آشنایی با دوربین‌های قطع متوسط برونیکا

0 2,668

یکی از سازندگان موفق دوربین عکاسی در دوران آنالوگ که مانند بسیاری دیگر، در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم‏، با ظهور فن‌آوری دیجیتال از دور خارج شدند، شرکت ژاپنی زنزا برونیکا است. این شرکت بر ساخت دوربین‌های قطع متوسط اس‌ال‌آر متمرکز بود و یک دوربین فاصله‌یاب نیز به بازار عرضه نمود. این متن به بررسی دوربین‌های ساخت این شرکت خواهد پرداخت.

اولین دوربین برونیکا در سال 1958 معرفی شد که توسط مالک شرکت زنزابورو یوشینو (Zenzaburo Yoshino) طراحی شده بود. این دوربین اس‌ال‌آر که از لنزهای باکیفیت نیکور بهره می‌برد در دوران ابتدایی نسبتا موفق بود. برونیکا در ادامه لنزهایی برای دوربین خود طراحی و تولید نمود که در واقع شرکت تامرون ساخت آن را برعهده داشت. دوربین‌های اصلی این شرکت در سه دسته‌ی SQ, ETR ,GS به بازار عرضه شدند که قطع 6در4.5 تا 6در7 را پوشش می‌دهند. البته باید یک دوربین فاصله‌یاب با نامRF645  را به آن افزود.

دوربین‌های ابتدایی برونیکا که در هیچ‌یک از این دسته‌ها جای ندارند با اسامی مختلفی (از قبیل Z, D, S, C, C2, S2, S2a, EC, EC-TL, EC-TL Type2, EC-TL II) از سال 1958 تا 1980 به بازار عرضه می‌شدند که از لنزهای نیکور با گستره‌ی 30 تا 1200 میلی‌متر بهره می‌بردند. در میان این دوربین‌ها دوربین EC اولین دوربین قطع متوسط با کنترل شاتر کانونی و  EC-TL اولین دوربین قطع متوسط با کنترل نوردهی خودکار بود. علاوه بر این، برونیکا امکان استفاده از برخی لنزهای زایس جنا، برونیکا و کومورا و بسیاری لوازم جانبی مختلف را نیز برای کاربران فراهم آورده است.

سری ETR برونیکا در سال 1976 به بازار عرضه شد که از قطع 6در4.5 و بدنه‌ای پیشرفته، کوچک، مدولار و الکترونیک بهره می‌برد که علاوه بر مگزین‌های فیلم، منظره‌یاب و دیگر لوازم جانبی،‌ از 17 لنز با شاتر درونی بهره می‌برد که در آن‌ها یک لنز فیش‌آی،‌چهار لنز زوم، یک لنز 500 میلی‌متر و لنز منحصر به فرد 55 میلی‌متر تیلت/شیفت به چشم می‌خورد. این بدنه در طول 13 سال تولید خود پیشرفت‌هایی نیز داشت که می‌توان به عنوان نمونه به بدنه‌ی ETR-Si با قابلیت تنظیم فلاش TTL اشاره نمود.

سری بعدی برونیکا که البته پس از چند سال از آغاز معرفی سری پیشین، به صورت موازی با آن تولید می‌شد، SQ نام داشت -که از ابتدای کلمه‌ی مربع (Square)  گرفته شده است. این سری با قابلیت استفاده از فیلم‌های 120‏، 220، 135 و پولاروید‏،‌ دوربینی همه‌کاره بود که جای‌گزین مدل‌های ابتدایی قطع مربع برونیکا (با لنزهای نیکور) شد و از لنزهایی با شاتر درونی بهره می‌برد. برونیکا دوربین‌هایی از این سری، با موتوردرایو و قابلیت تنظیم فلاش TTL نیز به بازار عرضه نمود. هم‌چنین در سال 1996 دوربینی ارزان با نام SQ-B برای افراد تازه کار به بازار معرفی کرد که همان‌ بدنه‌ی پیشرفته‌ی SQ-A بود که بسیاری از قابلیت‌های حرفه‌ای از آن حذف شده بود.

سری دیگر دوربین‌های برونیکا که در سال 1982 معرفی شده و به صورت موازب با دیگر سری‌ها تولید می‌شد، سری GS  بود که با قطع 6در7، بدنه‌ای سبک و مدولار، پاسخ‌گوی نیازهای بخشی دیگر از بازار حرفه‌ای بود. البته این دوربین امکان عکاسی با قطع‌های 6در4.5،‌6در6 و 6در7 را برای کاربران فراهم می‌آورد و از لنزهایی در گستره‌ی 50 تا 500 میلی‌متر بهره می‌برد.gs1

آخرین دوربین برونیکا که البته به تنهایی یک سری جدید را شامل می‌شد،‌ برونیکا RF645 است که با بدنه‌ای بسیار سبک و کوچک در سال 2000 به بازار عرضه شد که از لنزهایی با فاصله‌ی کانونی 45، 65، 100 و 135 بهره می‌برد که البته در زمان کوتاهی، تولید لنز 135 میلی‌متر به دلیل مشکلات کالیبره شدن این لنز با فاصله‌یب دوربین،‌ متوقف شد. به گفته‌ی بسیاری از کاربران این دوربین بهترین دوربین فاصله‌یاب قطع 6در4.5 است که تا کنون به بازار عرضه شده است.

bronica-rf-645

به دلیل عدم ورود برونیکا به رده‌ی دوربین‌های فوکوس خودکار، این شرکت در دوران دیجیتال به حاشیه رانده شده و تولید آخرین سری دوربین آن، یعنی RF645، نیز در 2005 متوقف شد.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.