مثل یک عکاس المپیک عکاسی کنید!

0 1,676

با شروع المپیک تابستانی ریو 2016 خیلی‌ها منتظر عکس‌های خیره‌کننده‌ای هستند که انتظار می‌رود عکاسان حرفه‌ای از این رویداد بزرگ جهانی ثبت کنند. این رویداد هر چهار سال یک بار و در بازه‌ی زمانی کمتر از یک ماه برگزار می‌شود، اما عکس‌های گرفته‌شده از آن تا ابد باقی می‌ماند. فراموش نکنیم که ما بسیاری از ورزشکاران المپیک را با عکس‌های جاودانه‌ای که از آن‌ها گرفته‌شده می‌شناسیم. با هشتگ #PixelRio2016 همراه ما باشید.

چه شما عکاس حرفه‌ای مسابقات المپیک باشید و چه تنها از مسابقات محله‌تان و یا ماجراجویی‌های دوستانه‌ خود عکاسی کنید، با بکارگیری تکنیک‌های درست و حرفه‌ای عکاسی می‌توانید عکس‌های ورزشی هیجان‌انگیزی را به ثبت رسانید. ما در این مطلب توصیه‌های عکاسان پیشکسوت المپیک را از سراسر وب گردآوری کرده‌ایم تا با خواندن آنها راه و رسم عکاسی از رویداد‌های ورزشی را بهتر بیاموزیم.

2012 London Olympic Games London, England Aug03-12 2012 Photo: Victah Sailer@Photo Run Victah1111@aol.com 631-741-1865 www.photorun.NET

1- پس‌زمینه خوبی را برای عکس‌تان بسازید.

تماشاگران مشتاق با لباس‌های رنگارنگ و مختلف می‌توانند مانند یک پرده‌ی پس‌زمینه‌ی زیبا عمل‌کنند. جِف کِیبل (jeffcable.com ) معتقد است که در مورد رویداد‌های ورزشی غیر از المپیک می‌توان تماشاگران پس‌زمینه عکس را تا حد ممکن محو کرد (خارج از فوکوس قرار داد)، اما در بازی‌های المپیک قضیه فرق دارد. وی می‌گوید که المپیک یکی از معدود رویداد‌های ورزشی است که او دوست دارد تماشاگران واقع‌شده در بک‌گراند در عکس‌هایش بیشتر مشخص باشند. رنگ‌های جذاب، جمعیّت عظیم و حلقه‌‌های رنگی نماد المپیک بر در و دیوار‌ ورزشگاه‌ها به تأثیرگذاری عکس می‌افزاید. توصیه‌ی او به عکاسان ورزشی این است که علاوه بر درون زمین مسابقه، به عوامل خارجی (یعنی تماشاچیان) هم توجه داشته‌ باشند.

mX4lYENK

2- به سوژه‌هایتان نزدیک شوید.

مواقعی هم پیش می‌آید که باید به ورزشکار نزدیک‌تر شد و تمرکز تصویر را بر روی او قرارداد. خم و راست‌ها و کِش و قوس‌های بدن‌های ورزشکاران نظر بیننده را به خود جلب می‌کند؛ بنابراین، در عکس‌ها هم می‌توان بر این موارد تأکید کرد. کریس ویلکینز معتقد است که برای یک عکس ورزشی عالی لزوماً نیاز نیست که تمام صحنه‌ یا تمام بدن ورزشکار را در قاب تصویرتان قراردهید! اغلب می‌توانید با عکاسی از نماهای نزدیک (با استفاده از لنزهای تِله) ارزش روایت‌گری یک عکس ورزشی را بیشتر کنید؛ اما مسئله‌ی کلیدی اینجاست که بدانید چه وقت باید با زاویه‌ی باز (واید) عکاسی کنید و چه مواقعی باید از زاویه‌‌ی بسته (تله) برای ثبت سوژه‌ی عکس‌تان استفاده ‌کنید.

3- مطالعه کنید!

اگر تسلط خوبی بر قوانین و استراتژی‌های مختلف یک ورزش نداشته‌ باشید چطور می‌توانید به خوبی از آن ورزش خاص عکاسی کنید!؟ اگر با قوانین و زیبایی‌های یک ورزش آشنایی نداشته باشید، نمی‌دانید که باید بر چه حرکات و صحنه‌هایی از آن ورزش تمرکز کنید. حتی آشنایی با حرکات و گرایش‌های خاص یک ورزشکار می‌تواند شما را در پیداکردن لحظه‌ی درست فشردن دکمه‌ی شاتر کمک ‌کند. برای مثال در ورزش شنا، آشنایی با الگوها و مواد مختلف این ورزش (کرال پشت، قورباغه و غیره) شما را برای ثبت عکس‌های زیباتر از دیگر عکاسان پیش می‌اندازد. هر عکاسی می‌تواند احساسات شادی و ناراحتی ورزشکاران بعد از پیروزی و شکست را ثبت ‌کند، اما برای ثبت تلاش آنها در بُحبوحه‌ی مسابقه باید بدانید که به دنبال چه چیزی هستید!

Olympic-Swim-Trials-2016-Omaha-CenturyLink-Center

4- راحت باشید!

رابرت گاثییر، عکاس نشریه‌ی لوس‌آنجلس تایمز، می‌گوید که بجز مراسم افتتاحیه‌ی المپیک که تقریباً طولانی است، در بسیاری از مسابقات ورزشی المپیک هم باید زمان زیادی دنبال‌کننده بازی باشید! ورزشکاران برای مدال رقابت می‌کنند و عکاسان برای بدست‌آوردن بهترین مکان و زاویه‌ی دید! برای بدست‌آوردن جای خوب در چنین رویداد عظیمی باید خیلی زود در ورزشگاه محل برگزاری مسابقات حاضر‌ شوید و البته بعد از آن ساعت‌ها صبر پیشه‌ کنید تا مسابقه شروع شود. گاثییر معتقد است که این صبر ارزشش را دارد و زمانی که مسابقه شروع شود هیجانِ گرفتن عکس‌های فوق‌العاده باعث می‌شود که درد شانه‌ها و دیگر عضلات تحتانی بدنتان را فراموش‌کنید!

gYMm40Iw

5- نو‌آوری داشته باشد!

باور نمی‌کنید که عکاسان برای گرفتن بهترین عکس‌ها چه کارها که نمی‌کنند! در مقاله‌ای از نیویورک تایمز به این مسئله پرداخته ‌شد که در میان عکاسان المپیک 2012 لندن کسانی بودند که برای قراردادن دوربین‌های خود در کف استخر‌های شنا با لباس غواصی به زیر آب می‌رفتند! آنها دوربین‌هایشان را در کف استخر و درون محفظه‌ای که در جلوی ‌لنز از شیشه‌ا‌ی خمیده‌ و کاملاً شفّاف برخوردار بود قرار می‌دادند و بعد برای تغییر زاویه و اطلاع از شارژ باتری دوربین روزانه یک یا دو بار به زیر آب می‌رفتند. عکاسان از سال 1992 بدین شکل بازی‌های المپیک را پوشش داده‌اند، اما همه‌ی خبرگزاری‌ها صلاحیّت و اجازه‌ی پوشش مسابقات شنا از زیر آب را ندارند. با این حال، حتی آن دسته از عکاسان که اجازه‌‌ی قراردادن و کنترل دوربین‌هایشان در زیر آب را پیدا می‌کنند می‌گویند که برای اینکه تمام عکس هایشان شبیه‌ هم نشود باید هرچند وقت یکبار دوربین‌هایشان را تکان دهند!

6- خلّاق باشید!

بعضی عکاسان راه‌های جالبی را برای خلق عکس‌های متفاوت پیدا‌ کرده‌اند. برای مثال، با استفاده از تکنیک نوردهی چندگانه (multiple exposures) می‌توان عکس‌های جالبی را ایجاد کرد. المپیک بهترین زمان برای گرفتن عکس‌های متفاوت و تجربی در عرصه‌ی عکاسی ورزشی است. تا کنون تکنیک‌های خلّاقانه باعث ایجاد عکس‌های شگفت‌انگیز زیادی شده‌اند. البته، هر عکاسی باید در ابتدا تمام امکانات و روش‌های عکاسی موجود را درنظر بگیرد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.