مصاحبه با طراح اصلی Canon EOS 5DS & 5DS R

1 1,536

آقای تسونماسا اوهارا مدیرکل بخش تحقیقات و توسعه در شرکت کانن و مرد اصلی در طراحی و عرضه دوربین‌های Canon EOS 5DS & 5DS است. به تازگی مصاحبه‌ای با او در زمینه عرضه این دو دوربین جدید و مشخصات کلیدی آن‌ها صورت گرفته است. در زیر متن برگردان شده این مصاحبه را می‌توانید بخوانید.

Ohara

قبل از رسیدن به سؤال‌وجواب‌های مصاحبه، بیوگرافی مختصر از آقای اوهارا را مرور می‌کنیم. او در سال 1979 از رشته مهندسی فارغ‌التحصیل شده و در سال اول کاری در شرکت کانن به عنوان مهندس در بخش طراحی و توسعه محرک‌های الکتریکی دوربین‌های SLR شاغل بوده است. در سال 1984، زمانی که کانن شروع به کار بر روی پروژه EOS کرد، اوهارا به عنوان مسئول بخش طراحی سیستم فوکوس خودکار این دوربین‌ها فعالیت می‌کرد – سیستمی که تا به امروز به عنوان اساس دوربین‌های EOS بکار می‌رود. او در زمینه طراحی دوربین‌های سری EOS-1 نیز درگیر بوده و دپارتمان ویژه‌ای را در کانن برای فن‌‌آوری‌های مربوط به دوربین‌های SLR‌ بنیان نهاده است. در سال 1999، رئیس پروژه دیجیتال EOS شد و فن‌آوری‌های مهمی را در این پروژه توسعه داد. او همچنین رئیس پروژه‌های EOS-1D X و EOS Professional Business است.

و حالا متن مصاحبه.

 ایده‌ اصلی دوربین‌های 5DS & 5DS R توسط چه کسی ارائه شد؟

اوهارا: این ایده من بود و از زمان طراحی EOS 5D Mark III می دانستم که می‌ توانیم به تفکیک‌پذیری (Resolution) بالاتری بر روی حسگر این دوربین دست بیابیم. به محض اینکه متوجه شدم، رسیدم به این پیشرفت میسر است، تیمی را جمع کردم تا به این کار صورت عمل ببخشیم – افرادی که بیش‌تر آن‌ها با من در زمینه طراحی سایر دوربین‌های EOS همکاری داشته‌اند.

در مقایسه با دوربین‌های DSLR‌‌ دیگر با تفکیک‌پذیری بالا (Resolution) و دوربین‌ها با حسگر قطع متوسط، این دو دوربین جدید دارای چه ویژگی کلیدی هستند؟

اوهارا: از لحاظ تفکیک‌پذیری (Resolution) این دو دوربین با دوربین‌های قطع متوسط قابل قیاس بوده و کیفیت تصویری مشابهی را ارائه می‌دهند. ویژگی کلیدی آن‌ها در کابرد راحت‌تر و قابلیت جابجایی بهتر‌ آن‌ها است. در مقایسه با دوربین‌های قطع متوسط، این دو دوربین کم‌حجم‌تر و سبک‌تر بوده و لذا می‌توانند در بسیاری از زمینه‌های تصویر‌برداری کاربرد داشته باشند.

کدام معیار‌ها در طراحی حسگر جدید این دوربین‌ها مدنظر بود؟

اوهارا: اولین معیار برای تمام دوربین‌های Canon EOS همواره کیفیت تصویری بهتر است. از لحاظ فن‌آوری، ما این امکان را داریم که تفکیک‌پذیری (Resolution) را بسیار بیش‌تر از این افزایش دهیم، ولی توجه همیشگی ما به کیفیت تصاویر ثبت شده، باعث می‌شود تا تفکیک‌پذیری را کنترل کنیم. ترازکردن بیشینه تفکیک‌پذیری با بیشینه کیفیت تصاویر ثبت شده، هدف اصلی و همیشگی ماست.

فن‌آوری و پیشرفتی که بر روی حسگر دوربین‌های 5DS & 5DS R عرضه کرده‌اید، آیا نهایت توانایی شرکت کانن در این زمینه است یا در آینده باید منتظر دوربین‌های با حسگر‌های پیشرفت‌تر باشیم؟

اوهارا: برای اینکه بتوانیم این حسگر جدید CMOS را بر روی این دو دوربین بکارببریم، بسیاری از فن‌آوری‌های نوین را به خدمت گرفته‌ایم. نمی توانم برای شما فاش کنم که کانن در آینده چه می‌کند، ولی حقیقت این است که برخی از این تکنولوژی‌ها راه خود را پیدا کرده‌اند و در آینده باید منتظر دوربین‌های پیشرفته‌تری باشیم.

استفاده از دو پردازشگر DIGIC 6 در کنار یکدیگر، این دو دوربین‌ را در زمینه پردازش عکس بسیار سریع کرده است. در زمینه طراحی و معماری پردازشگر‌های DIGIC‌ تا چه حد می‌توانید پردازشگر سریعی تولید کنید؟

اوهارا: ما هنوز به انتهای این راه نرسیده‌ایم. هنوز می‌توانیم پردازشگر‌های سریع‌تر تولید کنیم و در حال کار بر روی آن‌ها هستیم.

لطفاً توضیح بدهید، چگونه به این فیلتر پایین گذر (Low Pass Filter) بر روی 5DS دست یافتید و چرا از آن بر روی 5DS R صرفه‌نظر کردید؟

دوربین 5DS ما مانند سایر دوربین‌های EOS DSLR دارای فیلتر پایین گذر است تا مویره (Moire) را حذف کند. همان‌طور که می‌دانید، حسگر استفاده شده بر روی 5DS دارای تفکیک‌پذیری بالایی بوده و ما باید راهی پیدا می‌کردیم تا از این حسگر استفاده بهینه کنیم و مویره را حذف کنیم. البته اگر فیلتر را برداریم، مویره در تصاویر مشخصی ظاهر شده و از کیفیت تصاویر می‌کاهد. ولی با این وجود، در برخی موارد که سوژه عکاسی دارای طرح مشخصی نیست و لبه‌های تیزی ندارد، عیب مویره نیز ظاهر نمی‌شود. در این موارد و برای سوژه‌های اورگانیک، ما دوربین 5DS R را بدون فیلتر پایین گذر عرضه کرده‌ایم تا از نهایت تفکیک‌پذیری حسگر آن‌ها استفاده شود.

مشخصه نسبت برش (Crop Ratio) یک مشخصه جالب بر روی این دو دوربین جدید است. در هنگام ارائه این مشخصه بر روی این دو دوربین، چه فکری داشتید؟

ما متوجه هستیم که برخی از عکاسان دارای سبک خاصی هستند و با نسبت برش مشخصی عکاسی می‌کنند. حسگر جدید CMOS استفاده شده در این دوبین‌ها، امکان عکاسی در نسبت‌های برش متفاوت را فراهم می‌کرد. تفاوت بین اندازه حسگر در APS-C و فول فریم به این معنی است که ما باید عملکرد آینه را به گونه‌ای متفاوت کنترل کنیم. با کنترل بسیار دقیق‌تر آینه، در حقیقت هدف دیگری را تأمین کرده‌ایم و آن عملکرد دوربین بدون لرزش است. حفظ لرزش در اثر عملکرد آینه دلیل اصلی ظهور این نوع مشخصه بوده است.

یکی از مواردی که کنجکاوی ما را برانگیخته است، این است که چرا این 5DS & 5DS R دارای درگاه هدفون نیستند، درحالیکه می‌توانند به صورت HD فیلم‌‌برداری کنند؟

اوهارا: ما جا نداشتیم. تجهیز کردن 5DS & 5DS R به USB 3.0 باعث شد که فضای لازم برای تعبیه کردن درگاه هدفون از میان برود. حتماً می‌دانید که این دو دوربین در پوسته دوربین قبلی یعنی Canon EOS 5D Mark III هستند و از همان پوسته برای این دو دوربین جدید استفاده شده است.

آینده رابرای دوربین‌‌های کانن با تفکیک‌پذیری بالا، چگونه می‌بینید؟ بعد از 5 سال، این فن‌آوری به کجا خواهد رسید؟

ما می‌دانیم که تقاضا برای دوربین با تفکیک‌پذیری بالا و با وضوح بالا وجود دارد. بنابراین ما این روند را ادامه می‌دهیم تا این نیاز را به خوبی پوشش دهیم. همان‌طور که می‌دانید، در آگوست سال 2010، شرکت کانن از حسگر APS-C با تفکیک‌پذیری 120 میلیون پیکسل رونمایی کرد. این مورد نشان می‌دهد که این فن‌آوری نزد شرکت کانن موجود است، ولی کیفیت تصاویر نیز برای کانن اهمیت دارد. افزون بر این‌ها، پردازشگر DIGIC و سایر الگوریتم‌های درگیر نیز باید ارتقاء داده شوند. در حقیقت این مجموعه از مؤلفه‌ها هستند که دوربین‌های Canon EOS را تا به این حد موفق کرده‌اند.

منبع : www.canon-europe.com

1 نظر
  1. دستجردی می‌گوید

    لطفاً قیمت لنزهای(EF 400mm f/2.8L IS USM)و(EF_200mm_f2L_IS_USM)و(EF 100-400mm F/4.5-5.6L II USM)-و(Canon_EF_85mm_f1.2L_II_USM_Hooded)و(canon speedlite 600EX-Rt)برای من ارسال کنید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.