات
  1. سروش نفيسي می‌گوید

    مطلبی بسیار تامل برانگیز و جالب بود … سپاس

  2. امید می‌گوید

    آفرین
    اصل مطب همین بود که شما گفتی

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.