آشنایی با دوربین‌ کانتکس 645

0 2,032

دوربین‌های کانتکس، تلفیقی از لنزهای فوق‌العاده‌ی زایس و بدنه‌های مختلفی است که برخی از آن‌ها در آلمان و برخی دیگر توسط شرکت ژاپنی کیوسرا (Kyocera) ساخته شده‌اند. زایس با این برند از سال 1932 تا 2005 دوربین‌های موفق بسیاری از قبیل دوربین‌های فاصله‌یاب، اس‌ال‌آر، ببین‌و‌بینداز – که در مورد دوربین‌های کانتکس ترجمه‌ی این عبارت به ”خانگی“ چندان دقیق به نظر نمی‌رسد- و البته دوربین‌های قطع متوسط را به بازار عرضه کرده است که همان‌گونه که از زایس انتظار می‌رود،‌ برخی از اسطوره‌ای‌ترین دوربین‌های هر یک از این دسته‌ها را شامل می‌شود. به دلیل گستردگی این دوربین‌ها،‌ این متن تنها به بررسی دوربین قطع متوسط کانتکس 645 خواهد پرداخت.

دوربین فوکوس‌خودکار کانتکس 645 در سال 1999 به معرفی شد که همانند دیگر دوربین‌های این برند از لنزهای زایس بهره می‌برد و امکان استفاده از فیلم رول با قطع 6در4.5 را برای کاربر فرهام می‌آورد که البته به دلیل دقت و کیفیت فوق‌العاده‌ی آن،‌ تمامی سازندگان بک‌های دیجیتال،‌ بک‌هایی با قابلیت اتصال به این دوربین عرضه کرده‌اند. علاوه بر این، ‌با استفاده از مبدل، امکان استفاده از لنزهای هاسلبلاد سریV نیز بر روی این دوربین وجود دارد.contax_IQ

این دوربین که از شاتر کانونی  بهره می‌برد،‌ سریع‌ترین سرعت شاتر 1/4000 ثانیه و سرعت هم‌زمانی 1/125 ثانیه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. هم‌چنین سیستم نورسنجی TTL،‌ تایمر 2 و 10 ثانیه،‌ امکان نودرهی با تقدم شاتر یا دیافراگم با تنظیم نوردهی +/-3 استاپ با دقت 1/3 استاپ و البته تنظیم فلاش TTL از دیگر قابلیت‌های این دوربین هستند. این دوربین بر خلاف بسیاری از دوربین‌های قطع متوسط فوکوس خودکار،‌ فاقد نمایشگر تنظیمات است. از این رو لازم است تا کاربر، تنظیمات شاتر از روی بدنه و تنظیمات دیافراگم از روی لنز انجام دهد. همچنین با توجه به عدم نمایشگر،‌ بدیهی است که انتخاب الکترونیک دیافراگم مقدور نیست.  29xvrkw

نکات جالب توجه دیگر که در مورد بک فیلم این دوربین، می‌توان اشاره نمود، سیستم وکیوم فیلم این دوربین است که فیلم را کاملا صاف نگه‌داشته و ثبت تصاویر شارپ‌تر را امکان‌پذیر می‌کند. این تمهید در هنگام استفاده از لنزهای باکیفیت زایس ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی دیگر، علاوه بر بهره‌بری بک این فیلم از موتوردرایو(با قابلیت ثبت 1.6 فریم بر ثانیه)،‌ حساسیت فیلم نیز به صورت خودکار با توجه به بارکد فیلم خوانده و تنظیم می‌شد. بازه‌ی خوانش بارکد از 25 تا 5000 (بر اساس ISO) بوده  و در صورت نیاز، حساسیت‌های خارج از این بازه با استفاده از تنظیمات نوردهی قابل دستیابی است. البته امکان تنظیم دستی حساسیت در بازه‌ی 6 تا 6400 و استفاده از بک‌های پولاروید نیز وجود دارد.

لنزهای فوکوس خودکار این دوربین گستره‌ی 35 تا 350 میلی‌متر را شامل می‌شود که نسبت به لنزهای دوربین‌های 35 میلی‌متری از فوکوس بسیار کند‌تری دارند. امکان فوکوس دستی نیز بدون نیاز به تغییر حالت میان فوکوس دستی/خودکار وجود دارد. البته همان‌گونه که اشاره شد امکان اتصال لنزهای هسلبلاد سری V نیز وجود دارد. دقت این لنزها به قدری است که آلپا  دو مبدل اتصال ثابت و متحرک این لنزها را برای دوربین‌FPS در اختیار کاربران قرار داده است. شما می‌توانید نمونه‌های تصاویر این دوربین را بر روی بک دیجیتال IQ 180 و بک جدید 100 مگاپیکسلی فیزوان،‌ را اینجا  و اینجا مشاهده کنید.

003682

همچنین در تصویر زیر،‌ تفاوت رنگی لنزهای فوق‌العاده‌ی زایس برای این دوربین در مقایسه با رقیب ژاپنی آن یعنی مامیا به خوبی مشخص است.

7166539916_37c8b229af_b

ابتدایی‌ترین – و البته تنها – نسخه‌ی این دوربین،‌ به اندازه‌ی کافی دقیق بود که نیاز چندانی به بهبود آن نباشد. تولید این دوربین به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین دوربین‌های قطع متوسط، به دلیل شرایط بازار دوربین‌های جدید و البته تغییر فعالیت‌های شرکت کیوکرا در سال 2005 متوقف شد.

 

 

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.