راهنمای فلاش‌های Speedlite کانن (2)

1 2,909

 

در بخش قبلی راهنمای فلاش‌های کانن، درباره سه مدل نخست از فلاش‌های کانن توضیح دادیم. در این بخش، فلاش‌های دیگر کانن را معرفی می‌کنیم.

CANON SPEEDLITE 580EXII

580EX II

فلاش 580EX II برادر بزرگ‌تر 430EX II به حساب می‌آید. این فلاش کمی قوی‌تر، کمی پیچیده‌تر، کمی بزرگ‌تر، کمی سنگین‌تر و البته خیلی گران‌تر از مدل قبلی خودش است.

شاید مهم‌ترین دلیل برای اینکه یک نفر بخواهد به جای 430EX II از 580EX II استفاده کند، چندان به عدد راهنمای 58 در این فلاش که قوی‌تر از عدد راهنمای 43 در مدل قبلی است ارتباطی نداشته باشد. مهم‌ترین مزیت 580EX II نسبت به مدل قبلی امکان استفاده به عنوان فلاش Master برای کنترل فلاش‌های دیگر (Slave) به صورت بی‌سیم است. البته این کنترل از راه دور به صورت رادیویی نیست و براساس تابش نور انجام می‌شود.

از آنجا که در نوردهی‌هایی که با چند فلاش انجام می‌شود، معمولا یک فلاش به عنوان Master باقی فلاش‌ها را کنترل می‌کند، بنابراین به دلیل قیمت بالای این مدل، اغلب عکاسان ترجیح می‌دهند فقط یکی از چند فلاشی که در کیف‌شان می‌گذارند 580EX II باشد و باقی فلاش‌های یک کیت را از مدل 430EX II خریداری می‌کنند. ضمن اینکه فلاش برخی از مدل‌های جدید‌تر کانن مانند 7D و 600D و مدل‌های بعد از آنها، خود می‌توانند به عنوان Master عمل کنند. بنابراین با وجود این قابلیت در دوربین‌های جدید کانن، شاید تنها دلیل استفاده از مدل 580EX II، قدرت بالای آن باشد.

SPEEDLITE 600EX-RT

600EX RT

فلاش 600EX-RT آخرین مدل از خانواده فلاش‌های کانن و قوی‌ترین آنهاست. عبارت RT در این فلاش مخفف عبارت Radio Transmitter به معنی فرستنده رادیویی است. زیرا این فلاش به صورت داخلی، مجهز به یک فرستنده رادیویی می‌باشد که می‌تواند بدون نیاز به پالس‌های نوری، به صورت بی‌سیم با فرستنده‌های رادیویی هم خانواده خودش ارتباط برقرار کند.

ارتباط بی‌سیم از طریق پالس‌های نور تابیده شده (که البته آن نیز در 600EX RT تعبیه شده است) در اغلب اوقات چندان قابل اطمینان نیست. زیرا نه تنها استفاده از این قابلیت محدودیت فاصله دارد و ممکن است از فواصل دور اصلا ارتباط برقرار نکند، بلکه می‌بایست ارتباط مستقیم بین فلاش‌ها وجود داشته باشد یا اصطلاحا فلاش‌ها بتوانند همدیگر را ببینند. بنابراین در صورتی که یک شی حائل بین فلاش‌ها قرار بگیرد، به احتمال زیاد نمی‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

اغلب عکاسان حرفه ای برای رفع این محدودیت از تریگر‌های رادیویی مانندPocket Wizard  یا Phottix Odin برای این کار استفاده می‌کنند. خوشبختانه کانن برای اولین بار این تریگر را به صورت داخلی در خود فلاش تعبیه کرده است. البته این فلاش قیمت نسبتا بالایی دارد و ضمنا برای تحریک شدن توسط دوربین به یک فلاش 600EX RT دیگر یا یک فرستنده مانند ST-E3-RT که همراه با همین فلاش معرفی شد استفاده کنید. مدتی پیش شرکت فوتیکس فرستنده Laso را برای این سری از فلاش‌ها با همین قابلیت معرفی کرد. این فرستنده و گیرنده فوتیکس مخصوص فلاش‌های سری RT کانن و همچنین فلاش‌های مجهز به قابلیت E-TTL / E-TTL II طراحی و ساخته شده است و برد آن نزدیک به 100 متر است.

فلاش 600EX-RT و همچنین تریگر همراه آن برای عکاسانی که استفاده زیادی از فلاش‌های‌شان می‌کنند مقرون به صرفه است. به عنوان مثال عکاسان عروسی یا خبری که ممکن است گاهی اوقات به طور پیوسته تعداد زیادی فلاش بزنند، می‌توانند مطمئن باشند که این فلاش‌ هرگز داغ نمی‌کند یا در شرایط حساس از کار نمی‌افتد. ضمن اینکه می‌تواند به راحتی به صورت بی‌سیم مورد استفاده قرار بگیرد و برای نورپردازی بسیار مناسب است.

Mitros+

فلاش‌هایی که در اینجا نام بردیم، همگی جزو محصولات نورپردازی شرکت کانن هستند. اما انتخاب‌های عکاسان محدود به این محصولات نمی‌شود. بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز محصولات خوبی در این زمینه به بازار عرضه کرده‌اند که با قیمت‌هایی مقرون به صرفه، امکانات بالایی را در اختیار کاربران می‌گذارند. از جمله این محصولات می‌توان به Mitros ، محصول ستایش شده شرکت Phottix اشاره کرد که تیم فوتیکس بیش از سه سال برای طراحی و ساخت آن وقت صرف کرده است. امکانات فوق‌العاده در کنار کیفیت ساخت بالا، این فلاش را به یک جایگزین خوب برای فلاش‌های رده بالای کانن تبدیل کرده است.

تجربه شما با فلاش‌های کانن چیست و چه پیشنهادی برای کاربران دیگری که می‌خواهند از این فلاش‌ها استفاده کنند دارید؟

1 نظر
  1. محمد امیرمیران می‌گوید

    با سلام و شب بخیر خدمت آقایان و خانمها ، بنده تا حال از این نوع فلاش استفاده نکرده ام و نحوه استفاده آنرا نیز نمی دانم چنانچه راهنمائیم بفرمایید سپاگزار خواهم بود . با تشکر

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.