بازار داغ دوربین‌های قطع متوسط در فتوکینا 2016

0 1,501

در چند سال گذشته با ورود سونی به لیست سازندگان حس‌گر‌های قطع متوسط، تحولاتی چشم‌گیر در این حوزه از عکاسی حرفه‌ای رخ داده است. اگر پی‌گیر این حوزه از عکاسی باشید، حتما می‌دانید که بیش از هرچیز ساختار CMOS این حس‌گرها مسبب این تحولات بوده است. برای مثال می‌توان به استفاده از حس‌گرهای سی‌ماس در دوربین‌های فیزوان، هسلبلاد، پنتاکس و البته لایکا اشاره نمود. متن پیش رو به برخی خبرها و شایعات پیرامون دوربین‌های قطع متوسط فتوکینا 2016 می‌پردازد.
نکته‌ی اساسی بخش دوربین‌های قطع متوسط، حضور پررنگ اما کم‌هیجان غول‌هایی مانند فیزوان و هسلبلاد است. تقریبا می‌توان مطمئن بود که فیزوان محصول جدیدی معرفی نخواهد کرد و با دوربین خارق‌العاده‌ی خود یعنی XF به فتوکینا خواهد آمد. هسلبلاد هم در هفتاد و پنجمین سال تاسیس خود، بنا بر اخبار نسبتا موثقی نسخه‌های محدودی (Limited Edition) از دو دوربین H6D و X1D به فوتوکینا را به بازار معرفی می‌کند و احتمالا محصول جدید دیگری نخواهد داشت؛ هرچند علاقه‌مندان به دوربین X1D، هم‌چنان منتظر لنزهای جدید این دوربین هستند.


هم‌چنین بعید است که لایکا دوربینی جدید به بازار عرضه کند و با آخرین نسخه از لایکا S به فتوکینا می‌آید. اما سینار – که اکنون بخشی از شرکت لایکا است- چندی پیش، بک دیجیتال سی‌ماس S30/45 را به معرفی کرده است که اعداد آن نشان‌دهنده‌ی ابعداد 30در45 میلی‌متری این حسگر هستند. این حسگر که مشابه حسگر موجود در لایکا S است، کوچکترین حسگر قطع متوسط موجود دربازار است؛ که البته اندازه‌ی کوچک آن با توجه به قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 4K و قطع مستطیلی کشیده‌تر، این حسگر را به گزینه‌ای ایده‌آل برای تصویربرداری سینمایی تبدیل کرده است.


شرکت سوئیسی آلپا نیز تجهیزات جانبی الکترونیکی و مکانیکی متعددی را در فتوکینا معرفی خواهد کرد. که احتمالا مهم‌ترین آن‌ها هم‌کاری با دو شرکت هسلبلاد و سینار و معرفی نوعی چاقوی سوئیسی جدید(!) با نام Alpa Silex خواهد بود. از آن‌جایی که گروه پیکسل نماینده‌ی رسمی آلپا در ایران است، در طول برگزاری فتوکینا 2016، هر یک از محصولات جدید و اخبار مهم آلپا را در پست‌هایی جداگانه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

004565
اما سه شرکت باقی‌مانده یعنی پنتاکس، فوجی و سونی، سر و صدای زیادی به‌پا کرده‌اند که البته پنتاکس در این میان کم‌ترین سهم را دارد.
از آن‌جایی که تنها حسگرهای سی‌ماس موجود در بازار حسگرهای 50 و 100 مگاپیکسلی سونی هستند و پنتاکس پیش از این از حس‌گر 50 مگاپیکسلی بهره برده است، تنها گزینه‌ی پنتاکس ساخت دوربینی فول‌فریم با حسگر 100 مگاپیکسل است. هرچند شایعاتی در این زمینه شنیده می‌شود،‌ اما بازنگری فیزوان و هسلبلاد در مورد بدنه‌های پیشین خود به منظور قرار گیری این حسگر فوق‌العاده بر روی دوربین‌هایشان که در هر دو مورد به ساخت بدنه‌ای جدید منجر شد،‌ احتمال قرارگیری این حسگر بر روی بدنه‌ی مشابه پنتاکس 645Z را کم می کند. اما از طرفی بدنه‌ی پنتاکس و لنزهای آن برای حسگرهای فول‌فریم طراحی شده‌اند و با آن‌ها سازگارند. شاید پنتاکس بتواند تنها با افزایش دقت ساخت، به دوربینی مشابه با حسگر 100مگاپیکسلی دست یابد. در هرصورت با توجه به شرایط بازار، عرضه‌ی دوربین قطع متوسط جدید از پنتاکس چندان محتمل نیست.
از سوی دیگر شایعاتی در مورد عرضه‌ی دوربین قطع متوسط بدون آینه‌ی سونی شنیده می‌شود. سونی نیز همانند پنتاکس باید بین دو گزینه‌ی 50 و 100 مگاپیکسل یکی را برگزیند. از طرفی انتخاب گزینه‌ی دوم بسیار پر هزینه است و به دوربینی بزرگ‌تر،‌ با لنزهایی گران‌قیمت منجر می‌شود که شاید در برنامه‌ی سال‌های آینده‌ی سونی قرار گیرد. از طرفی دیگر عرضه‌ی دوربین قطع متوسط سونی با تفکیک 50 مگاپیکسل بسیار بعید است. چرا که شایعات پیرامون دوربین جدید سونی یعنی A9 از دوربینی با تفکیک بیش از 50 مگاپیکسل خبر می‌دهد. آن‌چه با توجه به اقبال روزافزون فیلم‌برداری قطع متوسط، محتمل‌تر به نظر می‌رسد، ساخت حسگرهای جدید سونی است که بیش از آن‌که مشابه دوربین A7RII بر تفکیک متمرکز باشد،‌ همانند A7SII بر حساسیت و دامنه‌ی نورپذیری بالا تمرکز کند.
اما بیش‌ترین شایعات و اخبار مربوط به دوربین قطع متوسط فوجی است که موثق‌ترین خبرهای پیرامون آن از دوربینی بدون آینه، با حس‌گر اختصاصی X-Trans فوجی با تفکیک 50 مگاپیکسل خبر می‌دهند. بنا بر خبرهای منتشر شده از جانب فوجی این دوربین با قیمتی مناسب‌تر از هسلبلاد مشابه به بازار عرضه می‌شود. تاکید فوجی بر ”نمونه‌ی مشابه” ‌احتمالا حاکی از این است که حسگر فوجی نیز ابعادی در حدود 33در44 میلی‌متر خواهد داشت. در نهایت می‌توان گفت به دلیل ورود فوجی به بازار قطع متوسط و عرضه‌ی این دوربین با قیمتی مناسب،‌ احتمال عرضه‌ی دوربین‌های مشابه توسط پنتاکس و سونی کم‌تر هم می‌شود.
در هر صورت باید منتظر ماند تا در چند روز آینده،‌ اخبار رسمی این محصولات منتشر شود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.