مقایسه دوربین‌های فوجی‌فیلم GFX 100S و GFX 100

0 1,838

فوجی با رونمایی از دوربین GFX 100S چشم‌های بسیاری از علاقه‌مندان دنیای عکاسی را به خود خیره کرد، اما هنوز هم نسخه قدیمی‌تر و یا به عبارت دقیق‌تر فوجی‌فیلم GFX 100 ارزش خرید دارد. در این متن به شرح دلایل ارزنده بودن این دوربین و مقایسه‌ای اجمالی از این دو دوربین خواهیم پرداخت.

احتمالاً شگفت‌انگیزترین مسئله در مورد دوربین فوجی‌فیلم GFX 100S قیمت آن است. ازنظر طراحی هنگامی‌که این دوربین را پیش ‌رو دارید، دوربینی به اندازه یک دوربین DSLR خواهید دید درحالی‌که GFX 100S یک دوربین مدیوم است. اما مسئله اصلی قیمت این دوربین است که با قیمت یک دوربین فول-فریم بالا رده یک دوربین مدیوم فرمت در اختیار علاقه‌مندان گذاشته شده است.
در حال حاضر تفاوت قیمت میان دوربین‌های GFX 100 و GFX 100s تقریباً به مقدار ۴۰۰۰ دلار است که می‌توان این تفاوت را مقدار قابل توجهی محسوب کرد اما این دو دوربین قابلیت‌های مشترک بسیاری با یکدیگر دارند. به نظر می‌رسد که قیمت دوربین GFX 100s در آینده‌ای نه‌چندان دور کاهش پیدا کند اما بااین‌حال نیز نباید از تفاوت‌های میان این دو مدل نیز غافل شد.

۱. چه ویژگی‌های دو دوربین GFX 100 و GFX 100S مشابه هم هستند؟

  • سنسور: ۱۰۲ مگاپیکسل با ابعاد ۴۳.۸×۳۲.۹ میلی‌متر، ۴۰۰ مگاپیکسل Multi-Shot
  • دامنه تنظیم ایزو: ۱۰۲۴۰۰-۱۰۰
  • فوکوس خودکار: PDAF، ۳.۷۸ میلیون نقطه‌ای، پوشش کامل سطح سنسور
  • فیلم‌برداری: 4K 30p بدون کراپ

موتور پردازش تصویر در هر دو دوربین مشابه یکدیگر است. در هر دو دوربین از سنسور ۱۰۲ مگاپیکسلی مدیوم فرمت CMOS فوجی‌فیلم با ابعاد ۴۳.۸×۳۲.۹ استفاده شده است. همچنین هر دو دوربین از قابلیت عکس‌برداری ۴۰۰ مگاپیکسلی Multi-Shot پشتیبانی می‌کنند، البته لازم به ذکر است که این قابلیت به‌تازگی و با آپدیت فریمور برای کاربران دوربین GFX 100 فعال شده است.
رنج حساسیت ایزو نیز در دو دوربین مشابه و برابر با ۱۰۲۴۰۰-۱۰۰ و سیستم فوکوس خودکار نیز در هر دو دوربین از نوع تشخیص فاز، ۳.۷۸ میلیون نقطه‌ای است که تمام سطح سنسور را پوشش می‌دهد.
همچنین قابلیت‌های فیلم‌برداری نیز در هر دو دوربین روی کاغذ مشابه یکدیگر است. هر دو دوربین قادرند که در حالت 4K 30p بدون کراپ فیلم‌برداری کنند، البته تفاوت‌هایی نیز در ویژگی‌های فیلم‌برداری این دو دوربین وجود دارد که در ادامه متن به ‌آن‌ها خواهیم پرداخت.
در نهایت می‌توان گفت که تفاوت اصلی این دو دوربین در طراحی فیزیکی آن‌ها است و بنا به ویژگی‌‌هایی که هر کاربر ممکن است بپسندد می‌توان گفت که کدام دوربین بر دیگری برتری دارد.

۲. اندازه و وزن

  • GFX 100s: ابعاد ۱۵۰×۱۰۴.۲×۸۷.۲ میلی‌متر، ۹۰۰ گرم وزن‌ (بدنه دوربین همراه با باتری و کارت حافظه)
  • GFX 100: ابعاد ۱۵۶.۲×۱۶۳.۶×۱۰۲.۹ میلی‌متر، ۱۴۰۰ گرم وزن (بدنه به همراه ویوفایندر، باتری‌ها و کارت حافظه)

تفاوت در ظاهر این دو دوربین کاملاً قابل مشاهده است. دوربین GFX 100s به مقدار ۵۰۰ گرم سبک‌تر از دوربین GFX 100 و به مقدار ۳۰ درصد نیز از آن کوچک‌تر است. همچنین لازم به ذکر است که دوربین GFX 100s در مقابل شرایط آب‌وهوایی مختلف مقاوم است.
البته در مورد این دوربین‌ها به علت اندازه بزرگ لنزها‌ی Fujinon GF می‌توان گفت که اندازه کوچک‌تر اهمیت چندان بالایی ندارد، چراکه به دلیل اندازه بزرگ لنزها، احتمالاً کاربر ترجیح می‌دهد که برای تعادل و راحتی در استفاده، لنز را بر روی بدنه‌ای بزرگ سوار کند. البته اندازه بزرگ‌تر دوربین GFX 100 مزیت‌های دیگری نیز به همراه دارد که در ادامه به ‌آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

۳. گریپ عمودی

  • دوربین GFX 100s: بدون گریپ (امکان تهیه گریپ فلزی وجود دارد)
  • دوربین GFX 100: گریپ به همراه دو باتری و دکمه‌های کنترل عمودی

نکته‌های تعجب‌برانگیزی در مورد دوربین GFX 100s وجود دارد که البته بیشتر آن‌ها نکات مثبتی هستند، اما از نکات منفی آن می‌توان به عدم وجود گریپ با دکمه‌های کنترلی عمودی و همچنین عدم امکان به خرید چنین گریپی برای آن اشاره کرد. البته فوجی یک گریپ کوچک‌تر فلزی برای استفاده به همراه این دوربین عرضه کرده است.
اگر به یک گریپ مناسب برای استفاده طولانی مدت از دوربین در حالت‌های افقی و عمودی نیاز دارید، پس انتخاب شما میان این دو دوربین GFX 100 خواهد بود. با وجود وزن سنگین و اندازه بزرگ، می‌توان گفت که این دوربین انتخابی عالی برای تصویربرداری طولانی مدت در حالت‌های افقی و عمودی است.

۴. کنترل دوربین

  • GFX 100s: دکمه‌ کنترلی عادی و آشنا
  • GFX 100: دکمه‌ کنترلی نامتعارف و جدید

فوجی علاقه‌مندان عکاسی را با چینش دکمه‌های کنترلی دوربین GFX 100 شگفت‌زده کرد. این چینش جدید فاقد حالت تنظیم همیشگی سرعت شاتر و حساسیت ایزو که در دوربین‌های فوجی همیشه شاهد آن بوده‌ایم، است. البته به گفته شرکت فوجی این نوع دکمه‌های کنترلی برای عکاسانی‌ که می‌خواهند در استودیو از دوربین خود استفاده کنند، بسیار کارآمد است و این دوربین نیز به صورت اختصاصی برای این گروه از عکاس‌ها طراحی شده است.
شاید این ادعای فوجی درست باشد، اما دکمه‌های کنترلی کلاسیکی که عکاسان به آن عادت دارند، مقبولیت بیشتری در این جامعه دارد و همچنین کارایی آن نیز در هنگامی‌که می‌خواهیم دوربین را در فضاهای بیرونی به همراه داشته باشیم بیشتر است.

۵. منظره‌یاب

  • دوربین GFX 100: منظره‌یاب الکترونیک قابل تعویض، رزولوشن ۵.۷۶ میلیون نقطه‌ای و بزرگنمایی ۰.۸۶ برابری
  • دوربین GFX 100s: منظره‌یاب الکترونیک غیرقابل تعویض، رزولوشن ۳.۶۹ میلیون نقطه‌ای و بزرگنمایی ۰.۷۷ برابری

در این بخش دوربین GFX 100‌ برتری دارد. این دوربین دارای منظره‌یاب الکترونیک قابل جداسازی و تعویض است که همان‌طور که در بالا مشاهده می‌کنید، رزولوشن و بزرگنمایی بالاتری نیز نسبت به دوربین GFX 100s دارد.
اگرچه شاید هیچ‌وقت اقدام به جداسازی منظره‌یاب در دوربین GFX 100 نکنید، اما باید به این موضوع اذعان داشت که این دوربین به‌صورت کلی منظره‌یاب بهتری را به همراه دارد.

۶. تثبیت‌کننده تصویر داخلی دوربین

  • دوربین GFX 100s: تا ۶ استاپ
  • دوربین GFX 100: تا ۵.۵ استاپ

فوجی سیستم تثبیت کننده تصویر داخلی دوربین GFX 100s را به مقدار ۲۰ درصد سبک‌تر و ۱۰ درصد کوچک‌تر کرده است تا بتوان این سیستم تثبیت کننده را در بدنه کوچک‌تر این دوربین قرار داد. البته ناگفته نماند که با توجه به تجربیاتی که این شرکت در تولید دوربین‌های X-T4 و X-S10 داشته است، سیستم تثبیت‌کننده تصویر این دوربین عملکرد مؤثرتری به همراه دارد.
بر روی کاغذ تفاوت سیستم تثبیت‌کننده تصویر این دو دوربین تنها نیم استاپ است. اما به گفته فوجی، تفاوت عملکرد این سیستم به همراه بسیاری از لنزهای Fujinon به اختلاف یک استاپ می‌رسد. البته این موضوع دلیل محکم و کاملی برای ترجیح دوربین GFX 100s به GFX 100 نیست، اما اطمینان‌بخش این مهم است که کوچک‌تر شدن بدنه این دوربین، تأثیر منفی روی عملکرد آن نگذاشته است.

۷. حالت‌های شبیه‌ساز فیلم

  • دوربین GFX 100s: دارای ۱۹ حالت
  • دوربین GFX 100: دارای ۱۸ حالت

دوربین Fujifilm GFX 100s دارای یک حالت جدید با عنوان Nostalgic Negative Film است، این حالت ازنظر بصری یادآور حالت American New Color است که در بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ حالت رنگ بسیار محبوبی بوده است.
البته تمام عکاسان حس یکسانی به حالت‌های شبیه‌ساز دوربین‌های فیلمی فوجی ندارند و بسیاری از عکاس‌های حرفه‌ای ترجیحشان بر این است که به‌صورت raw تصویربرداری و سپس به‌صورت شخصی‌سازی‌شده حس‌وحال عکس‌های خود را تغییر دهند و آن‌ها را ویرایش کنند. اما این حالت‌ها به علت این‌ موضوع که ویرایش فایل‌های ویدیویی پیچیدگی بیشتری نسبت به عکس‌ها دارد، برای بسیاری از فیلم‌برداران محبوبیت بالایی دارد. (البته لازم به ذکر است که می‌توان برای فایل‌های ویدیویی از Fujifilm F-Log و LUTهای مختلف استفاده کرد و درگیر پیچیدگی‌های فایل‌های Raw ویدیویی نشد)

۸. شاتر

  • دوربین GFX 100s: عمر تقریبی ۱۵۰۰۰۰ شات، با تاخیر ۷ صدم ثانیه
  • دوربین GFX 100: عمر تقریبی ۱۵۰۰۰۰ شات، با تأخیر ۹ صدم ثانیه

اطلاعات اندکی در مورد شاتر این دو دوربین در دسترس است. مکانیسم شاتر در دوربین GFX 100s به مقدار ۲۲ درصد کوچک‌تر و ۱۶ درصد سبک‌تر شده است تا بتوان آن را در بدنه کوچک‌تر این دوربین قرار داد. این موضوع را می‌توان به عنوان تنها تفاوت شاتر این دو دوربین دانست؛ سرعت شاتر و دوام شاتر در این دو دوربین با هم یکسان است.
تنها مزیت کوچک شاتر GFX 100s تاخیر آن است که به مقدار ۲ صدم ثانیه کمتر از دوربین GFX 100 است.

۹. دوام باتری

  • دوربین GFX 100s: حداکثر ۴۶۰ شات
  • دوربین GFX 100: حداکثر ۲×۴۰۰ شات

دوام باتری این دو دوربین برخلاف سایر قابلیت‌ها اختلاف زیادی با هم دارند. یکی از دلایلی که مکانیسم شاتر در دوربین GFX 100s کوچک‌تر شده است، قرار دادن باتری در گریپ این دوربین بوده است، درحالی‌که در دوربین GFX 100 باتری در زیر دوربین قرارگرفته است. البته باید اعتراف کرد که باوجود دوام باتری ۴۶۰ شاتی که دوامی بالاتر از بسیاری از دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه است، این اقدام فوجی ستودنی است.
با این حال گریپ دوربین قدیمی‌تر (GFX 100) قابلیت نگه داشتن دو باتری را دارد که هر کدام از این باتری‌ها قادر است تا دوام ۴۰۰ بار نوردهی را برای کاربر فراهم کند. درنهایت باید گفت که دوام ۸۰۰ شاتی باتری دوربین GFX 100 بسیار بالاتر از دوام ۴۶۰ شاتی دوربین GFX 100s است.

۱۰. تفاوت‌ها در فیلم‌برداری

  • زمان فیلم‌برداری دوربین GFX 100s: حداکثر ۱۲۰ دقیقه
  • زمان فیلم‌برداری دوربین GFX 100: حداکثر ۶۰ دقیقه

هر دو دوربین قادرند که در حالت 4k 30p فیلم‌برداری کنند. اما دوربین GFX 100s دو قابلیت که کمتر به چشم می‌آید نیز به همراه دارد.
این دو قابلیت شامل وجود تثبیت کننده دیجیتال جدید (با کراپ فکتور ۱.۱ برابری) است که هنگام استفاده از دوربین بر روی دست بسیار کاربردی است. دومین ویژگی دوربین GFX 100s که نسبت به دوربین GFX 100 برتری دارد نیز حداکثر زمان فیلم‌برداری آن است که می‌تواند به مقدار ۱۲۰ دقیقه و به عبارت دیگر ۶۰ دقیقه بیشتر از دوربین GFX 100 فیلم‌برداری کند.

۱۱. قیمت

  • قیمت GFX 100s در بازار آمریکا ۵۹۹۹ دلار
  • قیمت GFX 100 در بازار آمریکا ۹۹۹۹ دلار

فوجی دوربین GFX 100s که یک دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی مدیوم فرمت است را با قیمت یک دوربین بالارده فول‌-فریم عرضه کرده است که این موضوع نکته قابل توجهی برای علاقه‌مندان به دوربین‌های مدیوم فرمت است و در حقیقیت قیمت این دوربین ارزان‌تر از دوربین Alpha A1 سونی است.
اما قیمت دوربین GFX 100 اختلاف قابل توجهی با دوربین GFX 100s دارد. البته می‌توان ویژگی‌هایی نظیر وجود باتری با دوام بیشتر، منظره‌یاب بهتر و طراحی ارگونومیک بهتر که در هنگام استفاده از لنزهای بزرگ‌تر، دوربین در دست حس راحتی بیشتری را خواهد داشت را به‌عنوان دلایلی برای این مقدار اختلاف قیمت دانست، البته لازم به ذکر است که دلایل ذکر شده با مقدار اختلاف قیمتی که این دو دوربین دارند تا حد زیادی در تعادل نیست.

در نهایت دوربین GFX 100s بهتر است یا دوربین GFX 100؟

اگر می‌خواهید مدت زیادی از دوربین خود در استودیو استفاده کنید، می‌توان گفت که دوربین GFX 100 ابزار بهتری برای این کار است. البته نه آنقدرها بهتر…
اما اگر می‌خواهید از دوربین خود در فضاهای بیرونی و بر روی دست استفاده کنید، دوربین GFX 100s تا حد زیادی انتخاب بهتری است. این دوربین تمام ویژگی‌های دوربین GFX 100 را به همراه دارد، همچنین وزن آن سبک‌تر است، بدنه کوچک‌تری دارد و همچنین عادت به استفاده از آن برای کسانی که به تازگی می‌خواهند وارد دنیای دوربین‌های مدیوم فرمت شوند، آسان‌تر است.

منبع Digital Camera World
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.