راهنمای خرید دوربین خانگی، بخش چهارم

2 1,460
بخش چهارم: دیافراگم لنز

بسیاری از آموزگاران عکاسی، برای ارائه‌ی توضیحی ساده از نحوه‌ی کارکرد دوربین، از تمثیلی به نام «تمثیل سطل آب» استفاده می‌کنند. این تمثیل، مانند بیش‌تر تمثیل‌ها، مسئله‌ای پیچیده را به‌صورت ساده و قابل‌فهم توضیح می‌دهد.

به شکل زیر توجه کنید. در این شکل، پیچ شیر آب نقش شاتر دوربین را بازی می‌کند. بازشدگی داخل شیر، در نقش بازشدگی دیافراگم لنز دوربین است که اجازه‌ی عبور آب (نور) بیش‌تر یا کم‌تر را می‌دهد. بزرگی یا کوچکی سطل زیر شیر، در نقش حساسیت حسگر دوربین است، و مقدار آب جمع‌شده، در واقع بیانگر میزان نوردهی یا جمع‌آوری نور است.

water_faucet

حال، با توجه به این تمثیل، می‌توان فهمید که مثلاً هنگامی که در یک رستوران کم‌نور مشغول عکس‌برداری هستید، بهترین حالت ممکن، داشتن لنزی با دیافراگم بزرگ، و دوربینی با حساسیت بالای حسگر است.

اما چگونه می‌توان فهمید که لنز دوربین چه دیافراگمی دارد؟ اگر مطلب اول را به‌خاطر بیاورید، گفتیم که چگونه می‌توان فاصله‌ی کانونی لنز دوربین را از روی بدنه‌ی لنز فهمید. در کنار این اعداد، اعداد دیگری هم دیده می‌شوند که نشان‌گر «حداکثر دیافراگم» لنز هستند.

Capture

در صورت تمایل می‌توانید به صفحه‌ی دوربین موردنظر در سایت پیکسل رفته، این اعداد را از بخش مشخصات هم ببینید. مثلاً دوربین X-S1 فوجی‌فیلم را درنظر بگیرید و از طریق این لینک به‌صفحه‌ی آن در سایت پیکسل بروید. تب مشخصات را انتخاب کنید و از قسمت Photography Features، عدد مربوط به ردیف Maximum Aperture را بخوانید.

Capture2

همان‌طوری که می‌بینید، در این ردیف نوشته شده f2.8-5.6 که نشان‌گر متغیربودن حداکثر دیافراگم در طول گستره‌ی زوم لنز دوربین است. اکثر دوربین‌های خانگی دارای دیافراگم متغیر در طول گستره‌ی فاصله‌ی کانونی هستند و این به‌دلیل دشواری طراحی و ساخت لنزی با حداکثر دیافراگم ثابت است. توجه کنید که هرچه این اعداد کوچک‌تر باشند، لنز اجازه‌ی عبور مقدار بیش‌تری از نور را خواهد داد، و عکس سریع‌تر گرفته خواهد شد. این مسئله باعث می‌شود بتوان در نور کم عکس‌های بهتری گرفت و در عین حال، در شرایط نوری مختلف، آثار ناشی از لرزش دست یا دوربین، تأثیر کم‌تری در عکس داشته باشند.

بخش اول این راهنمای خرید را بخوانید.

بخش دوم این راهنمای خرید را بخوانید.

بخش سوم این راهنمای خرید را بخوانید.

بخش پنجم این راهنمای خرید را بخوانید.

2 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    توضیحاتی خوب بود گرچه کمی با لوله و لوله کشی سر و کار داشت … و بازهم من همان اشکال همیشگی را از مطلب میگیرم … برای رسیدن به هدف در نوشته های شما باید خیلی صبوری به خرج داد و راحت به نتیجه نمیرسیم …. برای نمونه میتوانید به جای آن همه توضیح در مورد اعداد دیافراگم روی لنز فقط این را یاد آور شوید که ؛ هر چه عدد های نوشته شده دیافراگم بر روی لنز کمتر باشد یهتر میتوان در محیط تاریک عکس را گرفت؛ …. توجه داشته باشید که مطلب طبق عنوان داده شده به آن راهنمای خرید دوزبین های خانگی به صورت راحت است …!!!! این طور نیست؟

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      از دیدگاه شما ممنونم.
      اتفاقاً من اصلاً اصراری بر ساده‌کردن بیش از حد مطالب ندارم. قرار است در طی خواندن این مطالب و تمرین (از طریق مرور مشخصات فنی کالاها) مخاطب بتواند به‌راحتی در مورد این‌که چه دوربین خانگی‌ای برایش مناسب است تصمیم بگیرد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.