کالرچکر چیست و چطور باید از آن استفاده کرد؟

4 4,831

کالر چکر ابزاری است که از آن برای کالیبره کردن دقیق رنگ استفاده می‌شود. این ابزارها به‌صورت مربع‌هایی کوچک هستند که روی یک کارت قرار گرفته‌اند. با استفاده از این ابزار می‌توانید به بهترین تنظیمات رنگی در تصاویر خود دست پیدا کنید. بدین ترتیب مثلاً اگر در حال عکاسی از منظره هستید، قادر خواهید بود تا رنگ درختان یا سایر عناصر را به‌درستی و دقت ثبت کنید. در ادامه این موضوع را بیشتر باز خواهیم کرد.

نرم‌افزار

هر کالر چکر همراه با یک نرم‌افزار ارائه می‌شود. این نرم‌افزار داده‌های عکس شما را می‌خواند و فایل کوچکی با تنظیمات HSL را تولید می‌کند. این فایل را برای کالیبراسیون دوربین وارد ویرایشگر عکس خود می‌کنید.

سپس نرم‌افزار ادوبی لایت روم یک preset جدید ایجاد می‌کند که تنها نوار «HSL» را تغییر می‌دهد. این فایل را می‌توان به‌طور خودکار برای تمام عکس‌های دارای مشخصه‌هایی یکسان اعمال کرد.

به این صورت مدیریت رنگ در کل روند کارتان ثبات خواهد داشت و رنگ‌های یکدستی را برای تمام عکس‌هایی که در سری عکاسی ثبت کرده‌اید خواهید داشت.

چطور از کالر چکر استفاده کنیم

هر ترکیبی از لنز، دوربین (تفاوتی هم میان برندهای نیکون، کانن، لایکا و غیره نیست) و سنسور، از گستره وسیعی از رنگ‌ها به روش خاص خود ترکیب رنگی را ایجاد می‌کند. ممکن است این ترکیب با تغییر شرایط نور تغییر کند.

شایان‌ذکر است که شیوه دریافت داده‌های رنگی به‌وسیله دوربین‌ها مشابه با چشم ما نیست.

به همین خاطر از کالر چکرها به‌عنوان مرجع رنگی دقیق استفاده می‌کنیم. به این صورت سرعت تولید تصاویر خود را، حداقل در زمان مدیریت رنگ‌ها، به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهیم.

برای کمک به شما در نحوه استفاده از کالر چکر، به شما نشان می‌دهم که من چطور برای عکس‌های چشم‌انداز از آن استفاده می‌کنم. با این فرآیند گام‌به‌گام درمی‌یابید که برای استفاده از کالر چکر در کار عکاسی خود باید چه کاری انجام دهید.

برای هر نوع عکاسی می‌توانیم از کالر چکر استفاده کنید. برای مثال، استفاده از آن در عکاسی پرتره و زمان به تصویر کشیدن پوست انسان و رنگ درست پوست بسیار مفید است.

در عمل باید چه کاری انجام داد

وقتی ترکیب (Composition) خود درزمینهٔ عکاسی را پیدا کردید باید اول با کالر چکر از آن عکس بگیرید. اطمینان حاصل کنید که روشنایی یکنواختی دارید.

دستورالعمل‌های سازنده به شما می‌گوید کالر چکر را در برابر دوربین قرار داده و اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان حالت ثابتی دارد.

نور باید در زاویه ۴۵ درجه باشد. بهترین حالت وقتی است که منبع نور در فاصله قابل‌توجهی باشد و با بازتاب‌دهنده‌ها و شکل‌دهنده‌های نور پوشانده نشده باشد.

انجام این کار در استودیوی عکاسی آسان‌تر است چون می‌توانید تمام جنبه‌های نوری را کنترل کنید. شاید تنظیم این موارد در عکاسی منظره دشوارتر باشد.

اما نور طبیعی همیشه فاصله طولانی عالی از سوژه شما دارد. مگر اینکه تحت شرایط خاصی عکاسی کنید، یعنی خورشید پشت ابرها باشد و ابرها به‌عنوان پخش‌کننده نور عمل کنند، در غیر این صورت نور همیشه یکنواخت خواهد بود.

حتی تنظیم صحیح جهت نور هم نیازی به ترفند خاصی ندارد. اگر در حالتی عکاسی نمی‌کنید که خورشید روبه‌روی شما و یا پشت سر شما باشد در این صورت زاویه آن همیشه مقدار خاصی خواهد بود.

چطور کالر چکر را تنظیم کنیم

وقتی کالر چکر خود را روبه‌روی دوربین قرار دادید نیازی نیست به‌گونه‌ای از آن عکس بگیرید که کاملاً در قاب تصویر شما قرار گیرد. می‌توانید فضای زیادی را اطراف کالر چکر داشته باشید. می‌توانید بعداً روی کامپیوتر بخش مربوط به کالر چکر را برش دهید.

بررسی هم‌راستا بودن کامل کالر چکر با محور سنسور اهمیت زیادی دارد. برای این کار اطمینان یابید که محور مرکزی لنز با مرکز کالر چکر هم‌راستا است.

اهمیت این کار هم در دستیابی به بهترین کیفیت رنگ و هم ثبت واضح‌ترین تصویر است.

می‌توانید از هر حالت (Mode) عکاسی که می‌خواهید استفاده کنید، این موضوع اهمیت خاصی ندارد؛ اما مهم است که به‌صورت RAW عکاسی کنید.

پیکربندی نرم‌افزار

قبل از انجام هرگونه پردازشی روی عکس، ابتدا باید نرم‌افزاری را که همراه با کالر چکر ارائه شده نصب کنید.

وقتی نرم‌افزار نصب شد می‌توانید به نرم‌افزار ویرایشگر خود مثل ادوبی لایت روم و یا فتوشاپ بگویید که از آن نرم‌افزار به‌عنوان نرم‌افزار ثانویه ویرایش استفاده کند. با انجام این کار نرم‌افزار نصب شده جدید بعد از کلیک راست در منوی «Edit in >» به شما نشان داده می‌شود.

ویرایش در ادوبی لایت روم

وقتی سراغ کامپیوتر رفتید، عکس‌های خود از کالر چکر را بارگذاری کنید. آن‌ها را در ویرایشگر موردنظر خود باز کنید. من از نرم‌افزار ادوبی لایت روم استفاده می‌کنم اما شما می‌توانید گام‌هایی مشابه را در نرم‌افزارهای Adobe Camera Raw و یا Capture One دنبال کنید.

ابتدا برای تراز کردن عکس از ابزار «Angle» استفاده کنید. من از گزینه‌های کاهش انحراف رنگ و تصحیح پرسپکتیو روی خود عکس هم استفاده کردم.

در حالت تئوری اگر از دستورالعمل‌های تصویربرداری از کالر چکر پیروی کردید نیازی نیست این دو گام را دنبال کنید؛ اما درهرصورت ترجیح من دنبال کردن این دو گام است.

حالا باید از ابزار برش استفاده کنید تا تمام فضاهای اضافی در عکس را حذف کنید و تنها صفحه کالر چکر را در قاب تصویر داشته باشید.

نباید هیچ پس‌زمینه‌ای در تصویر باشد. پیشنهاد من برش تا حاشیه مشکی خود صفحه کالر چکر است تا به‌کلی پس‌زمینه تصویر از بین برود.

با اجرای درست این کار می‌توانید از بخش خاکستری ملایم یا بخش رنگی میانی کالرچکر برای تعادل میان رنگ‌های سفید و خاکستری نیز استفاده کنید. توصیه می‌شود از نمونه خاکستری ۲۰ درصد استفاده کنید که با مقدار اولیه E2 تعیین می‌شود.

مقادیر RGB

حالا باید مقادیر RGB را بررسی کنید که نرم‌افزار لایت روم درست زیر هیستوگرام آن را برای شما ارائه کرده است. باید نوار لغزنده نوردهی را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا به مقادیر نزدیک به ۹۰ درصد برسید (برای مثال در نرم‌افزار ACR به مقادیر RGB بسیار نزدیک به ۲۳۰، ۲۳۰، ۲۳۰ برسید).

حالا تنظیم نورهای سیاه یا تنظیم سایه‌ها را انجام دهید. باید به مقادیر نزدیک به ۴ درصد در نرم‌افزار لایت روم یا مقادیر RGB برابر با ۱۰، ۱۰، ۱۰ در نرم‌افزار ACR برسید.

انجام این مراحل برای تنظیم درست تعادل رنگ سفید قبل از ادامه کار مهم است تا درنتیجه این کار پرداخت کل طیف رنگ‌های تشکیل دهنده تصویر به‌درستی انجام شود.

در این مرحله آماده‌ایم که صفحه رنگی خود را در نرم‌افزار مخصوص ویرایش کنیم. پس روی تصویر کلیک راست کرده و سپس «Edit in» و نرم‌افزار «SpyderCheckr» را انتخاب کنید.

اگر از نرم‌افزار ACR استفاده می‌کنید، باید تصویر را به‌صورت فایل TIFF با پروفیل رنگ ادوبی RGB ذخیره کنید و سپس آن را با نرم‌افزار «SpyderCheckr» باز کنید.

نرم‌افزار SpyderCheckr

در این مرحله تصویر خود از صفحه رنگی را در نرم‌افزار اختصاصی کالر چکر باز کرده‌اید. می‌بینید که مربع‌های کوچکی درون نمونه‌های رنگی تشکیل دهنده صفحه عکاسی شده وجود دارند.

این مربع‌های کوچک اشباع نشده باید دقیقاً در مرکز رنگ‌های اشباع شده متناظر قرار گیرند.

درصورتی‌که این مربع‌های کوچک در موقعیت درستی قرار نداشتند، می‌توانید از فلش‌های آبی کوچک در چهار طرف تصویر استفاده کنید تا نمونه‌بردارهای رنگ را به‌طور دقیق‌ در موقعیت درست خود قرار دهید.

به‌عنوان روشی برای تفسیر رنگ‌ها، پیشنهاد ما استفاده از حالت «Saturation» است. این حالت تناسب خوبی برای انواع مختلفی از تصاویر با رنگ‌های لذت‌بخش دارد. «Colorimetric» برای تولید رنگ محصولات یا عناصر گرافیکی به کار می‌رود. Portrait هم که نیازی به توضیح ندارد.

همچنین به خاطر داشته باشید که تأثیر این گزینه‌ها بسیار ملایم بوده و اغلب اوقات نامحسوس هستند.

وقتی‌که جهت‌ تصویر صفحه رنگی و موقعیت نمونه‌بردارها را تأیید کردید، باید کالیبراسیون رنگی را ذخیره کنید.

نام مشخصی را به پروفایل خود اختصاص دهید. توصیه‌ای کوچک: شاید استفاده از نامی متشکل از لنز و دوربین مورداستفاده و احتمالاً نوع روشنایی بهتر باشد.

ویرایش در لایت روم

وقتی‌که کارتان در نرم‌افزار SpyderCheckr تمام شده و آن را بستید وارد نرم‌افزار لایت روم می‌شوید. این نرم‌افزار درخواستی مبنی بر راه‌اندازی مجدد را به شما نشان می‌دهد. این کار برای استفاده از پروفایل رنگی جدید ایجادشده لازم است.

حالا که لایت روم مجدداً راه‌اندازی شد، تنها کاری که باید بکنید باز کردن تصاویر مشابه و اعمال پروفایل رنگی جدید برای آن‌ها است. می‌توانید این پروفیل را در ماژول توسعه و در بخش «Presets» پیدا کنید.

وقتی پروفیل را اعمال می‌کنید وارد صفحه «HSL» شوید. می‌بینید که نوار لغزنده رنگ تغییر کرده است. این اتفاق برای کانال‌های «Hue» و «Luminance» و «Saturation» رخ می‌دهد.

در اینجا کالیبراسیون دوربین را به همراه مجموعه‌ای از رنگ‌های مرجع می‌بینید.

با دکمه‌ای کوچک می‌توانید حالت‌های قبل و بعدی را ببینید که با غیر فعال‌سازی و فعال‌سازی دوباره کالیبراسیون نمایان می‌شوند. به این شکل خیلی سریع تغییرات رنگ‌ها را متوجه خواهید شد.

قطعاً اگر نتیجه مورد رضایت شما نباشد می‌توانید فرآیند را دوباره از ابتدا امتحان کنید. احتمالاً می‌توانید این کار را با تنظیم دوباره مقادیر تعادل رنگ سفید، نوردهی و مدیریت سایه‌ها انجام دهید.

یا همچنان می‌توانید به‌صورت دستی نوارهای لغزنده رنگ را تغییر دهید تا نتیجه آنچه که دلخواه شماست باشد.

از این مرحله به بعد می‌توانید روند عادی پردازش تصویر را ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که می‌توانید این پریست را به‌طور خودکار اعمال کنید. می‌توانید آن را در مرحله واردکردن عکس اعمال کنید.

یا می‌توانید تمام تصاویر مطابق با آن ترکیب روشنایی، دوربین و لنز را با هم همگام‌سازی کنید.

جمع‌بندی‌

رنگ عنصری بنیادی در عکاسی است. فرقی نمی‌کند که عکاسی چشم‌انداز باشد یا پرتره، درهرصورت آگاهی از نحوه مدیریت رنگ‌ها در بهترین حالت ممکن اهمیت دارد.

در عکاسی دیجیتال این امکان وجود دارد که نمونه مرجعی داشته باشیم و تصویر خود را کاملاً با آن کالیبره کنیم و این نمونه مرجع همان کالر چکر است.

به این صورت روند کار شما تسریع می‌شود و از صرف ساعت‌ها زمان برای تصحیح مناسب رنگ‌ها در یک تصویر خاص جلوگیری می‌کند.

منبع: expertphotography

4 نظرات
  1. محسن می‌گوید

    سلام
    میشه منبع لاتین این پست رو داشته باشم؟

    1. میلاد طاهری می‌گوید

      سلام
      بله حتما
      منبع رو در انتهای پست قرار دادیم

  2. سحر می‌گوید

    سلام وققتون بخیر. من هنگام اجرای نرم افزار کالرچکر و گرفتن خروجی از این برنامه مشکل دارم. آیا راهی هست که به من کمک کنید؟
    من نرم افزار رو از سی دی خود کالرچکر نصب نکردم بلکه دانلود کردم. این موضوع میتونه تو خروجی ندادن تاثیر داشته باشه؟

    1. رضا گلکار می‌گوید

      سلام، وقت شما هم بخیر
      آیا از منبع درستی دانلود کردید برنامه‌رو؟ می‌تونید یه بار پاک کنید برنامه‌رو و از سی‌دی خود کالرچکر دوباره نصبش کنید. اگر به مشکلی برخوردید، می‌تونید با مغازه تماس بگیرید و توضیح بیشتری بدید به کارشناس‌ها

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.