معرفی علائم اختصاری لنزهای باکیفیت تامرون

8 4,245

Tamron یکی از باسابقه‌ترین و معتبر‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده لنز در جهان به شمار می‌رود. این شرکت که در سال ۱۹۵۰ و در ژاپن تأسیس شده، تجربه‌ای بیش از نیم‌قرن را در طراحی المان‌های اپتیکی پشت سر گذاشته است. برخی از لنز‌های تامرون مثل Tamron SP 85mm f/1.8 Di VC USD و Tamron SP 35mm F1.8 Di VC USD از برترین لنز‌ها در نوع خود به هستند و وضوح خارق‌العاده‌ای را در ثبت تصاویر ارائه می‌دهند. جالب اینجاست که این کمپانی لنز‌هایی را برای دوربین‌های کانن و نیکون طراحی کرده است که عملکرد و کیفیت بهتری از لنز‌های تولید شده توسط خود این دو شرکت دارد. تامرون نیز مانند هر کمپانی مشابه دیگری، برای نام‌گذاری محصولات خود از علائم اختصاری به خصوصی استفاده می‌کنند که هرکدام دلالت بر ویژگی خاصی دارد. در ادامه به بررسی این علائم و توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. بنابراین اگر شما هم از طرفداران لنز تامرون هستید و یا قصد خرید یکی از لنزهای باکیفیت این کمپانی را دارید، با پیکسل همراه باشید.

VC

VC خلاصه شده عبارت Vibration Compensation است. VC مکانیسم کاهش اثرات لرزش لنز هنگام عکس‌برداری است که به صورت انحصاری توسط تامرون طراحی شده است. لنز‌هایی که به این قابلیت مجهز هستند بهترین گزینه جهت عکاسی بر روی دست به‌حساب می‌آیند چرا که تاری حاصل از تکان‌های دست را در هنگام عکاسی به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. این ویژگی در دوربین‌های تله و سوپرتله بسیار حائز اهمیت است چرا که کوچک‌ترین لرزش دوربین می‌تواند تأثیرات اغراق‌شده‌ای بر روی تصویر بگذارد.

tamron 15-30mm f/2.8 vc

Di

لنز‌های Di به طور اختصاصی جهت تشکیل تصویر بر روی سنسور‌های 24×36 میلی‌متر طراحی شده‌اند. دوربین‌های فول‌فریم DSLR از این ابعاد سنسور برخوردار هستند. این لنز‌ها را می‌توان بر روی دوربین‌های APS-C که سنسور کوچک‌تری دارند نیز متصل نمود ولی زاویه دید لنز کمی تنگ‌تر خواهد شد. به عنوان مثال لنز ۵۰ میلی‌متری Di بر روی دوربین‌های کراپ یا APS-C زاویه دیدی معادل لنزی با فاصله کانونی ۸۵ میلی‌متر می‌دهد.

Di II

این لنز‌های تامرون به صورت اختصاصی برای اتصال به دوربین‌هایی با قطع سنسور APS-C طراحی شده‌اند و برای دوربین‌های فول‌فریم مناسب نیستند. اگر علاقه‌مند هستید بدانید که چرا باید برای دوربین‌های APS-C لنز‌ کراپ مناسب با آن تهیه شود و نه یک لنز فول‌فریم مطلب زیر را حتما مطالعه کنید.

تفاوت حسگرهای فول‌فریم و کراپ

Tamron 10-24mm F3.5-4.5 Di II LD
عکس گرفته شده با Tamron 10-24mm F3.5-4.5 Di II LD

Di III

لنز‌های Di III تامرون برای دوربین‌های بدون آینه طراحی شده است و قابل اتصال به دوربین‌های DSLR نیستند.

tamron 14-150mm Di iii

USD

USD مخفف عبارت Ultra Silent Drive می‌باشد. اگر بر روی بدنه لنزی این عبارت حک شده باشد به این معناست که لنز از یک موتور فراصوتی جهت فوکوس خودکار برخوردار است. به لطف این تکنولوژی فوکوس بسیار سریع و کاملاً بی‌صدا انجام می‌گیرد. در عکاسی ورزشی و یا هر ژانر دیگری که سوژه در حال حرکت است برخورداری از یک لنز USD می‌تواند کار را بسیار راحت کند چرا که لنزهای USD تامرون با توجه به طراحی منحصر به فردی که دارند، بیسار دقیق، سریع و بی‌صدا بر روی سوژه فوکوس می‌کنند.

Tamron SP 45mm F/1.8 Di VC USD

SP

SP مخفف عبارت Super Performance است و به لنز‌‌هایی از تامرون اطلاق می‌شود که در یک زمینه به خصوص عملکرد بسیار بالایی داشته باشد. SP در واقع نشان درجه یک تامرون به حساب می‌آید و بسته به گزینه‌های زیر، هر لنز می‌تواند آن را دریافت کند.

  • وضوح و کنتراست فوق‌العاده‌ای که لنز به علت طراحی اپتیکی به خصوصی که دارد، ارائه می‌دهد.
  • عملکرد بسیار بالا در زمینه ماکرو در مقایسه با لنز‌های مشابه
  • محدوده زوم بسیار بالا در مقایسه با لنز‌های مشابه
  • حداکثر بازشدگی دیافراگم بالا در مقایسه با لنز‌های مشابه
Tamron SP 400mm F4

IF

IF یا Internal Focus به این معناست که فوکوس در لنز با جابه‌جایی المان‌های داخلی اتفاق می‌افتد و هنگام فوکوس کردن بر روی سوژه، المان جلویی لنز جابه‌جا نمی‌شود. به لطف این ویژگی فوکوس سریع‌تر انجام می‌شود و در عکاسی ماکرو و کلوز‌آپ نیز راحت‌تر می‌توان بر روی سوژه فوکوس کرد.

XR

Extra Refractive Index یا XR مشخصاً به طراحی منحصر به فرد اپتیکی برخی از لنز‌های تامرون اشاره دارد. در این طراحی جهت جلوگیری از انکسار یا شکست نور، از المان‌های به خصوصی استفاده شده است. به لطف این طراحی طول و ابعاد لنز‌های واید پرایم و واید زوم XR تامرون نسبت به لنز‌های هم‌رده بسیار جمع‌و‌جورتر شده و وزن آن‌ها نیز کم‌تر است.

Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD – Canon Mount

LD

LD از معدود علائمی‌ است که در بین اغلب سازندگان لنز‌های عکاسی و سینمایی مشترک است و مخفف عبارت low Despresion است. لنز نیز مانند هر شی‌ء شیشه‌ای دیگری نور را وقتی از خود عبور می‌دهد به هفت رنگ تجزیه می‌کند. هنر طراحی در لنز اینجاست که این پراکندگی نوری را به حداقل برساند. تامرون معمولاً با به‌کارگیری از دو المان LD در چینش اپتیکی لنز، افتراق یا پراکندگی رنگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro LD

ZL

Zoom Lock یا ZL به لنز‌های زومی اطلاق می‌شود که می‌توان آن‌ را در فواصل کانونی مختلف قفل کرد و ثابت نگه داشت تا از تغییر احتمالی فاصله کانونی جلوگیری شود.

آیا شما تجربه استفاده از لنزهای مرغوب تامرون را داشته‌اید؟ اگر پاسخ مثبت است لطفا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

8 نظرات
  1. علیرضا می‌گوید

    خیلی خوب بود.ممنون

  2. غنچه اشتری می‌گوید

    سپاس از نقد کامل شما، به تازگی تامرون لنز 18-400mm -f/3.5-6.3 DI II HLD ارائه کرده که بنا به توضیحات شما یک لنز all-in-one هست. آیا برای عکاسی ورزشی و گاها حیات وحش و نیاز روزمره لنز مناسبی هست؟ ضمنا من بادی دوربین D500 نیکون رو تهیه کردم و بهدنبال لنز مناسب میگردم.

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سپاس از لطفتون
      با توجه به اینکه این لنز به لرزشگیر اپتیکی مجهز است و برای عکاسی ورزشی در سطح نیمه حرفه‌ای مناسب است. اگر قبلا لنز‌های واید یا تله‌ای دیگری تهیه نکرده‌اید، این محصول می‌تواند ابزاری مناسب برای عکاسی در زمینه‌های مختلف باشد. به علاوه که این لنز در مقایسه با لنز‌های مشابه دیگر، از وزن و ابعاد کمی برخوردار است و در عکاسی‌های سایر و پرتحرک مثل عکاسی خیابانی لنز خوبی است.

  3. غنچه اشتری می‌گوید

    ضمنا بر اساس نظرات یکی دو نفر که در سایتهای مختلف خوندم، کیفیت لنزهای تامرون بعد از مدتی استفاده افت پیدا میکنه، آیا این ادعا درست هست یا خیر؟ ممنون میشم پاسخ بدین.

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام و ممنون از توجه نظرتون
      من شخصا با لنز ۹۰ میلی‌متر ماکروی تامرون یک سال و نیم هست که دارم استفاده می‌کنم و کیفیتش افت پیدا نکرده و یکی از بهترین‌ لنز‌ها در این فاصله کانونی به حساب می‌آبد.
      هر تولید کننده لنزی برای رفع نیاز کاربر‌های مختلف محصولاتی با کیفیت و قیمت‌های مختلف تولید می‌کند. و این طور نیست که بتوان برای تمامی محصولات یک کمپانی یک حکم کلی صادر کرد. به علاوه که با نگه‌داری و محافظت درست حتی از لنز‌های ارزان قیمت می‌توان تا سال‌ها از آن استفاده کرد.
      اساسا در رابطه با کیفیت تصویر چون لنز‌ها پردازش تصویر انجام نمی‌دهد و طراحی اپیتیکی بیشتر مطرح است، با نگه‌داری درست از لنز عملا امکان ندارد که بر اثر مرور زمان کیفیت لنز کاهش پیدا کند.

  4. هادی می‌گوید

    من لنزهای زوم و پرایم سیگما نیکون و کنون را تست کردم و با هرکدام مدتی عکاسی کردم به تازگی لنز تامرون 70-200 2.8 G2 را خریدم و میتونم بگم واقعا عالیه واقعا ! به هیچ عنوان از معادل کنون کم نمیاره با اینکه تقریبا دو میلیون تومن ارزونتره

  5. رضا منفرد می‌گوید

    من کتابی راجع به انواع لنز ها مطالعه کردم و در آن به این موضوع اشاره شده بود که جنس لنز از کریستال شیشه میباشد و همه شیشه ها مانند خمیر در حال فرو ریزش هستند و این موضوع در ابعاد اتمی اتفاق می افتد و میتواند بر روی کیفیت لنز تاثیر بگذارد لذا برای اجتناب از این امر وقتی طولانی مدت از لنز استفاده نمیکنید آنرا ماهی یکبار بر عکس قرار دهید تا اثر جاذبه زمین خنثی شود

  6. Nazi می‌گوید

    لطفا ی لنز خوب زوم سونی برای دوربین a7iii معرفی کنید که هم در آتلیه و هم فضای باز استفاده بشه مرسی

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.