مقایسه پرچمدار 2015 و 2016 ال‌جی؛ LG G4 Vs LG G5

0 1,684

بسیاری از کاربران حرفه‌ای و یا معمولی موبایل برای خرید یک گوشی جدید منتظر ماندند تا بینیند شرکت‌های مطرح سازنده اسمارت‌فون از چه محصولاتی در کنگره جهانی موبایل MWC 2016 رونمایی به عمل می‌آورند. طی همین دو روز که از شروع این مراسم می‌گذرد شرکت‌های مطرح ال‌جی و سامسونگ از جدیدترین پرچمداران خود پرده‌برداری کرده و این شاخه از محصولات خود را به‌روزرسانی کردند. اولین گوشی مطرحی که در این نمایشگاه انتظار آن را می‌کشیدیم گوشی جدید ال‌جی یعنی G5 بود و این کمپانی کره‌ای توانست با معرفی G5 تحسین همگان را برانگیزد. اما همواره این سوال پیش می‌آید که LG G4 گزینه بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تری است یا برادر تازه از راه رسیده آن؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابیم.

111

حال که G5 معرفی شده قطع به یقین شاهد کاهش قیمت LG G4 خواهیم بود. این موضوع وسوسه اصلی خریداران این گوشی خواهد بود که آیا این تفاوت قیمت ارزش پرداخت را دارد یا خیر. در این مقایسه قصد داریم از جوانب مختلف به بررسی هر دو گوشی بپردازیم تا با قرار دادن مشخصات و قابلیت‌های آن‌ها در کنار هم بتوانیم به پاسخ روشنی دست یابیم.

222

طراحی

G5 اولین گوشی فلزی ال‌جی محسوب می‌شود. ال‌جی برای G5 از یک بدنه فلزی خوس‌ساخت و تراش خورده بهره گرفته که زیبایی و دوام بالایی را به آن بخشیده است. بدنه باریک و فلزی این گوشی در حقیقت یک نوآوری در محصولات رده‌بالای این کمپانی کره‌ای به شمار می‌رود و آن را شانه به شانه رقبای مستقیم خود قرار می‌دهد. لبه‌های گوشی تا حدودی انحنا یافته و در قسمت اطراف دوربین شاهد استفاده از یک نوار پلاستیکی هستیم که یا‌دآور گوشی نکسوس 6P هواوی است. از آنجایی که سایز نمایشگر در این گوشی نسبت به G4 و G3 کاهش یافته ال‌جی توانسته بدنه این گوشی را جمع‌وجورتر و کامپکت‌تر از دیگر پرچم‌داران خود بسازد. در طرف مقابل G4 از یک بدنه چرمی با ظاهر زیبا و چشم‌نواز بهره‌ می‌برد. ال‌جی آنقدر ماهرانه بدنه G4 را طراحی کرد که هیچ انتقادی از بابت فلزی نبودن آن به گوش نرسید و کاربران توانستند ارتباط خوبی با آن برقرار کنند. از طرف دیگر امکان تعویض قاب پشتی این گوشی فراهم است که کاربران را قادر می‌سازد تا از قاب‌های متنوع بهره گیرند. به دلیل وجود نمایشگری بزرگ‌تر، ال‌جی G4 از ابعادی بزرگ‌تر نسبت به G3 برخوردار است. در هر دو گوشی امکان تعویض باتری توسط کاربر وجود دارد.برگ برنده G5 در این بخش به طراحی ماژولار آن مربوط می‌شود. می‌توان قسمت تحتانی گوشی را به صورت کشویی بیرون آورده و از طریق آن قابلیت‌های مختلفی را به گوشی G5 خود اضافه کرد.

برنده: باید اعتراف کرد که G4 از ظاهری شکیل‌تر نسبت به G5 برخوردار است با این حال برای اعلام گوشی برتر در این بخش نمی‌توان فقط به جنبه ظاهری طراحی نمره داد. G5 با بدنه فلزی خوش‌ساخت و طراحی ماژولار خود می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را برای کاربران این گوشی رقم بزند. پس با کمال احترام برای G4 در این بخش گوشی G5 را به عنوان برنده نهایی اعلام می‌کنیم.

4444

نمایشگر

شرکت LG برای G5 از یک نمایشگر 5.3 اینچی از نوع IPS LCD بهره گرفته که از رزولوشن تصویر QHD برخوردار است. با توجه به ابعاد پنل و رزولوشن تصویر این نمایشگر شاهد تراکم پیکسلی 554ppi در این گوشی هستیم. علاوه بر این G5 دارای روکش محافظ گوریلا گلس 4 بر روی نمایشگر خود است. نمایشگر این گوشی دارای ویژگی Always-On Display است که مشابه آن را در گوشی گلکسی اس7 سامسونگ نیز شاهد هستیم. لازم به اشاره می‌باشد که نسبت صفحه نمایش به بدنه این گوشی در حدود 70.37% است. در طرف دیگر G4 دارای یک نمایشگر 5.5 اینچی از نوع IPS و مجهز به فناوری Quantum Display بوده که از همان رزولوشن تصویر QHD برخوردار است. تراکم پیکسلی نمایشگر این گوشی به 534ppi می‌رسد که به دلیل نمایشگر بزرگ‌تر آن نسبت به G5 است. همچنین ال‌جی برای این گوشی نیز از روکش محافظ گوریلا گلس 4 ساخت شرکت Corning استفاده کرده که مقاومت و ایمنی آن در برابر ضربه و ایجاد خط‌و‌خش را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید G5 و G4 تفاوت خاصی در زمینه نمایشگر با یکدیگر نداشته و هر دو گوشی یکی از بهترین‌ و با دقت‌ترین نمایشگرهای حال حاضر را در خود جای داده‌اند.

برنده: تفاوت خاصی در این بخش میان هر دو اسمارت‌فون به چشم نمی‌آید. گوشی G4 می‌تواند برای افرادی که به نمایشگر بزرگ‌تر نیاز دارند انتخاب مناسب‌تری باشد. از طرف دیگر G5 به دلیل کوچک‌تر بودن سایز نمایشگر خود دارای تراکم پیکسلی بیشتر است هرچند که اختلاف 20ppi در این سطح آن‌چنان به چشم نمی‌آید. به این ترتیب باید اعلام کنیم که انتخاب برنده نهایی در بخش نمایشگر را به شما واگذار می‌کنیم.

5555

مشخصات سخت‌افزاری

تقریبا یک سال از معرفی G4 می‌گذرد و مشخصا شرکت‌های توسعه‌دهنده سخت‌افزار دستاوردهای بزرگی را در این یک سال داشته‌اند. از آنجایی که معمولا پرچم‌داران از جدیدترین سخت‌افزارهای موجود بهره می‌گیرند پس می‌توان پیش‌بینی کرد که G5 از سخت‌افزاری قوی‌تر و به‌روزتر برخوردار است. با قرار دادن مشخصات فنی این دو گوشی در کنار هم می‌توان این گفته را تصدیق کرد. مطابق انتظار LG G5 از جدیدترین چیپ 64 بیتی توسعه یافته توسط کوالکام یعنی Snapdragon 820 بهره می‌برد که توان خود را از طریق چهار پردازنده مرکزی با قدرت پردازشی 2200 مگاهرتز تامین می‌کند. همچنین این گوشی از پردازنده گرافیکی Adreno 530 که از به‌روزترین پردازنده‌های گرافیکی حال حاضر بشمار می‌رود بهره‌مند است. علاوه بر این ال‌جی 4 گیگابایت حافظه رم را برای پرچمدار 2016 خود در نظر گرفته که تضمین کننده عملکرد بالای سخت‌افزاری آن خواهد بود. با وجود معرفی چیپ Snapdragon 810 پیش از معرفی و عرضه G4، ال‌جی تصمیم گرفت تا از چیپ Snapdragon 808 در این گوشی بهره بگیرد تا مجبور نباشد با مشکلات گرم شدن بیش از حد تراشه Snapdragon 810 دست و پنجه نرم کند. تراشه اسنپ‌دراگون 808 توان پردازشی خود را از دو پردازنده با معماری Cortex-A57 با قدرت پردازشی 1.8 گیگاهرتز و چهار پردازنده Cortex-A53 با قدرت پردازشی 1.44 گیگاهرتز تأمین می‌کند. همچنین به پردازنده گرافیکی Adreno 418 با فرکانس 600 مگاهرتز مجهز گشته که وظیفه انجام پردازش‌های گرافیکی را عهده‌دار است. همچنین ال‌جی 3 گیگابایت حافظه RAM از نوع LPDDR3 با فرکانس 933 مگاهرتز را برای این اسمارت‌فون کافی دانسته است. از طرفی دیگر LG G5 از نسل جدید درگاه یو‌اس‌بی یعنی USB Type-C برخوردار است که به‌نوعی یک آینده‌نگری از جانب ال‌جی به شمار رفته و قابلیت‌های ارتباطی آن برای اتصال به بسیاری از دیوایس‌های جدیدی که در آینده معرفی خواهند شد را افزایش می‌دهد.

برنده: چیپ جدید‌تر به همراه پردازنده مرکزی و گرافیک قو‌ی‌تر و البته مقدارم رم بیشتر اعلام برنده در این بخش را برای ما آسان خواهد کرد. با اینکه LG G4 در اجرای هیچ اپلیکیشن و یا بازی گرافیکی سنگینی شما را ناامید نمی‌کند ولی نمی‌توان مطمئن بود که همچین عملکردی را طی دو یا سه سال آینده هم از خود نشان دهد. ولی LG G5 به لطف سخت‌افزاری به‌روزتر و قدرتمندتر می‌تواند حداقل برای یک‌سال بیشتر از G4 در اجرای اپلیکیشن‌های جدید شما را یاری دهد. به این ترتیب G5 را به عنوان برنده نهایی این بخش انتخاب می‌کنیم.

333

دوربین

ویژگی خاص دیگری که گوشی LG G5 را در کنار طراحی ماژولار آن متمایز می‌کند، بدون شک دوربین دوگانه آن است. این گوشی دارای دو دوربین در پشت خود می‌باشد که یکی قادر به ثبت تصاویر با زاویه 78 درجه بوده و دوربین دیگر می‌تواند عکس‌هایی با زاویه 135 درجه را به ثبت رساند. این در حالی است که دوربین اول از یک حسگر 16 مگاپیکسلی برخوردار بوده و دوربین وایدتر دارای حسگری با تفکیک‌پذیری 8 مگاپیکسل می‌باشد. به این ترتیب می‌توان با دوربین این گوشی عکس‌هایی با زاویه دید بیشتر از چشم انسان را به ثبت رساند که به‌ویژه برای عکاسی منظره و طبیعت پرکاربرد خواهد بود. طبق ادعای ال‌جی ادغام تصاویر ثبت شده توسط این دو دوربین به طور ویژه‌ای به خلق عکس‌ها و ویدئوهای خلاقانه کمک خواهد کرد. لازم به اشاره است که لنز در نظر گرفته شده برای دوربین اصلی G5 دارای فاصله کانونی معادل 27.8 میلی‌متر و بازشدگی دیافراگم F1.8 است. همچنین حسگر بکار رفته در دوربین این گوشی به لرزشگیر تصویر اپتیکال و فوکوس خودکار لیزری مجهز بوده و G5 را قادر می‌سازد تا ویدئوهای 4K را با سرعت 30 فریم بر ثانیه به ثبت رساند. فلاش دوگانه از نوع LED که در پشت گوشی و کنار دوربین تعبیه شده نیز می‌تواند اطمینان‌بخش ثبت تصاویری مطلوب در شرایط نوری ضعیف باشد. برای دوربین سلفی G5 نیز یک حسگر 8 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که می‌تواند فیلم‌های فول اچ‌دی 1080p را با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کند.

در مورد G4 نیز باید اعتراف کنیم که یکی از بهترین دوربین‌ها در میان گوشی‌های هوشمند سال 2015 را در خود جای داده است. ال‌جی در این اسمارت‌فون از حسگر IMX234 Exmor RS ساخت سونی بهره گرفته است که دارای رزولوشن 16 مگاپیکسل است. اندازه پیکسل‌های قرار گفته بر روی این حسگر 1/2.6 اینچی برابر با 1.12 میکرون بوده و به سیستم لرزش گیر اپتیکال نسخه دوم نیز مجهز است که در سه محور کار می‌کند. لنز در نظر گرفته شده برای دوربین G4 از بازشدگی دیافراگم f/1.8 بهره می‌برد که تا 80 درصد نور بیشتری نسبت به G3 جذب کرده و این گوشی را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور بدل می‌کند. دوربین G4 به سیستم فوکوس خودکار لیزری و قابلیت Color Spectrum Sensor مجهز است که وظیفه تشخیص نور محیط و حفظ دقت تراز سفیدی را بر عهده دارد. حسگر IMX234 این اسمارت‌فون را قادر می‌سازد تا فیلم‌هایی با رزولوشن 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه و عکس‌های خام یا RAW را به ثبت رساند. همچنین به لطف حسگر دوربین و چیپ قرار گرفته در داخل این گوشی، G4 می‌تواند عکس‌های پانوراما با حداکثر رزولوشن 104 مگاپیکسل بگیرد. دوربین جلویی این گوشی نیز به حسگر 8 مگاپیکسلی T4KA3 ساخت توشیبا مجهز شده و از لنزی واید با بازشدگی دیافراگم f/2.0‌ بهره می‌برد. این دوربین دقت بالایی در ثبت جزئیات دارد و امکان ثبت ویدئوهایی با رزولوشن فول اچ‌دی را فراهم می‌کند.

برنده: هر دو گوشی یکی از بهترین تجربه‌های تصویرگری موبایل را با خود به همراه دارند. هنوز گوشی G5 عرضه نشده تا شاهد بررسی و مقایسه عملکرد آن با دیگر رقبا باشیم ولی از آنجایی که ال‌جی در یکی دو سال گذشته تمرکز مضاعفی بر روی بهبود دوربین گوشی‌های رده بالای خود داشته پس می‌توان تا حد زیادی از عملکرد فوق‌العاده دوربین G5 مطمئن بود. با این حال بهتر است نتیجه گیری در این مورد را به پس از عرضه رسمی G5 موکول کنیم. آن زمان مقایسه کاملی بین دوربین این گوشی و برادر بزرگتر خود یعنی G4 را ترتیب خواهیم داد.

LG G4 Edit-16

LG-G5-25-1280x720

دیگر مشخصات

G4 و G5 هر دو دارای حافظه داخلی 32 گیگابایت هستند و از درگاه کارت حافظه میکرو SD پشیتبانی می‌کنند. پرچم‌دار 2016 کمپانی کره‌ای به طور پیش‌فرض به نسخه ششم اندروید یعنی Marshmallow مجهز گردیده درحالی که G4 با نسخه پنچم اندروید همراه است. البته امکان به‌روزسانی G4 به اندروید 6 امکان‌پذیر است. G5 از یک باتری 2800 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که امکان تعویض آن توسط کاربر وجود دارد. از طرف دیگر G4 به دلیل ابعاد بزرگ‌تری که دارد توانسته یک باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی را در خود جای دهد. همچنین هر دو گوشی از فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0 پشتیبانی می‌کنند. این درحالی است که می‌توان باتری G4 را به صورت بی‌سیم نیز شارژ کرد. G4 و G5 هر دو به فناوری‌های مگان یابی مجهز گشته و حسگرهای متنوعی نیز در آن‌ها تعبیه شده است. البته برای G5 یک حسگر اثرانگشت بر روی قاب پشتی و زیر دوربین در نظر گرفته شده است.

نتیجه‌گیری

بهتر است این مقایسه را اینگونه به پایان ببریم؛ LG G5 از بسیاری جهات اصلا شبیه به پرچمداران گذشته LG از جمله G4 نیست. به جز نمایشگر هر دو گوشی تقریبا در همه‌ چیز با یکدیگر تفاوت دارند. دو گوشی از نظر طراحی، جنس بدنه، دوربین، سخت‌افزار و … شباهتی به یکدیگر نداشته و تجربه متفاوتی را برای کاربر رقم می‌زنند. می‌توان با اطمینان گفت که G5 گوشی کامل‌تر و قوی‌تر نسبت به G4 خواهد بود؛ به ویژه اکنون که نتایح بنچمارک این گوشی بر روی وب‌سایت‌ها به نمایش درآمده است. با این اوصاف طبیعی است که برای تهیه آن باید رقم بیشتری پرداخت کنید. اما اگر قدرت سخت‌افزاری G4 برایتان کافی بنظر می‌رسد، دوربین فوق‌العاده آن برای‌تان راضی کننده است و طراحی ظاهری آن را می‌پسندید می‌توانید با صرف هزینه‌ای کم‌تر نسبت به G5 این گوشی را برای خرید انتخاب کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.