۷ توصیه برای افزایش طول عمر تجهیزات عکاسی (2)

1 1,521

در مطلب “7 توصیه برای افزایش طول عمر تجهیزات عکاسی (1)” به توضیح 2 راه‌کار‌ اساسی در این مورد پرداختیم. حال در بخش دوم این مطلب قصد داریم به تشریح 5 مورد دیگر بپردازیم که توجه به آن‌ها می تواند ضریب ریسک از دست دادن تجهیزات را کاهش دهد. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

EOS 5DS White Beauty 11

  • تجهیزات بادوام و مطمئن بخرید.

در بسیاری از موارد خرید یک وسیله ارزان قیمت به معنای صرفه‌جویی پول بیشتر نیست. در حقیقت خرید دستگاه‌های باکیفیت و بادوام می‌تواند در طولانی‌مدت پول بیشتری را برای شما پس‌انداز کند. اگر تنها به این دلیل که فلان جنس کمی از جنس دیگری ارزان‌تر است آن را انتخاب نمایید ممکن است هزینه زیادی را صرف تعمیرات کرده و یا مجبور شوید بارها جنسی مشابه آن را بخرید. ولی اگر نمونه باکیفیت‌تر آن را انتخاب کنید احتمالاً برای سال‌های سال می‌توانید بدون صرف هزینه اضافی از آن استفاده کنید.

10002236_5

  • احتیاط شرط عقل است.

اگر قصد دارید از درخت یا تپه‌ای بالا رفته و از رودخانه‌ای خروشان عکاسی کنید هیچ مانعی وجود ندارد ولی باید این‌ کار را هوشمندانه و با دقت انجام دهید و از انجام هر کاری که ریسک را پایین می‌آورد دریغ نکنید. اگر هوا بارانی است مطمئن باشید که قطرات باران بر روی دوربین و تجهیزات نمی‌ریزد. عکاسان جسوری هستند که اجازه نمی‌دهند ترس از دست دادن تجهیزات‌ باعث منصرف کردن آن‌ها از ماجراجویی‌های تصویرگری گردد با این وجود باید این کار را کاملاً عاقلانه و هوشمندانه انجام داد تا آسیبی به تجهیزات آن‌ها وارد نشود.

18725542932_9fd5d9127c_b

  • به اندازه کافی استراحت کنید.

شاید این تیتر در نگاه اول به موضوع بحث ما بی‌ربط به نظر برسد ولی حقیقت این است که خستگی‌های ذهنی و جسمی باعث بالا رفتن ضریب خطا و اشتباهات می‌شود. بدون تردید یکی از بهترین راه‌های پایین آوردن بروز خطا و جلوگیری از سهل‌انگاری داشتن استراحت کافی‌ست. در بسیاری از موارد لازم است که هنگام عکاسی کاملاً هوشیار و آماده‌باش باشید ولی اگر ذهن و جسمتان خسته باشد به احتمال فراوان این‌گونه نخواهد بود. بی‌دقتی یکی از مواردی است که نقش بسزایی در وارد آمدن آسیب به تجهیزات دارد. به اندازه کافی استراحت کنید تا مطمئن شوید بالاترین راندمان را دارید و دچار کم‌ترین سهل‌انگاری می‌شوید.

Marsel.van_.Oosten_Japan-3000x2000

  • دیگران را از اهمیت مراقبت از وسایل خود آگاه سازید.

شاید برای برخی از شما هم پیش آمده باشد که تجهیزات عکاسی خود را به دیگران قرض داده باشید و یا شخصی را به عنوان همراه با خود به عکاسی برده‌اید تا در حمل تجهیزات به شما کمک کند. اگر شخص همراه و یا کسی که تجهیزات را به او سپرده‌اید از اهمیت مراقبت از آن‌ها اطلاع ندارد باید او را در این مورد آگاه ساخته و به وی بگویید که چطور این کار را انجام دهد. شاید انجام این کار کمی زمان‌بر باشد و بخشی از وقت شما را بگیرد ولی در عوض تا حد زیادی خیال شما را از بابت امنیت تجهیزات آسوده می‌کند. البته توصیه می‌شود تا حد ممکن از قرض دادن تجهیزات خود به دیگران خودداری کنید. هیچ کس بهتر از خود شما از این تجهیزات مراقبت نمی‌کند و حتی اگر شخصی که تجهیزات را به او قرض داده‌اید فرد بادقت و منظمی باشد با این وجود همیشه نگران سلامت لوازم خود هستید.

lens-destroyed

  • تجهیزات خود را بیمه کنید.

شاید باید این مورد حیاتی را اول از همه بیان می‌کردیم. در هر صورت حادثه پیش می‌آید و خواسته یا ناخواسته ممکن است به تجهیزات آسیب جدی‌ای وارد شود. در این شرایط دیگر پشیمانی هیچ سودی نخواهد داشت و تنها افرادی کم‌ترین حسرت را خواهند خورد که تجهیزاتشان را بیمه کرده بودند. فراموش نکنید که لنز، دوربین و یا فلاش شما ممکن است قیمت چند میلیون تومانی داشته باشد که از دست دادن آن‌ها به معنای متحمل شدن زیان بزرگی‌ است. پس با بیمه کردن آن‌ها سعی کنید استرس را تا حد زیادی کاهش دهید. این کار حتی بر روی جسارت شما در عکاسی نیز تأثیر مثبتی خواهد گذاشت 🙂

1 نظر
  1. محسن می‌گوید

    لطفا در مورد بیمه بیشتر توضیح بدین.
    چه شرایطی داره و چطوری باید اقدام کنیم؟
    بیمه شامل چه چیزهایی میشه؟

    من قبلا D3300 از پیکسل خریدم ولی دزد برد ):

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.