آیا EOS M بد است؟ – بخش اول

12 1,953

EOS-M-BLACK-CREATIVE

زمانی که شرکت کانن اولین دوربین بدون آینه‌ی خود موسوم به EOS M را به بازار ارائه کرد، بسیاری از منتقدان نسبت به آن ابراز یأس کردند. اولین نقد آن‌ها به این دوربین استفاده از حسگر نسبتاً قدیمی 18 میلیون پیکسلی قطع APS-C (همان حسگری که در EOS 7D استفاده شده) بود. منتقدان می‌گفتند که دوره‌ی این حسگر به سر آمده و کانن می‌بایست حسگر بهتری را برای این دوربین طراحی می‌کرد. نکته‌ی دیگر سرعت فوکوس خودکار این دوربین بود. این دوربین هنگام انجام فوکوس خودکار، سرعت بالایی نداشت و مشابه حالت نمایش زنده‌ی (Live View) دوربین‌های اس‌ال‌آر عمل می‌کرد.

canon eos m 18-55_22_flash_adaptor

داستان لنزهای معرفی‌شده هم داستان چندان جذابی نبود. دو لنز در هنگام معرفی دوربین رونمایی شدند: یکی 55 – 18 دم‌دستی و مشهور، و دیگری یک لنز 22 میلی‌متر با حداکثر بازشدگی دیافراگم f/2 و ساختار پن‌کیکی. تکلیف 55 – 18 مشخص بود؛ احتمالاً کارکرد آن تفاوت چندانی با لنز کیت مشابهی که همراه با بسیاری از دوربین‌های اس‌ال‌آر ارائه می‌شد نداشت. لنز 22 میلی‌متر نیز تکلیف نامعلومی نداشت: کارکردی مشابه یک لنز 35 میلی‌متر در روی دوربین‌های فول‌فریم، مناسب برای عکاسی عمومی و خیابانی. بد نیست اشاره‌ای هم به مبدل لنز معرفی‌شده بکنیم که اجازه می‌داد از لنزهای EF‌ و EF-S کانن روی این دوربین (با حفظ فوکوس خودکار و انتقال اطلاعات) استفاده کرد.

مخاطب این دوربین کند و ساده با نمایشگر لمسی چه گروهی بود؟ هیچ‌کس نمی‌دانست. تجربه‌ی دو سال اخیر نشان می‌دهد که برعکس تصور خود شرکت کانن، عموم کاربران این دوربین عکاسان حرفه‌ای هستند، و کاربران زیادی از استفاده از آن لذت می‌برند. خصوصاً این‌که نسخه‌ی دوم به‌روزرسانی نرم‌افزاری این دوربین سرعت خیلی چیزها (از جمله فوکوس خودکار) را افزایش داد.

نمایش «می‌خوام تو عکس باشم» - نویسنده و کارگردان: میلاد اخگر - عکس: اشکان زهرائی
نمایش «می‌خوام تو عکس باشم» – نویسنده و کارگردان: میلاد اخگر – عکس: اشکان زهرائی – Canon EOS M, Canon EF-S 10-22 f/3.5-4.5 USM, f/5.6, 1/25s, ISO 3200 – از راست به چپ: بیژن پاسبان حضرت (آهنگساز و نوازنده)، پرنیان گودرزی، الهام جلالی، امین حسینیون

سه ماه است که از این دوربین به همراه انواع و اقسام لوازم جانبی سازگار آن استفاده می‌کنم. قصد دارم در این سلسله مقالات سعی کنم علت علاقه‌مند شدن خودم به این دوربین، و تجربه‌ی استفاده‌ی چندماهه‌ی آن را شرح دهم. در این مقالات سعی می‌کنم توضیح دهم که جه توقعی باید از این دوربین داشت و چگونه می‌توان از آن حداکثر استفاده را برد. این اطلاعات می‌تواند به عموم کسانی که از دوربین‌های بدون آینه استفاده می‌کنند، یا قصد دارند به استفاده از یکی از این مدل‌ها روی آورند، کمک می‌کند. همراه ما باشید.

12 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    مطلب خوبی را آغاز کرده اید … دوربینی که بر خلاف تصور از استقبال خوبی بین همه کاربران برخوردار است ! کاش نوشته ها را به قسمت های بخش بخش تبدیل نمیکردید هنوز مطلب قبلی فلاش تریگر باقی مانده که به بخش اول دوربینی از کلاس بدون آینه کنون رسیده ایم ! دوست دارم مطلبی کلی بر روی دوربین های بدون آینه داشتید و در آن به مقایسه ای کوتاه در بین برند ها و کاربردهایشان میپرداختید ! مشتاقانه منتظر انسجام مطلب ها در یک بخش هستم !

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      بدون شک مطلب قبلی ادامه خواهد داشت. در حال سعی برای تنوع بیش‌تر مطالب هستیم و هم‌چنین دوست داریم خوانندگان بیش‌تر ما را دنبال کنند. برای همین است که چند مطلب را هم‌زمان شروع کرده‌ایم. ممنون از نظر شما.

  2. ایمان می‌گوید

    نمیدونم چرا کانن همچین دوربینی رو روانه بازار کرد،شاید میخواسته از رقبایی مث سونی و فوجی و الیمپوس عقب نیوفته،بنظرم باید بیشتر روی طراحی بدنه کار میکرد،ظاهر بی کیفیتی داره و عین دوربینای سری Ixus میمونه،صفحه لمسی هم به دل هرکسی نمیشینه،سنسور هم متعلق به 5 سال پیشه! شاید تنها نقطه قوتش تنوع لنزهای کانن باشه.
    در کل بنظر من کسی که میخواد دوربین بدون آینه بخره ، فوجی فیلم بهترین انتخابه،طراحی زیبا،لنزهای با کیفیت،سنسور قدرتمند و البته کمی گرون!
    امیدوارم پیکسل دوربینای سری X فوجی رو دوباره بیاره…

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      حرف قابل‌تأملی است. به‌نظر من هم اساس سیاست کانن عقب‌نیافتادن از رقبا بوده است. شخصاً از دوربین‌های سونی، الیمپوس، پاناسونیک و فوجی استفاده کرده‌ام و می‌توانم بگویم کسی که روی لوازم جانبی و لنزهای آن‌ها توان سرمایه‌گزاری داشته باشد، تجربه‌ی کاربری بهتری خواهد داشت، چون دوربین‌های بهتری هستند. در عین حال، من از زمان یادگیری عکاسی روی سیستم کانن سرمایه‌گزاری کرده‌ام، و به تبع آن EOS M برایم گزینه‌ی جالبی است.
      یک نکته‌ی دیگر: بدنه‌ی این دوربین از دوربین‌های IXUS کیفیت ساخت بهتری دارد. نمایشگر لمسی آن نیز بسیار بهتر کار می‌کند. هم‌چنین منوهای آن مشابه دوربین‌های EOS است و همین هم مزیتی مهم است.
      در مورد نظر شما درباره‌ی دوربین‌های بدون‌آینه‌ی فوجی‌فیلم، باید بگویم که با شما موافقم. خصوصاً این‌که لنزهای فوجی‌فیلم فوق‌العاده هستند.
      در حال حاضر نماینده‌ی شرکت فوجی‌فیلم در ایران (شرکت محترم تهران‌فوکا) کالاهای خود را به صورت انحصاری از طریق چند نماینده‌ی فروش محدود ارائه می‌کند و امکان فروش این کالاها در فروشگاه پیکسل وجود ندارد. امیدواریم این محدودیت تغییر کند، تا بتوانیم خدمات گستره‌تری به شما عزیزان ارائه کنیم.

  3. شاهین می‌گوید

    سنسور این دوربین یک سنسور هیبریده که حسگرهای فوکوس درون سنسور اصلی جایگذاری شدند این همان سنسوری هست که در دوربین های 650d , 700d استفاده شده و از نظر تکنولوژیکی تفاوت بسیار با سنسور قدیمی 7دی داره. فقط رزولوشن یکسان هست که اونهم ربطی به قدیمی و جدید بودن نداره.

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      ممنون از دیدگاه شما. نمی‌توان گفت که حرف شما نادرست است. منظور من بیش‌تر اساس (base) حسگر دوربین است که در واقع اولین بار در دوربین‌های ۷دی و ۶۰دی استفاده شد، و بعداً ویژگی‌های جدیدی (مثل سیستم فوکوس هیبریدی) در دوربین‌های ۶۵۰دی و ۷۰۰دی به آن اضافه شد. در واقع حسگر همان حسگر است، فقط با لایه‌ی محافظ جدید و چند حسگر پیکسلی برای فوکوس خودکار بهتر.

  4. سجاد می‌گوید

    من تحقیق زیادی برای خرید دوربین DSLR سطح مبتدی کردم .
    از طرفی اندازه این دوربینها برای من خیلی بزرگ بود ، خصوصاً اون ژست حرفه ایش ، در حالی که در واقع هم این دوربینها و هم من (کاربر) که میخوام ازشون استفاده کنم مبتدی هستیم!
    و از طرف دیگه عمق میدان برام مهمه که میکرو چهارسومها و کامپکتهای سطح پیشرفته ، قابل مقایسه با این دوربنها با سنسور APS-C نستن . . .
    .
    پس تنها گزینه ای که میمونه برام EOS M هستش و چند مدل از سونی .
    سونی که تکلیفش از نظرم روشنه . . . قیمت بالاتر ، لوازم جانبی کمتر ، منو و تنظیمات بسیار ابتدای و . . .
    .
    حالا نظر شما که ازش استفاده میکنید چیه؟
    آیا راضی هستید یا اگه قرار باشه دوباره انتخاب کنید ، و بفرض مساوی بودن قیمت دوباره EOS M رو انتخاب میکنید یا 650D
    .
    راستی برای عکاسی تایم لپس با EOS M راه حلی هست؟؟؟

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      سؤال خوبی است و در واقع باید گفت که سؤال شما به‌نوعی سؤال اساسی این مطلب نیز هست. با ما همراه باشید، به‌زودی بخش‌های جدید این مطلب منتشر می‌شوند و امیدواریم پاسخ شما در آن‌ها داده شود. اما فعلاً باید بگویم که این دوربین را بی‌شک به 650دی ترجیح می‌دهم.
      برای عکاسی تایم‌لپس می‌توانید از کنترل‌کننده‌ای مثل فوتیکس‌آیون یا ریموت‌های سیم‌دار (با تبدیل مخصوص) استفاده کنید.

  5. نيما می‌گوید

    eos m یا 100d….. مسئله این است. کاربرد: با لنز اولتراواید.
    عمر باتری eos m می تواند مسئله ساز باشد برای من.

    1. سجاد می‌گوید

      باتری 100D و EOS M یکیه!
      .
      این مساله باتریش واقعاً نگران کننده ست . . .

  6. محمد می‌گوید

    با سلام و ممنون از مطالب خوبتون
    من این دوربین رو موقعی که تازه وارد بازار ایران شده بود خریدم و اون زمان کیتش فقط دوربین بود به علاوه لنز 55-18
    الان مدتهاست دنبال لنز 22 هستم (چه نو، چه دست دو) ولی پیدا نمی کنم
    می تونین در این زمینه راهنماییم کنین؟
    با تشکر

  7. میلاد می‌گوید

    سلام
    من سوالم رو تو سایت پرسیدم جواب ندادید اینه که اینجا میپرسم. من مدتیه در فکر گرفتن به دوذبین خوبم تا به این موارد رسیدم .کانن س120/س110/نیکون دی 3100و 3200 البته میدونم که نیکونها dslr هستن .حالا بنظرتون کدوم بهتره ؟و اینکه تو کامپکتا تو همین رنج بهتر از ایناهم که گفتم پیدا میشه؟(بالا بودن کیفیت عکس برام خیلی مهمه)

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.