مقایسه Canon 6D و Nikon D750

3 3,334

بازار دوربین های فول فریم در سال های اخیر دستخوش تغییراتی بوده و شرکت های معظم سازنده دوربین های دیجیتال متمایل شده اند تا با پایین آوردن قیمت این دوربین ها افراد بیشتری را که تا بحال در محدوده ی DSLR های سایز APS-C به دنبال دوربین مورد نظرشان بوده اند جذب دوربین های فول فریم جدید خود کنند. نیکون و سونی در این زمینه از بقیه فعال تر بوده اند. سونی با دوربین های بدون آینه A7 و A7r خود و نیکون با DSLR های فول فریم سطح مبتدی و متوسط خود سهم بزرگی در پایین آوردن قیمت این دوربین ها و در نتیجه جذب مشتریان جدید داشته اند. اما کانن در این بازار نوپا خیلی پرکار نبوده و بعد از معرفی 5D Mark III در سال 2012 تنها یک مدل جدید، 6D، را معرفی کرده است. در مقابل، نیکون قدرت انتخاب بیشتری را به مشتریانش داده است و بعد از ارائه ی D610 که یک فول فریم سطح مبتدی محسوب می شود، D750 را برای کسانی که حاضر اند پول بیشتری خرج کنند و امکانات بیشتری بدست آورند ارائه کرده است. بنابراین D750 را می توان فول فریم سطح متوسط خواند که البته این عنوان بیشتر ناظر بر قیمت این دوربین است تا امکاناتی که ارائه می دهد.

D750 vs 6D
در این مطلب قصد دارم به مقایسه ی این دوربین جدید نیکون و نزدیک ترین رقیبش در برند کانن، یعنی 6D بپردازم. احتمالا با خودتان بگویید که این مقایسه ی منصفانه ای نیست؛ چراکه 6D نزدیک به 500 دلار ارزان تر از نیکون D750 است؛ اما به هر حال چون کانن در حال حاضر فول فریم سطح متوسطی ندارد، مجبوریم دوربین نیکون را یا با 5D III مقایسه کنیم و یا با 6D. از آنجایی که 6D جدیدتر است و از لحاظ قیمتی نزدیکتر به D750 است، تصمیم گرفتیم مقایسه را بین این دو انجام دهیم.
برای شروع، مثل همیشه، مشخصات مهم هر دو دوربین را در جدول زیر در کنار هم آورده ام. در ادامه به بررسی تفاوتها و شباهت های مهم بین این دو دوربین می پردازم.

[styled_table]

مشخصات Nikon D750 Canon 6D
سنسور تصویر  24.3 مگاپیکسل (دارای فیلتر AA) 20.2 مگاپیکسل (دارای فیلتر AA)
دامنه ی ISO 100-12,800  (قابل افزایش تا 51,200) 100-25,600 (قابل افزایش تا 102,400)
سرعت شاتر 30-1/4000 ثانیه 30-1/4000 ثانیه
عمر شاتر 150,000 سیکل 100,000 سیکل
منظره یاب اپتیکال 100 درصد پوشش با بزرگنمایی 0.7x 97 درصد پوشش با بزرگنمایی0.71x
سیستم نورسنجی خودکار 91,000 pixel RGB sensor 63 zone iFCL
سیستم فوکوس خودکار 51 نقطه ای، همگی در حساسیت -3EV (15 نقطه از نوع cross-type) 11 نقطه ای (نقطه وسط از نوع cross-type در حساسیت -3EV)
براکتینگ نورسنجی خودکار 2  تا 9 فریم در فواصل 1/3، 1/2، 2/3 و 1EV 7 فریم در فواصل 1/2 یا 1/3 EV
سرعت عکاسی پیاپی 6.5 فریم در ثانیه 4.5 فریم در ثانیه
رزولوشن فیلم Full HD 1920 x 1080

(60, 50, 30, 25, 24 FPS)

Full HD 1920 x 1080

(30, 25, 24 FPS)

جک میکروفون اکسترنال دارد دارد
جک هدفون دارد ندارد
خروجی غیر فشرده HDMI دارد ندارد
LCD 3.2 اینچی با دقت 1,2 میلیون نقطه در اینچ

(همراه با قابلیت چرخش رو به بالا و پایین)

3 اینچی با دقت 1,04 میلیون نقطه در اینچ

(ثابت روی بدنه)

درگاه ذخیره سازی 2  اسلات از نوع SD 1  اسلات از نوع SD
فلاش بالا جهنده دارد ندارد
Wifi داخلی دارد دارد
GPS داخلی ندارد دارد
Intervalometer  داخلی دارد ندارد
عمر باتری 1230 عکس 1090 عکس
وزن (فقط بدنه) 750 گرم 680 گرم

[/styled_table]

Nikon D750 2

کیفیت عکس و فیلم
از لحاظ کیفیت عکس، در یک کلام، دوربین نیکون بهتر است! دیگر کمتر مقایسه و نقدی را در مورد دوربین های این دو شرکت می خوانیم که در آن از دوربین کانن به عنوان دارنده ی سنسور تصویر بهتر یاد شود! باید پذیرفت که نیکون (یا شاید باید بگویم سونی؛ چراکه خیلی ها اعتقاد دارند نیکون در دوربین هایش از سنسورهای ساخت سونی استفاده می کند) در تکنولوژی ساخت سنسورهای تصویر (حداقل برای دوربین هایی در این سطح) از کانن جلوتر است و بنابراین این انتظار می رود که کیفیت عکس های دوربین D750 از کانن 6D بهتر باشد. اما سوال اینجاست که اختلاف کیفیت عکس ها تا چه حد است؟ اول اینکه دوربین D750 4 مگاپیکسل رزولوشن بالاتری از دوربین کانن دارد. این اختلاف شاید خیلی زیاد به نظر نیاید؛ اما باید در نظر گرفت که در حال حاضر و با وجود دوربین هایی با رزولوشن بسیار بالا (مانند Sony A7r با رزولوشن 36 مگاپیکسل که اتفاقا هم قیمت نیکون D750 است) عطش برای رزولوشن بالاتر و دستیابی به جزییات بیشتر در عکس ها بیشتر از هر زمانی است. از مگاپیکسل که بگذریم، در دو زمینه ی دیگر هم دوربین نیکون بر دوربین کانن برتری دارد. اولین برتری دامنه ی دینامیک (dynamic range) بالاتر دوربین نیکون است که تقریبا 2 استاپ بیشتر از دوربین کانن است. این برتری باعث می شود که D750 در صحنه هایی که سایه روشن های شدید دارد بتواند عکس های بهتری بگیرد و در سایه روشن ها اطلاعات و جزییات بیشتری را ثبت کند. برتری دوم D750 در عکاسی در سرعت های بالای ISO است. دوربین نیکون درISO های بالا نویز کمتری تولید می کند و تصاویر با جزییات بیشتری تولید می کند. اما در این زمینه اختلاف بین این دو دوربین خیلی شدید نیست و تنها در ISO های بالای 12,800 نویز کمی بیشتر دوربین کانن نمایان می شود. اما مسئله ی دیگری که باز هم نیکون را پیش می اندازد این است که عملکرد بهتر این دوربین در زمینه ی نویز کمتر و دامنه ی دینامیک بیشتر باعث می شود تا در مرحله ی Post processing و در برنامه های پردازش فایل های Raw نظیر Adobe Camera Raw بتوان جزییات سایه ها را بدون افزایش چشمگیر نویز بالا برد. اما در دوربین کانن، بیرون کشیدن جزییات سایه ها همواره با افزایش نویز در آنها همراه است.
اما در مورد کیفیت فیلم، دوربین کانن و نیکون خیلی نزدیکتر به یکدیگر هستند. دوربین 6D کمی بیشتر از دوربین نیکون دچار مشکل aliasing و moire می شود اما در عوض 6D در ISO های بالا در مد فیلمبرداری عملکرد بهتری دارد. با این حال، اختلاف بین این دو در کیفیت فیلمبرداری بسیار جزیی است و از هر دو می توان فیلم های با کیفیت بسیار خوب بدست آورد.

1446052042000_892354

امکانات عکاسی
طبیعی است که با توجه به فول فریم بودن و قیمت بالاتر این دو دوربین انتظار می رود که این دوربین ها امکانات عکاسی بیشتری را هم به نسبت DSLR های سایز APS-C در اختیار کاربران قرار دهند. دوربین D750 این انتظارات را به خوبی برآورده می کند. هر چند که این دوربین بین فول فریم ارزان تر نیکون، D610 ، و دوربین حرفه ای تر و گران تر D810 نیکون قرار می گیرد؛ اما بسیاری از امکانات D810 را از آن دوربین به ارث برده است. در مقابل، دوربین کانن 6D
به نوعی نسخه ی ضعیف شده ی 5D Mark III است که البته شاید قیمت پایین تر آن به نسبت D750 تا حدی این مسئله را توجیه کند. همچنین، کانن در ارائه ی امکانات جدید در DSLR هایش بسیار محتاطانه عمل می کند تا مبادا بازار دیگر دوربین هایش را از بین نبرد؛ اما این طرز فکر باعث شده تا این شرکت تا حدی از رقابت با DSLR های رقیبانش غافل شود!
منظره یاب D750 دارای 100 درصد پوشش فریم و با بزرگنمایی 0.7x است که تقریبا با منظره یاب دوربین کانن برابری می کند و از این لحاظ هر دو در سطح این کلاس از دوربین های فول فریم هستند. اما منظره یاب نیکون مجهز به یک پنل از نوع OLED است که اطلاعات مختلفی از جمله نوع picture control انتخاب شده، تراز خط افق و خطوط راهنما را نشان می دهد. همچنین این پنل دیدن این اطلاعات را در نور شدید خورشید آسان تر می کند.
سرعت عکاسی پیاپی هم در دوربین نیکون بیشتر از دوربین کانن (و حتی کمی بیشتر از نیکون D810) است و این باعث می شود که D750 برای عکاسی ورزشی دوربین مناسب تری باشد. اما ظرفیت بافر این دوربین آنقدر خوب نیست و در حالت JPEG تا 44 عکس و در حالت Raw تنها تا 13 عکس را بدون کاهش سرعت ثبت می کند. بعد از آن، سرعت عکاسی پاپی به علت پر شدن بافر کاهش می یابد. اما حتی این میزان هم از دوربین 6D بیشتر است.
یکی از امکانات خوب دیگر نیکون اجازه ی انتخاب براکتینگ نوردهی خودکار (AEB) تا 9 فریم در فواصل مختلف EV است. این امکان مخصوصا برای کسانی که علاقه مند به عکاسی HDR هستند بسیار مفید است. هرچند که کانن هم در این زمینه اجازه ی نوردهی خودکار تا 7 فریم را می دهد که برای هر منظوری کاملا کافی به نظر می رسد.
وجود فلاش بالا جهنده و دو اسلات کارت حافظه از نوع SD برتری دیگر نیکون در برابر کانن 6D است. از اسلات دوم SD در نیکون D750 می توان به عنوان پشتیبان عکس های کارت SD 1 استفاده کرد یا فیلم ها و عکس ها را بین این دو تقسیم کرد و یا از کارت SD دوم زمانی که کارت اول پر شد استفاده کرد.
هر چند که هر دو دوربین در حداکثر سرعت شاتر محدود به 1/4000 ثانیه هستند (که شاید باعث شود در نور شدید خورشید و در دیافراگم های بسیار باز مجبور به استفاده از فیلتر ND شوید) اما شاترD750 عمر بیشتری(50,000 سیکل بیشتر) نسبت به 6D کانن دارد و این یک امتیاز مثبت دیگر برای این دوربین محسوب می شود.
در آخر، D750 مجهز به intervalometer داخلی است که با استفاده از آن می توان از عکس های گرفته شده در بازه ی زمانی که کاربر تعیین می کند ویدئو time-lapse تهیه کرد. بجز 7D Mark II و دو دوربین 5DS و 5DSR در هیچکدام از دوربین های کانن (از جمله 6D) این امکان وجود ندارد و شما برای این کار مجبورید یک intervalometer جداگانه خریداری کنید.

Nikon D750 2 Slot SD

امکانات فیلمبرداری
دوربین D750 را به جرات می توان جدی ترین دوربین نیکون و حتی یکی از جدی ترین DSLR های حال حاضر برای فیلمبرداری دانست. تمام آنچه D810 برای فیلمبرداری ارائه می داد در این دوربین هم موجود است. امکانات فیلمبرداری این دوربین در حدی است که در لیست منوهای این دوربین یک منوی جداگانه را به خود اختصاص داده است. علاوه بر کنترل دستی کامل بر نوردهی در مد فیلمبرداری، D750 به کاربر اجازه می دهد تا با انتخاب امکان Auto ISO سرعت شاتر و گشودگی دهانه ی دیافراگم را تعیین کند و انتخاب سرعت ISO را به دوربین بسپارد. این امکان باعث می شود در شرایطی که از یک مکان به مکانی دیگر با میزان نور متفاوت (مانند حرکت از محیط داخلی خانه به فضای باز با نور شدید خورشید) وارد می شوید به طور خودکار نوردهی درست برای دوربین با تغییر سرعت ISO انجام شود. همچنین، با انتخاب دو دکمه از دکمه های قابل شخصی سازی در این دوربین می توانید از امکان power aperture نیکون هم استفاده کنید. با استفاده از این قابلیت، می توانید در هنگام فیلمبرداری با فشردن یک دکمه به صورت الکترونیکی و خیلی نرم از یک f استاپ به f استاپ بعدی یا قبلی بروید بدون اینکه تغییر ناگهانی در میزان نوردهی در فیلم ایجاد شود. به لیست بلند بالای امکانات فیلمبرداری این دوربین zebra stripes را هم که راهنمایی برای تعیین میزان نوردهی مناسب بدون clip شدن highlight ها است و همچنین امکان خروجی غیر فشرده از طریق درگاه HDMI را اضافه کنید. وجود جک هدفون و میکروفون و همچنین LCD با قابلیت چرخش از دیگر امکاناتی است که برای فیلمبرداری در این دوربین گنجانده شده است. امکان فیلمبرداری full HD با سرعت 60 فریم در ثانیه هم چیزی است که در هیچکدام از دوربین های کانن (از جمله 6D) ندیده ایم. در مقابل، دوربین 6D در زمینه ی امکانات فیلمبرداری هم ردیف DSLR های سایز APS-C کانن قرار می گیرد و در آن تنها به ارائه ی امکانات اولیه فیلمبرداری بسنده شده است.
تنها نقطه ی ضعف دوربین های نیکون (از جمله D750) در مد فیلمبرداری، نبود فوکوس خودکار از طریق تشخیص فاز است. تمامی دوربین های نیکون برای فوکوس خودکار در مد live view از امکان تشخیص کنتراست استفاده می کنند که بسیار کند است و در هنگام فیلمبرداری، خطاهای خارج شدن و بازگشتن به فوکوس (focus hunting) بسیاری دارد. اما کانن در سنسورهای هیبریدی خود با قرار دادن سنسور های تشخیص فاز بر روی سنسور تصویر در مد live view هم می تواند از فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده کند. البته اغلب فیلمبرداران حرفه ای به فوکوس خودکار هیچ دوربینی متکی نیستند و بیشتر از فوکوس دستی استفاده می کنند؛ اما با این حال، برای کاربری های معمولی، مثل فیلم گرفتن از اعضای خانواده و بچه ها، فوکوس خودکار بهتر دوربین کانن امتیاز مثبتی برای این دوربین محسوب می شود.

Canon 6D Wifi

سیستم فوکوس خودکار
یکی از دلایلی که کاربران را به فکر ارتقای دوربین خود و رفتن به سمت فول فریم می اندازد امکان استفاده از سیستم های فوکوس خودکار پیشرفته تر و سریع تر است. از این لحاظ، D750 از آخرین دستاورد نیکون در زمینه ی سیستم فوکوس خودکار بهره می برد. سیستم فوکوس خودکار D750 نسخه ی دوم همان سیستم 51 نقطه ای است که در دوربین گران تر و حرفه ای تر D810 استفاده شده است. در نسخه ی دوم این سیستم فوکوس خودکار تمامی نقاط فوکوس خودکار دارای حساسیت -3EV هستند که باعث می شود این دوربین در فوکوس خودکار در شرایط نوری ضعیف عملکرد تحسین برانگیزی داشته باشد. دوربین کانن 6D اما از سیستم فوکوس خودکار 5D Mark III استفاده نمی کند. در 6D، تعداد نقاط فوکوس خودکار بسیار کم و تنها 11 نقطه را شامل می شود و از این میان تنها نقطه ی وسطی از نوع cross-type و در حساسیت -3 EV است. در تست های انجام شده نیز، سیستم فوکوس خودکار D750 از لحاظ سرعت و دقت از کانن 6D برتر بوده است. یکی دیگر از ویژگی های مهم و بسیار خوب فوکوس خودکار دوربین نیکون، توانایی دنبال کردن سوژه (subject tracking) به طور پیوسته در سه حالت حرکت به سمت دوربین، دور شدن از دوربین و حرکت به طرفین و بالا و پایین است. نیکون به این قابلیت، 3D subject tracking می گوید که ناظر بر توانایی آن در دنبال کردن سوژه در سه محور است. همچنین به لطف سیستم نورسنجی رنگی و با رزولوشون بالا، دوربین نیکون می تواند در حالت عکاسی با منظره یاب اپتیکال هم از قابلیت face detection و eye detection استفاده کند که با کمک آن می توان در عکس های پرتره از فوکوس دقیق بر چهره و چشم ها اطمینان حاصل کرد.
هرچند 6D در فوکوس خودکار از طریق منظره یاب حرف زیادی برای گفتن در مقابل D750 ندارد؛ اما در عوض فوکوس خودکار هیبریدی دوربین کانن در مد live view از فوکوس خودکار ابتدایی تشخیص کنتراست نیکون عملکرد بسیار بهتری دارد. شاید این امکان برای گرفتن عکس خیلی تاثیر گذار نباشد (چراکه کاربران این دوربین ها احتمالا بیشتر عکس هایشان را با منظره یاب اپتیکال می گیرند) اما در هنگام فیلمبرداری و فوکوس خودکار پیوسته تفاوت قابل توجه ای را بین این دو دوربین به وجود می آورد.

نتیجه گیری
دوباره باید تاکید کنم که این مقایسه شاید به نظر خیلی منصفانه نباشد؛ چراکه دوربین کانن بسیار ارزان تر از دوربین نیکون است. با این حال شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا قیمت بالاتر D750 نسبت به 6D ارزش هزینه ی بیشتر را دارد؟ با توجه به برتری های متعدد D750 بر 6D که در این مقایسه مطرح شد، پاسخ به این سوال مثبت است. در اصل، باید گفت که D750 حتی در بعضی از زمینه ها یا همپای 5D Mark III است یا از آن بهتر است و این برای دوربینی که در حال حاضر حدود 600 دلار از 5D III ارزان تر است فوق العاده است!
در اینجا لازم است به یک مشکل دوربین نیکون D750 که بعد از ارائه ی این دوربین از طرف بعضی ها مطرح شد و نیکون هم خیلی زود آن را تایید کرد اشاره کنم. این مشکل زمانی پیش می آید که رو به یک منبع نور قوی عکس می گیرد. همه می دانیم که در این حالت احتمال پدیدار شدن Flare در عکس ها وجود دارد و خیلی از ما لنز را مسبب آن می دانیم؛ اما در مورد این دوربین، بخشی از Flare بوجود آمده به خاطر قرار گرفتن سنسور فوکوس خودکار کمی بالاتر از جایی که باید قرار می گرفته است. این باعث می شود که کمی از نوری که به سیستم فوکوس خودکار می رسد بر روی سنسور تصویر بازتابیده شود و در عکس گرفته شده به شکل یک هاله ی رنگی پدیدار شود. البته این مشکل تنها زمانی پیش می آید که نور با یک زاویه ی به خصوص وارد سنسور شود و در تمام عکس های رو به نور این اتفاق نمی افتد. همچنین تمام دوربین های D750 فروخته شده نیز دچار این مشکل نیستند یا حداقل شدت این مشکل در بعضی از آنها خیلی کمتر است. با این حال، نیکون با تایید این مشکل از دارندگان دوربین های D750 خواست تا دوربینشان را برای رفع این مشکل به نمایدگی های مجاز نیکون در سراسر جهان بفرستند. اما آیا این مشکل آنقدر حاد است که از خرید این دوربین کلا منصرف شوید؟ به نظر بنده، خیر! نکته ی جالب اینجاست که بعضی دیگر از دوربین ها هم هرچند کمتر از D750 ولی دچار این مشکل هستند. در تست انجام گرفته توسط سایت dpreview مشخص شد که حتی دوربین 5D Mark III هم این مشکل را دارد ولی چون خیلی ها آنرا به لنز نسبت می دادند کسی به آن توجه ای نکرده بود.
نکته ی دیگری که باید مد نظر داشت این است که انتخاب بین این دو دوربین در واقع انتخاب بین دو برند است. بعد از اینکه یک بدنه ی فول فریم از یکی از این دو برند را انتخاب کنید، احتمالا لنز های مختلفی هم برای آن خواهید خرید و خرید لنز های با کیفیت برای این دوربین ها باعث می شود تا اگر بخواهید بعدها دوربین جدیدتری را هم بخرید خود به خود محدود به انتخاب همان برندی شوید که برایش لنزهای گران قیمتی را قبلا جمع آوری کرده اید. به همین منظور باید همه ی جوانب را در نظر بگیرید و با در نظر گرفتن نوع کاربری و میزان جدیّتی که در عکاسی دارید یک «برند» را انتخاب کنید!

3 نظرات
  1. داوود می‌گوید

    خیلی از مشخصات داده شده در این مطلی صحیح نمیباشد و من نمیدونم نویسنده این مطالب رو از کجا جممع آوری و ترجمه کرده.
    دوربین Canon 6D دارای درگاه HDMI هست که در جذول مقایسه آورده شده ندارد.
    دوربین Canon 6D دارای جک میکروفون اکسترنال می باشد
    دوربین Canon 6D یکی از کم نویز تین دوربینهای بازاره و تمامی عکاسان میدونن که این دوربین نسبت به رقبای Nikon نویز بسیار کمتری داره و حتی به گفته خود کانن در بعضی از شرایط از 5D MarkIII بهتر عمل میکنه.

    1. حمید راستین می‌گوید

      دوست عزیز،

      اگر با دقت جدول مقایسه رو بخوانید متوجه خواهید شد که آنچه 6D ندارد «خروجی غیر فشرده HDMI» است و نه خود درگاه HDMI! خروجی غیر فشرده یعنی امکان ضبط فیلم‌ها با ضبط‌کننده‌های خارجی و بدون فشرده‌سازی. در مورد جک میکروفون حق با شماست، این دوربین جک میکروفون اکسترنال دارد و در جدول بالا به اشتباه نوشته‌شده که ندارد.
      اما در مورد کیفیت عکس‌های 6D از لحاظ میزان نویز شما چطور توانستید نظر «تمامی عکاسان» رو بپرسید!؟ تمام شرکت‌های سازنده‌ی دوربین از محصولاتشان تعریف می‌کنند و این بدیهی است اما تست و بررسی کارشناسان صنعت دوربین‌های دیجیتال معیار ما برای نوشتن نقد و بررسی این محصولات است.
      سایت‌های معتبری چون DXOMARK و DPREVIEW معیار ما برای بررسی دوربین‌هاست که نظر آنها هم در سایتشان نوشته‌شده و شما می‌تونید خودتون مطالعه کنید. متاسفانه تعصب بر روی یک برند باعث می‌شه بعضی وقت‌ها جانب انصاف رو رعایت نکنیم و بدون مطالعه و جستجو نظر خودمان رو بر دیگران تحمیل کنیم.

  2. mahyar می‌گوید

    وشما متاسفانه متعصب به دوربین های نیکون هستید. تست نویز هممیشه از استودیوی dpreviw هم استودیو قدیم و هم جدیدش دید دلیل نویز کم هم میدئنید حتما بخاطر 20 مگاپیکسل بودن دوربین هست . و مطمین هستم که canon 6D جز کم نویز ها هست حتما canon 6Dmark II با وجود بروز بودن باز هم در ایزوهای بالا نویز هایش بیشتر از canon 6D هست . و بخاطر همین تمامی دوربین های که نویز هایشان در حد پایین هستند میزان سقف پیکسل را انقدر بالا نمیبرند یه به عبارتی می توان گفت دوربین های استودیووی هستند که نیاز به ایزوهای بالا ی بالا ندارند . ممنون

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.