Tamron SP 15-30mm در برابر Canon 16-35mm

مقایسه پیکسل به پیکسل لنز‌های کانن و تامرون در 5 دقیقه

2 1,683

یکی از لنز‌هایی که به هیچ وجه نمی‌توانید آن را جایگزین کنید لنز‌های سوپرواید است. به عنوان مثال وقتی نیاز دارید از فضای داخلی یک ساختمان عکاسی کنید به راحتی می‌توانید با نزدیک شدن به یک سوژه، جلوه یک لنز تله‌فوتو را شبیه‌سازی کنید، اما اغلب اوقات نمی‌توانید با عقب‌تر رفتن، جلوه یک لنز سوپر واید را بدست آورید. گاهی اوقات بازتر کردن زاویه به دلیل محدودیت جا امکان‌پذیر نیست و این دقیقا جاییست که نیاز به یک لنز زوم سوپرواید کاملا احساس می‌شود. عکاسان محیط داخلی و منظره دو دسته از عکاسان هستند که به خوبی با لنز‌های سری EF 16-35mm کانن آشنا هستند. این لنز‌ها که 4 مدل مختلف از آنها تاکنون معرفی شده، چند سالی است که یک رقیب جدی پیدا کرده‌اند: Tamron SP 15-30mm F/2.8. البته این لنز هم برای مانت نیکون و هم برای مانت کانن معرفی شده است. در این مطلب قصد دارم این لنز را در برابر مدلی از EF 16-35mm که نزدیک‌ترین قیمت به آن را دارد یعنی لنز Canon EF 16-35mm F/2.8L II USM قرار دهم و نکات مثبت و منفی آنها را در مقایسه با هم بسنجم، تا ببینیم که کدامیک از آنها می‌توانند در این محدوده قیمت لنز بهتری باشند.

چرا هیچیک از این لنز‌ها را نخریم؟

طبیعتا، لنز‌های ذکر شده تنها برای مانت کانن هستند و نمی‌توانید آنها را روی دوربین‌های DSLR نیکون نصب کنید. البته لنز Tamron SP 15-30mm F/2.8 دارای یک نسخه نیکونی نیز هست، اما لنز‌های EF 16-35mm تنها برای مانت کانن قابل استفاده هستند. همانطور که گفته شد این لنز‌ها از سری سوپرواید و دارای کاربرد خاص هستند. لنز‌های سوپرواید معمولا در کناره‌های تصویر کمی اعوجاج ایجاد می‌کنند. این اعوجاج ناچیز در مورد عکس‌های منظره چندان اهمیتی ندارد و در مورد عکس‌هایی که از فضای داخلی می‌گیرید (مانند عکس‌هایی از سقف یک مسجد) اتفاقا موجب زیباترشدن و باشکوه‌تر شدن آن فضا می‌شود. اما اگر از سوژه‌هایی عکس می‌گیرید که به‌هیچ نباید اعوجاج در آنها باشد، (مانند عکس‌های پرتره) بهتر است این لنز‌ها را با احتیاط به کار گیرید، یا حداقل برای عکس‌های کلوزآپ از لنز‌های پرایم مانند لنز فوق‌العاده Sigma 50mm F/1.4 DG HSM Art استفاده کنید. این روز‌ها استفاده از این لنز‌های سوپرواید، برای گرفتن عکس‌های عروسی و اسپرت هم خیلی مرسوم شده است و اغلب عکاسان پرتره هم با این لنز‌ها کار می‌کنند، اما در عکس‌های آنان می‌بینید که معمولا برای ثبت عکس‌های قدی از فاصله دور با کادر بزرگی از عمارت یا فضای باز دریا و کویر از آنها استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر دقیقا به دلیل زاویه باز این لنز‌ها، به هیچوجه نمی‌توانید از آنها برای عکاسی از جزئیات کوچک مانند انگشتر، ساعت یا حتی حشرات و گل‌ها استفاده کنید. اگرچه می‌توانید با این لنز‌ها تا حداقل فاصله 28 سانتی‌متری به سوژه نزدیک شده و فوکوس کنید، اما زاویه دید خیلی باز آنها برای عکاسی کلوزاپ مناسب نیست و در این حالت سوژه از فاصله دور ثبت می‌گردد. بهتر است برای این کار از لنز‌های ماکرو مانند Tokina 100mm F/2.8 AT-X M100 AF Pro D Macro Autofocus  یا لنز ماکرو معروفCanon EF 100mm F/2.8L Macro IS USM  استفاده کنید.

نکته آخر اینکه هر دوی این لنز‌ها، جزو لنز‌های سنگین‌وزن به شمار می‌آیند و برای دوربین‌های فول‌فریم کانن ساخته می‌شوند. اگر می‌خواهید از آنها روی بدنه‌های DSLR سبک‌وزن و کوچک استفاده می‌کنید، بهتر است با استفاده از یک باتری گریپ‌، تعادل دوربین را افزایش دهید. به عنوان مثال لنز Tamron 15-30mm با یک کیلو و 100 گرم وزن، بیش از دو برابر دوربین EOS 700D کانن وزن دارد و وقتی آن را روی دوربین می‌بندید، به شدت تعادل و نقطه ثقل دوربین را برهم می‌زند. استفاده از یک باطری گریپ مانند BG-E8 می‌تواند تعادل را به این مجموعه بازگرداند و عکاسی روی دست با آنها را ساده‌تر کند. نکته مهم اینکه اگرچه می‌توانید این لنز‌ها را روی دوربین‌های غیر فول‌فریم ببندید، اما به دلیل ضریب بزرگنمایی x1.6 حسگر‌های APS-C این دوربین‌ها، فاصله کانونی این لنز‌ها را به حدود 25 تا 50 میلی‌متر می‌رسد که اصلا یک زاویه دید واید محسوب نمی‌شود و عملا زاویه دید سوپرواید را از دست خواهید داد.

چرا یکی از این لنز‌ها را بخریم؟

لنز‌های سوپرواید با همان زاویه بازی که دارند، گویی کادر دوربین شما را بازتر می‌کنند. خصوصا اینکه هر دوی این لنز‌ها با حداکثر دیافراگم f/2.8 نه تنها، کادر بزرگتری را به شما نشان می‌دهند، بلکه این امکان را می‌دهند تا در نور کم عکس‌های بهتری گرفته و همچنین عمق میدان عکس را راحت‌تر کنترل کنید. زیرا دیافراگم باز f/2.8 باعث ایجاد بوکه بیشتر در پس‌زمینه محو تصاویر شده و عکس‌ها را زیباتر می‌کند.

وجود عدسی‌های پیشرفته در هر دوی این لنز‌ها، میزان اعوجاج را به حداقل رسانده و همچنین پراکندگی و فلر نور در داخل لنز را حتی در وایدترین زاویه دید لنز کاهش می‌دهند. بدنه عایق هر دوی این لنز‌ها برای عکاسی در محیط‌های شرجی و بارانی کاملا قابل اطمینان است و خوشبختانه به دلیل فوکوس داخلی، عایق‌بندی لنز‌ها با مشکل چندانی روبرو نمی‌شود. روی سطوح خارجی عدسی‌های هر دو لنز نیز از پوشش‌های ضد آلودگی استفاده شده است که باعث می‌شود هم لکه‌های آب و دست، روی لنز کمتر به جا ماند و هم اینکه تمیز کردن آنها ساده‌تر خواهد شد. این خصوصیت برای عکاسانی که در محیط‌های بارانی و نامساعد عکاسی می‌کنند اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

وجود موتور فوکوس اولتراسونیک روی هر دوی این لنز‌ها، امکان فوکوس خودکار بسیار پرسرعت را به لنز می‌دهد و همچنین این امکان را می‌دهد تا هر زمان، حتی زمانی که لنز را روی فوکوس خودکار قرار داده‌اید، بتوانید محدوده فوکوس را با رینگ فوکوس دستی نیز کنترل کنید. خوشبختانه روی هر دوی این لنز‌ها، نمودار محدوده عمق‌میدان وجود دارد که به شما امکان می‌دهد در حین عکاسی، محدوده خارج از فوکوس لنز را تخمین زده و از محوشدگی سوژه‌های مورد نظر جلوگیری کنید. نهایتا اینکه مانت هر دو دوربین فلزی است و دوام و پایداری همیشگی آنها را تضمین می‌کند.

مزیت‌های Tamron SP 15-30mm f/2.8 VS به لنز Canon 16-35mm f/2.8 II

نکته مهم اینکه اگر علاقمند به استفاده از دوربین‌های نیکون باشید، می‌توانید نسخه نیکونی این لنز را نیز استفاده کنید. شاید مهم‌ترین تفاوت این دو لنز را بتوان به لرزشگیری که روی لنز Tamron SP 15-30mm قرار دارد نسبت داد. متاسفانه علیرغم محبوبیت و کاربرد زیاد لنز‌های EF 16-35mm کانن، هنوز هم هیچکدام از نسخه‌های دیافراگم باز f/2.8 این لنز‌ها به لرزشگیر مجهز نشده‌اند و تنها مدلی که دارای لرزشگیر هست، نسخه Canon EF 16-35mm F/4L IS USM است. وجود لرزشگیر اختصاصی Vibration Compensation یا VC روی لنزی تا به این اندازه واید با دیافراگم f/2.8 به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید تقریبا در نور ناچیز شمع نیز با دوربین روی دست عکاسی کنید. خصوصا اینکه وجود دیافراگم 9 پره‌ای مدور، حتی در زوایای دید خیلی واید هم بوکه‌ای زیبا و نزدیک به دایره‌ای شکل را در پس زمینه عکس‌ها ایجاد می‌کند و می‌توانید از بازترین دیافراگم لنز همراه با سرعت‌های پایین شاتر در نور کم بهره ببرید. اگر نمی‌دانید VC در لنز‌های تامرون چیست، می‌توانید معرفی علائم اختصاری لنزهای تامرون را در وبلاگ پیکسل بخوانید.

در مقایسه با فاصله کانونی استاندارد 16mm که تمامی این سری لنز‌های کانن با آن شروع می‌شوند، فاصله کانونی 15mm لنز تامرون، کمی وایدتر است که زاویه دید آن را به عنوان یک لنز سوپرواید بازتر می‌کند. البته شخصا ترجیح می‌دادم این لنز کمی فاصله کانونی بلند‌تر و زوم بیشتری داشت. تحدب عدسی بیرونی این لنز به قدری زیاد است که عملا نمی‌توانید از فیلتر‌های UV یا هر نوع فیلتر محافظ دیگری روی آن استفاده کنید. خوشبختانه تامرون یک هود گلبرگی نسبتا بزرگ را روی این لنز طراحی کرده‌ که اگرچه ثابت بوده و قابل جدا شدن نیست، اما به خوبی می‌تواند از آسیب به سطوح خارجی دهانه لنز جلوگیری کند.

تامرون روی عدسی‌های بیرونی لنز Tamron SP 15-30mm از پوشش فلورین برای کاهش جذب لکه‌های آلودگی استفاده کرده است. وجود این پوشش برای لنزی که امکان استفاده از فیلتر‌های مدور را ندارد بسیار ضروری است. علاوه بر این تامرون از دو نوع پوشش اختصاصی BBAR مخفف Broad-Band Anti-Reflection و eBAND برای کاهش پراکندگی در تمامی طول موج‌های نور و عبور منظم و یکدست نور از تمامی سطوح عدسی‌ها استفاده کرده تا تصویری شارپ‌تر و شفاف‌تر را ثبت کند.

نهایتا اینکه لنز Tamron SP 15-30mm نسبت به همتای کاننی خودش قیمت مناسب‌تری دارد و می‌توانید آن را ارزان‌تر از همتای کاننی‌اش تهیه کنید.

مزیت‌های لنز Canon 16-35mm f/2.8 II به Tamron 15-30mm f/2.8 VS

اولین و مهم‌ترین نکته درباره تفاوت‌های این دو لنز، کوچکی و سبک‌تر بودن Canon 16-35mm f/2.8 II است. این لنز با 16 عدسی در 12 گروه، بسیار سبک‌تر از لنز Tamron SP 15-30mm با 18 عدسی در 13 گروه طراحی شده است. لنز کانن با طول 112 در برابر 145 میلی‌متر، قطر 89 در برابر 98 میلی‌متر و نهایتا وزن 635 گرم در برابر 1100 گرم، تقریبا نصف بار همتای تامرونی خودش را روی دوربین اضافه می‌کند. علاوه بر این امکان استفاده از انواع فیلتر‌های مدور با قطر 82mm در این لنز به شما امکان می‌دهد تا در موقعیت‌های مختلف از فیلتر‌های پولاریزه یا ND برای کاهش بازتاب، کاهش نور و استفاده از حداکثر عمق میدان در نور شدید نیز استفاده کنید.

این لنز یک لنز سری L کانن است و وجود خط باریک قرمز رنگ دور لنز، نشاندهنده استاندارد کیفیتی سری L است و خیال شما را بابت کارآیی و دوام آن راحت می‌کند. همانند لنز تامرون ، همراه این لنز نیز یک هود گلبرگی شکل ارائه می‌گردد که البته می‌توانید برای کاهش اندازه لنز، آن را از بدنه جدا کنید. ضمنا، کانن یک کیف مخصوص مدل LP1319 نیز همراه با این لنز ارائه می‌کند که می‌توانید در مواقعی که لنز را از بدنه جدا می‌کنید، آن را در داخل کیف حمل کنید.

نتیجه‌گیری

اگرچه نسخه سوم لنز‌های EF 16-35mm f/2.8 نسبت به نسخه قبلی خودش تغییر زیادی داشته است، اما همچنان قیمت بالای آن باعث شده تا نسخه قبلی نیز بازار و مشتریان خود را حفظ کند. بهرحال هنوز قیمت، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب مشتریهاست و این همان نکته‌ایست که ممکن است سلیقه مشتریان را به سمت لنز‌های ساخت شرکت‌های دیگر سوق دهد. اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد که کیفیت و شارپنس عکس‌های این دو لنز در وایدترین حالت هر دو لنز یکسان نیست و این لنز کانن است که در بازترین فاصله کانونی و دیافراگم خود برنده بازی است، اما وب‌سایت DxO نتیجه کلی کیفیت و شارپنس را در سرتاسر محدوده زوم هر دو لنز، به اختلاف زیادی به نفع Tamron SP 15-30mm می‌داند. علاوه بر این، وجود لرزشگیر عامل بسیار مهمی است که ممکن است تحمل وزن بیشتر این لنز را منطقی‌تر کند. لطفا اگر تجربه استفاده از هر یک از این تجهیزات یا دیدگاهی درباره مطالب مطرح شده دارید با ما در میان بگذارید و فراموش نکنید ما همه چیز را پیکسل به پیکسل با هم مقایسه می‌کنیم.

2 نظرات
  1. سعید می‌گوید

    از مطالب مهم و مفیدتان بسیار استفاده کردم. اما چرا به طور واضح و به عنوان یک ویژگی بسیار مهم نگفتید، این لنز تامرون قابلیت استفاده از هیچ فیلتری را بر روی خود ندارد. البته اشاره ای غیر مستقیم و گذرا وجود داشت که اصلا توضیح داده نشد. این مطلب را به این خاطر می گویم که همین یک عامل می تواند به روی تصمیم گیری عکاس تاثیر زیادی داشته باشد. توضیحات شما نباید جنبه تجاری داشته باشد. متشکرم.

    1. امیر یاری می‌گوید

      خوشحالم که این مطلب برایتان مفید و جالب بوده است.
      در بخشی از مقاله اورده شده است: …”تحدب عدسی بیرونی این لنز به قدری زیاد است که عملا نمی‌توانید از فیلتر‌های UV یا هر نوع فیلتر دیگری روی آن استفاده کنید.”…
      همچنین کمی پایین‌تر از ان هم مجددا تاکید شده: …”وجود این پوشش برای لنزی که امکان استفاده از فیلتر‌های مدور را ندارد بسیار ضروری است.”…
      من در این مقالات صرفا سعی می‌کنم مزایا و معایب محصولات را به صورت فهرست‌وار و پی‌درپی بیان کنم و به عنوان نویسنده هیچ اعتبار جداگانه‌ای را برای هیچیک از محصولات در نظر نمی‌گیرم. ضمن اینکه خوشبختانه فروشگاه پیکسل هر دوی این محصولات را عرضه می‌کند و مشتریان دقیقی مانند شما می‌توانند هر یک را براساس نیازهای خود انتخاب کنند. پاینده باشید 🙂

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.