آیا باتری‌های تقلبی به دوربین آسیب می‌زنند؟

6 2,779

2-9

باتری‌های تقلبی در بازار فراوانند. چند روز پیش در فروشگاهی در مرکز شهر یک باتری Canon LP-E6 دیدم که بسته‌بندی آن عیناً‌ معادل بسته‌بندی اصلی بود، اما قیمت آن فقط 22 هزار تومان بود. قیمتی که از این مدل باتری به‌خاطر داشتم چیزی بیش از 200 هزار تومان بود. پس داستان چه بود؟

راستش داستان، داستان خاصی نیست. غیر از تولیدکننده‌های اصلی، یعنی OEMها (Original Equipment Manufacturers)، شرکت‌های دیگری هم به تولید لوازم جانبی می‌پردازند که در اصطلاح به‌آن‌ها Third-Party (شخص ثالث) گفته می‌شود. این شرکت‌ها لوازم را تحت برند خودشان (مثلاً فوتیکس) تولید می‌کنند و مثلاً‌ از اصطلاح «سازگار با کانن» استفاده می‌کنند.

اما برخی تولیدکنندگان نیز کالاها را با برند تولیدکننده‌ی اصلی، و به‌صورت تقلبی، تولید می‌کنند. شایع‌ترین انواع این لوازم باتری‌ها، باتری‌گریپ‌ها، لنزهودها و موارد مشابه هستند. این‌جا بحث ما بیش‌تر در مورد باتری‌هاست.

بسیاری از ما سؤال می‌کنند که آیا باتری‌های غیراصلی به دوربین آسیب می‌رسانند یا نه. ابتدا باید بگوییم که اکثر باتری‌های Third-Party به‌خوبی کار می‌کنند و آسیبی به دوربین نمی‌رسانند. تنها تفاوت آن‌ها ممکن است این باشد که میزان شارژدهی‌شان کم‌تر است. اما داستان باتری‌های تقلبی کمی پرخطرتر است.

شرکت نیکون چند وقتی پیش اطلاعیه‌ای در مورد باتری‌های تقلبی منتشر کرد (ترجمه‌ای از این مقاله را می‌توانید در این لینک‌ها بخوانید: بخش اول، بخش دوم). در این اطلاعیه اعلام شده است که استفاده از باتری‌های تقلبی می‌تواند باعث انفجار یا سوختن آن‌ها در داخل دوربین شود.

این حرف کاملاً درست است و در مورد باتری شارژرها هم صدق می‌کند. البته باید بدانید که احتمال این مسئله بسیار کم است. با وجود این، بد نیست محض رعایت ایمنی هم شده، از باتری‌های «تقلبی» استفاده نکنید. منظور ما باتری‌هایی است که تحت برند تولیدکننده‌ی اصلی ارائه می‌شوند، اما اصل نیستند.

6 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    به نظر میرسد که به قولی نباید روزه شک دار گرفت …. چند ده هزار تومانی بیشتر خرج کنیم و باطری اصلی را خریداری کنیم تا علاوه بر صدمه ندیدن دوربین شارژ بهتری هم داشته باشیم ! حنس باید اصل باشه …. اصل !

  2. نیکولای می‌گوید

    خوب یعنی هیچ راهی برای تشخیص یک باتری اصلی OEM از یک باتری تقلبی با برند اصلی نیست؟ این طوری که گفته شده انقدر تو کپی کردنش ماهر شدند که نمیشه جعبه ی اون ها رو از اصلی تمیز داد!
    پس به غیر از فاکتور قیمت راه حل دیگه ای هست؟ اگر یک فروشنده ای اومد همون باتری غیر اصل رو به جای اصل با همون قیمت ۳رقمی فروخت چطور؟
    ممنون

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      دوست خوبم برای باطری های نیکون میتونید با بهره از این مقاله باطری اصل و تقلبی را به راحتی تشخیص دهید :
      http://ppec.ir/?article/27

  3. قهاری می‌گوید

    به نظرم آنقدرها هم که می گویند، باتری غیر اصل بد نیست
    در سایت آمازون، قیمت این باتری ها آنقدرهم کم نیست که بخواهیم زیر سوال ببریمشان
    یک مثال دیگر راجع به اشکال در باتری های اصل Canon 60D است. در سایت dpreview با جستجو درباره این عنوان می بینید که بسیاری از افراد مجبور شده اند به علت اشکالی که در شارژ شدن باتری اصل وجود داشته، باتری غیر اصل بخرند.
    اما
    باتری ای که 22 هزار تومان باشد حتما مشکل دارد!!

  4. ali می‌گوید

    سلام.در رابطه با تشخیص باتری فیک از اصلی باید بگم که من از باتری LP_E6کنون استفاده میکنم و تفاوت فیک و اصلش توی اینه که باتری اصل تاریخ تولیدش روش حک شده ولی فیک حک نشده.این تجربه شخصیمه.

  5. علی می‌گوید

    2 سال هستش از باتری فیک در کانن استفاده میکنم تابحال به مشکلی بر نخوردم بسیارم راضی هستم فقط به نسبت اورجینال شات کمتری میتوان زد
    خطر در تمام باتری ها وجود دارد (انفجار گوشی معروف …)
    ایشالله دوستان لفظ قلم و مبادی اداب مجازی که خود فیک استفاده میکنند و در دنیای مجازی معلم اخلاق هستند به بنده خورده نگیرند 🙂

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.