فناوری خودروها‌ی بدون راننده BMW در خدمت شناگران المپیک

0 1,265

در مسابقات شنای این دوره‌ی المپیک، تیم شنای ایالات متحده‌ی آمریکا در تلاش برای کسب مدال‌های طلا همکاری نامتعارفی را با خودرو‌ساز مشهور آلمانی، بی ام دابلیو، داشته‌ است. با هشتک #PixelRio2016 همراه ما باشید.

این خودروساز از فناوری‌ای که در اصل برای سیستم‌ خودروهای بدون راننده‌ی خود توسعه داده در جهت بررسی دقیق جزئیات حرکات و تکنیک‌های شناگران المپیک برای بهبود عملکرد آنها استفاده می‌کند. همان نورهای LED که بی ام دابلیو در خودروهای بدون راننده‌ی خود برای تشخیص عابران پیاده و دیگر خودروها استفاده می‌کند بر روی دست‌ و پاهای شناگران قرار داده‌ شده تا حرکات و تکنیک‌ آنها در هنگام شناکردن مورد آنالیز و تحلیل قرارگیرد.

راسل مارک، یکی از مربیان تیم شنای‌ آمریکا، می‌گوید که آنها از هر چیزی که به ورزشکارانشان در مقابل ورزشکاران دیگر کشورها برتری ببخشد استقبال می‌کنند. استفاده از فناوری بی ام دابلیو به آنها کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری را درباره‌ی تغییرات مورد نیاز در زاویه‌ی بدن و حرکات هارمونیک آن بدست‌ آورند. این بسته‌ی نرم‌افزاری که با کمک نورهای LED اطلاعات را دریافت می‌کند به مربیان تیم شنای آمریکا کمک می‌کند تا در لحظه به ورزشکاران خود بازخورد (feedback) دهند. این نرم‌افزار به همراه ویلچر جدیدی که بی ام دابلیو برای بازی‌های پارالمپیک ساخته از جمله فناوری‌هایی است که این شرکت در بازی‌های امسال به نمایش گذاشته‌ است.

استفاده از فناوری بکاررفته در خودروهای بی ام دابلیو برای ورزشکاران المپیکی هزینه‌ای حدوداً برابر با هزینه‌ی پخش چند آگهی بازرگانی 30 ثانیه‌ای در زمان اوج بیننده (prime time) در تلویزیون ( چیزی بین 300 هزار تا 600 هزار دلار برای هر آگهی) را برای این خودروساز به همراه داشته‌ است. البته، این برای نمایش ظرفیت‌های مهندسی بی ام دابلیو و اثبات خدمات این شرکت به جامعه‌ی ورزشکاران آمریکا اصلاً هزینه‌ی بالایی محسوب نمی‌شود.

bmw

خانم ترودی هاردی، معاون رئیس بازاریابی بی ام دابلیو در آمریکای شمالی، در گفتگویی در خانه‌ی مهمانان المپیکی آمریکا در ریو دو ژانیرو اظهار داشت که این کار تبلیغ مثبتی برای این خودروساز می‌باشد، اما تأثیر آن کیفی است و براحتی نمی‌توان آن را با تأثیر کمّی تعداد بازدید‌کننده‌گانی که تبلیغات اینترنتی برای وب‌سایت این شرکت به همراه دارد مقایسه کرد.

این نرم‌افزار تحلیل شنا تقریباً یک سال پیش توسعه‌داده‌شد و دنبال‌کننده‌ی موفقیت سورتمه‌ی دو نفره‌ای است که بی ام دابلیو برای المپیک زمستانی سوچی 2014 طراحی کرده‌ بود. این شرکت مدعی است که سورتمه‌ی ساخت آنها به ورزشکاران آمریکایی کمک‌کرد تا نخستین  مدال برنز سورتمه‌ی دو نفره بعد از 62 سال نصیب این کشور شود.

در مورد سورتمه‌‌ی المپیک زمستانی آنها می‌توانند موفقیت را به خودشان نسبت دهند چراکه سازنده‌ی سورتمه بودند، اما خانم هاردی انتظار دارد که فناوری آموزشی بی ام دابلیو برای شناگران هم تأثیرگذار باشد.

تا پایان چهارمین روز مسابقات المپیک، تیم آمریکا توانسته 18 مدال شامل 7 طلا را از مسابقات شنا بدست‌ آورد و این تعداد احتمالاً در روز‌های آتی که فینال‌های مواد دیگر برگزار‌ خواهد‌شد افزایش خواهد‌ یافت.

خانم هاردی می‌گوید: «از هر شناگری بپرسید به شما خواهد گفت که تفاوت ایجادشده بر اثر استفاده از این فناوری به رکورد‌های بهتر در مقیاس صدم ثانیه‌ منجر‌شده و نه یک ثانیه‌ی کامل؛ اما همین میزان کافی است تا یک ورزشکار پیروز و صاحب مدال شود و دست یک ورزشکار دیگر از مدال کوتاه بماند.»

بجز کمک این شرکت مونیخی به تیم آمریکا برای سلطه بر مسابقات شنای المپیک، هاردی در ادامه گفت که بی ام دابلیو فناوری‌های گوناگونی را در سراسر دنیا در اختیار تیم‌های مختلف قرارداده‌ است؛ اما بخش‌های مختلفی که درگیر این فناوری‌ها هستند به خوبی از فناوری مخصوص یک تیم ورزشی محافظت می‌کنند تا در اختیار دیگر تیم‌ها قرار نگیرد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.