دریچه‌ای دیگر به دنیای نور

1 1,123

عکاسی چیزی جز ثبت نور نیست، همه این را می‌گویند. با این وجود کم‌تر کسی به سر و کله‌زدن با نور و رام کردن آن اشتیاق نشان می‌دهد. حتی می‌توان گفت تعداد عکاس‌هایی که بر نور مسلط اند و به شکل خلاقی از آن بهره می‌برند، خیلی زیاد نیستند.

ادعای خلاقیت بدون دانستن اصول اولیه و تسلط بر چیدمان‌های کلاسیک نور، بیش‌تر شبیه شوخی است. حالا تکلیف کسی که می‌خواهد اصول نورپردازی را به شکل درست یاد بگیرد، چیست؟ در سال‌های گذشته با انتشار دو فیلم آموزشی با عنوان «نورپردازی پرتره دیجیتال 1 و 2»، سعی کردیم به مشتاقان نوآموز بحث نور کمک کوچکی کنیم.

خوشبختانه از این دو فیلم استقبال نسبتا خوبی شد. علاقه‌مندانی از سراسر کشور جویای آن شدند و ما سعی کردیم که فیلم‌ها را به دست همهء آن‌ها برسانیم. خلاصه؛ کاری بود که اثرات کم و بیش مفیدی داشت. البته متاسفانه از آن‌جایی که ما برنامه‌ریزی دقیقی برای این کار نداشتیم، نتوانستیم آن طوری که دوست داشتیم سر وقت و منظم باشیم. این کار مهم بود، اما یکی از ده‌ها کار فوق برنامه‌ای بود که پیکسل قصد انجامش را داشت!

×××

در اولین قسمت این فیلم‌ها ویل کراکت، عکاس آمریکایی، با زبانی ساده از معرفی ابزارها رایج شروع می‌کند و در فیلم دوم به چند چیدمان کاربردی نور برای پرتره می‌رسد. این فیلم‌ها محصول دانشگاه عکاسی شوت‌اسمارتر بودند و ما سعی کردیم اجازه انتشار را به زبان فارسی از مسوولان این مجموعه بگیریم.

خبر این که قسمت سوم سری آموزش نورپردازی پرتره هم آماده است و به زودی به علاقه‌مندان عرضه خواهد شد. در این قسمت کریس گری مربی است، او سعی کرده لحن و مطالبش را مناسب کسانی کند که اصول اولیه را می‌دانند و از مرحله نوآموزی گذشته‌اند. کریس ضمن تشریح ویژگی‌های شکل‌دهنده‌های نور، شش سبک کلاسیک نورپردازی را توضیح می‌دهد. علاقه‌مندان می‌توانند به زودی این فیلم را از محل‌ فروشگاه یا وب‌سایت پیکسل تهیه کنند.

ما کیسه ندوخته‌ایم، اما…

نکته‌ای که ممکن است به مذاق دوستان پیکسل خوش نیاید، قیمت هفت‌هزار و پانصد تومانی قسمت سوم فیلم آموزشی نورپردازی پرتره دیجتال است. بله می‌دانیم؛ ما دو سال پیش قسمت اول آن را رایگان توزیع کردیم، سال گذشته برای هر قسمت سه هزار و پانصد تومان قیمت‌گذاشتیم.

بودجه فیلم اول از ردیف تبلیغات پیکسل پرداخت شد تا ما به وسیله آن بتوانیم مخاطبان جدیدی پیدا کنیم و با آن‌ها آشنا شویم. این فیلم کوتاه بود و تقریبا به صورت خانگی و در مدت کوتاهی ترجمه و تولید شد؛ بنابر این خیلی هزینه‌بر نبود. اما در فیلم دوم سعی شد که از نیروهای حرفه‌ای استفاده شود و طبیعتا قیمت تولید چند برابر شد. ما قیمتی روی آن گذاشتیم تا در صورت فروش تمامی نسخه‌ها، هزینه‌های تولید تامین شود. این تنها چاره ادامه دادن راه انتشار فیلم‌های آموزشی بود. علت تفاوت قابل توجه قیمت فیلم دوم و سوم، بالارفتن عجیب هزینه‌های تولید نسبت به سال گذشته است.

1 نظر
  1. […] قبلا هم از دی‌وی‌دی بخش سوم آموزش نورپردازی دیجیتال صحبت کرده‌ایم، اما با توجه به سوالاتی که در گوشه و کنار می‌شود، لازم می‌دانیم توضیحات بیشتری به علاقمندان پرسش‌گر بدهیم. […]

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.