آمریکا در برابر چین: مقایسه‌ی پهپادهای جدید GoPro Karma و DJI Mavic Pro

0 1,858

در روز نوزدهم سپتامبر سال جاری میلادی بود که شرکت آمریکایی GoPro بعد از تقریباً یک سال از اعلام رسمی ورودش به بازار پهپادها، از اولین پهپاد خود با نام Karma رونمایی کرد. اما این پهپاد جدید تنها مدت کوتاهی در کانون توجه‌ها بود و به فاصله‌ی تقریباً یک هفته، شرکت چینی پرسابقه‌ی DJI هم پهپاد جدیدش را با نام Mavic Pro معرفی کرد که دقیقاً برای رقابت با پرنده‌ی GoPro ساخته و طراحی شده‌است. در این مطلب به مقایسه‌ی مفصّل این دو پهپاد جدید می‌پردازم تا اگر قصد خرید یکی از آنها را دارید، انتخاب بین آنها برایتان راحت‌تر شود.

مثل همیشه، برای اینکه بتوانیم یک نمای کلی از این دو پرنده‌ی هدایت‌پذیر از راه دور (پهپاد) را داشته‌باشیم، مهمترین مشخصات Mavic Pro و Karma را کنار هم در جدول زیر آورده‌ام:

[styled_table]

مشخصات GoPro Karma DJI Mavic Pro
بدنه‌ی پهپاد
حداکثر سرعت 35 مایل در ساعت (56.3 کیلومتر در ساعت) 40 مایل در ساعت (65 کیلومتر در ساعت)
حداکثر فاصله از کنترل از راه دور 3 کیلومتر 7 کیلومتر (13 کیلومتر بدون ارتباط با کنترل از راه دور)
حداکثر ارتفاع 4.5 کیلومتر 5 کیلومتر
حداکثر مقاومت در برابر باد سرعت باد 22 مایل در ساعت سرعت باد 19 تا 24 مایل در ساعت
وزن 1 کیلوگرم (بدون دوربین) 743 گرم
ابعاد در حالت بسته (سانتی‌متر) طول: 36.5   عرض:22.4    ارتفاع: 9 طول: 19.5   عرض:8.3     ارتفاع: 8.3
نوع و حرکت گیمبال

 

سه محوره،

محدوده‌ی حرکت از 0 تا 90 درجه (بالا و پایین)

سه محوره

چرخش به طرفین: -90 تا +30 درجه

چرخش به بالا و پایین: 0 تا 90 درجه

امکان جداسازی گیمبال دارد (به همراه دستگیره‌ی Karma Grip برای اتصال به گیمبال) ندارد
مدت زمان پرواز 20 دقیقه 27 دقیقه
زمان شارژ شدن باتری 1 ساعت
کنترل‌ از راه دور
ابعاد و رزولوشن صفحه‌ی نمایش 5  اینچ، 720p دارای LCD کوچک برای نمایش اطلاعات پرواز

نیازمند تلفن هوشمند برای نمایش تصاویر

روشنایی صفحه ‌نمایش 900nits
عمر باتری 4 ساعت
وزن 625 گرم
زمان شارژ شدن باتری 2.5 ساعت

[/styled_table]

در جدول بالا وجود خط‌تیره در بعضی مشخصات DJI Mavic Pro به معنی این است که در وبسایت رسمی این شرکت این موارد ذکر نشده‌است. همچنین، مشخصات دوربین‌های این دو پرنده را هم به صورت جداگانه در ادامه بررسی خواهم‌کرد، چراکه پرنده‌ی GoPro دوربین سرخود ندارد و بسته به اینکه از کدام دوربین اکشن این شرکت (GoPro Hero 4 Black or Silver, Hero 5 Black یا GoPro Hero 5 Session) استفاده کنید مشخصات دوربین متفاوت خواهد‌بود.

mavic-in-hand

اندازه‌ و قابلیت حمل

در هنگام معرفی، GoPro بر روی قابلیت تاشو بودن پهپاد Karma مانور زیادی داد و قابلیت حمل آسان آن در مقابل پهپاد‌های سری Phantom شرکت DJI را از جمله نقاط مثبت این پهپاد اعلام کرد. اما DJI با معرفی Mavic Pro استاندارد جدیدی از پهپادهای کوچک با قابلیت حمل آسان را بوجود آورده‌است. پهپاد Mavic Pro هم مانند Karma تاشو است ولی قابلیت تاشو بودن آن تاحدی است که این پرنده در حالت بسته (folded) فضای بسیار کمی را اشغال‌ می‌کند و براحتی در یک کیف کوچک دستی جا‌ی می‌گیرد. این شرکت چینی ادعا کرده که Mavic Pro در حالت بسته تقریباً به اندازه‌ی یک بطری آب است! همانطور که در جدول بالا هم مشخص‌شده، پرنده‌ی جدید DJI هم از نظر ابعاد در حالت بسته و هم از نظر وزن قابلیت حمل آسان‌تری دارد؛ اما به هر حال، پهپاد Karma هم براحتی در یک کوله‌پشتی جای‌می‌گیرد و وزن یک کیلوگرمی آن نمی‌تواند خیلی آزاردهنده باشد.

karma45

امکانات پروازی

از لحاظ امکانات پروازی هم به نظر می‌رسد DJI Mavic Pro از اولین پهپاد GoPro برتر است. از لحاظ سرعت، پرنده‌ی DJI با حداکثر سرعت 65 کیلومتر در ساعت، تقریباً 10 کیلومتر در ساعت سریع‌تر از پرنده‌ی GoPro است. همچنین، برد کنترل از راه دور Mavic Pro هم بسیار بهتر از کنترل از راه دور Karma‌ است و تا فاصله‌ی 7 کیلومتری از پهپاد، همچنان قدرت کنترل آن را دارید؛ در حالی که اگر پهپاد Karma تنها 3 کیلومتر از شما فاصله بگیرد ارتباط با آن قطع خواهدشد. با این حال، 3 کیلومتر هم برای استفاده‌ی شخصی و غیر حرفه‌ای برد خیلی بدی نیست.

پهپاد Karma حدود 250 گرم سنگین‌تر از Mavic Pro است و این اختلاف وزن وقتی دوربین اکشن Hero 5 را هم به آن اضافه کنید بیشتر هم خواهدشد. این اضافه‌وزن برای Karma دو نتیجه‌ی نامطلوب داشته‌است. اول اینکه قابلیت حمل آن را سخت‌تر کرده و دوم و مهم‌تر اینکه مدت زمان پرواز آن را کاهش داده‌است. پهپاد Mavic Pro به لطف وزن کمتر و دوربین سرخود می‌تواند با هر بار شارژ باتری، 27 دقیقه پرواز کند؛ در حالی که Karma قادر است 20 دقیقه بصورت مداوم پرواز کند. البته، محاسبه‌ی زمان پرواز پهپاد‌ها به این آسانی و سر‌راستی نیست و عوامل مختلفی در این محاسبه دخیل هستند که باعث می‌شود زمان پروازی که شرکت‌ها‌ی سازنده اعلام می‌کنند لزوماً خیلی دقیق نباشد. برای مثال مشخص نیست که زمان پرواز 20 دقیقه‌ای که GoPro برای پهپادش اعلام کرده با در نظر گرفتن حمل دوربین بوده یا بدون آن و اگر با حمل دوربین لحاظ شده، از کدام دوربین اکشن این شرکت بر روی پهپاد استفاده‌ شده‌است. همچنین، DJI دو زمان پرواز را برای Mavic Pro اعلام کرده‌است که زمان 27 دقیقه حداکثر زمان پرواز و 21 دقیقه زمان کلّی پرواز با باقی ماندن 15 درصد شارژ باتری است. بنابراین، اگر زمان کلّی پرواز DJI Mavic Pro را در نظر بگیریم، اختلاف این دو پهپاد از این لحاظ ناچیز است و از همه مهمتر اینکه در هر حالت، اغلب خریداران این دو پهپاد (و تقریباً هر پهپاد دیگری) برای فیلمبرداری طولانی مدت حتماً به تعدادی باتری اضافه نیاز خواهند‌داشت.

mavic

از لحاظ امکانات ایمنی، DJI Mavic Pro دارای سیستم تشخیص مانع (Obstacle Detection) به صورت سه بعدی است که امکان برخورد پرنده با موانع محیطی را بسیار کاهش می‌دهد. این سیستم تشخیص موانع در همه‌ی حالات پرواز از جمله حالت Return Home و Active Track فعال است. همچنین، وجود سیستم Active Track در این پهپاد (همانند Phantom 4) بدین معنی است که این پرنده می‌تواند بدون نیاز به GPS افراد یا اشیای متحرک را از راه الگوریتم‌های تشخیص دنبال کند یا دور آنها حرکت دایره‌ای داشته‌باشد. همچنین، در این پهپاد دو مد پرواز جدید با نام‌های Terrain و Tripod اضافه‌ شده‌است. در مد Terrain، پهپاد Mavic Pro سوژه را از ارتفاع ثابتی دنبال می‌کند که با کاهش یا افزایش ارتفاع سوژه، ارتفاع پهپاد تغییر نمی‌کند. در مد Tripod هم سرعت پهپاد به 2.2 مایل در ساعت یا کمتر کاهش پیدا می‌کند و همزمان حساسیت جوی‌استیک‌های کنترل از راه دور هم کمتر می‌شود تا حرکت دادن پهپاد بخصوص در محیط‌های بسته راحت‌تر صورت‌گیرد. در مقابل، GoPro Karma سیستم تشخیص موانع و مدهای پرواز دنبال‌کننده (Tracking) ندارد و تنها موارد ایمنی در آن نواحی‌ پرواز ممنوع داخلی و دکمه‌ی بازگشت به خانه است که باعث می‌شود Karma خود را هیچ‌گاه گم نکنید!

rc-comparision

کنترل از راه دور

هرچند که می‌توانید DJI Mavic Pro را با تلفن هوشمند اندرویدی یا iOS خود و با کمک ارتباط WiFi کنترل کنید؛ اما پرواز در این شرایط به سهولت استفاده از کنترل از راه دور اختصاصی Mavic Pro نیست و بُرد پرنده هم تنها به 80 متر (50 متر ارتفاع) محدود می‌شود. البته، این برد می‌تواند برای فیلمبرداری در مد پرواز دنبال‌کننده (Active Track) و یا برای گرفتن عکس‌های سلفی از بالا کاملاً کافی باشد. با این حال، اگر بخواهید می‌توانید از کنترل از راه دور اختصاصی Mavic Pro استفاده کنید که تنها یک LCD کوچک برای نشان‌دادن اطلاعات پرواز دارد و برای دیدن تصاویر زنده‌ی دوربین پهپاد باید از طریق کابل USB آنرا به تلفن هوشمند یا تبلت خود متصل‌کنید. این کنترل خود دارای گیره‌ی نگه‌دارنده برای تلفن همراه است و تلفن‌هایی با حداکثر طول 160 میلیمتر در آن جای می‌گیرند. فناوریOcuSync شرکت DJI که در این کنترل از راه دور بکارگرفته‌شده به شما این امکان را می‌دهد تا تصاویر زنده‌ی پهپاد را با کیفیت 1080p و تا فاصله‌ی 7 کیلومتری از آن از طریق تلفن همراه هوشمند خود تماشا کنید.

در مقابل، GoPro تصمیم گرفته که برای کنترل از راه دور Karma از یک نمایشگر 5 اینچی با کیفیت 720p استفاده‌کند. شکل این کنترل از راه دور مانند یک صدف طراحی شده که در آن نمایشگر به صورت تاشو روی صفحه‌ی جوی‌استیک‌ها بسته می‌شود. همچنین، GoPro تبلیغ زیادی را هم روی اپلیکیشن تلفن هوشمند Passenger خود کرده‌است که از طریق آن فرد دیگری هم می‌تواند همزمان با شما تصاویر زنده‌ی پهپاد Karma را ببیند و دوربین پهپاد را نیز کنترل کند. البته، فعلاً امکان کنترل خود پهپاد از طریق این اپلیکیشن وجود ندارد.

gopro-karma-700x326

دوربین و گیمبال

از همه‌ی جزئیات فنی این دو پهپاد که بگذریم می‌رسیم به مهمترین ویژگی که کیفیت فیلم‌های ضبط‌شده با این پهپاد‌هاست. اول از مشخصات دوربین DJI Mavic Pro شروع کنیم که دوربین و گیمبال سرخود دارد. دوربین این پهپاد مجهز به سنسور 12 مگاپیکسلی CMOS با اندازه‌‌ی 1/2.3 اینچ  با دامنه‌ی ISO 100-3200 برای فیلم و 1600-100 برای عکس‌ است. لنز دوربین هم دارای فاصله‌ی کانونی معادل 28mm در فرمت 35 میلیمتری با دیافراگم f/2.2 و زاویه‌ی دید 78.8 درجه است. این دوربین دارای قابلیت عکاسی با فرمت خام (DNG) و JPEG در حداکثر ابعاد 4000×3000 است و سرعت شاتر نیز در آن از 8 تا 1/8000 ثانیه قابل‌تنظیم است. حداکثر رزولوشن فیلمبرداری با دوربین Mavic Pro هم 4K با استاندارد UHD‌ و DCI و با نرخ فریم 24 فریم بر ثانیه است. همچنین، شما می‌توانید با رزولوشن 2.7K (2704×1520) و با نرخ‌های فریم 24/25/30 فریم بر ثانیه هم با دوربین این پهپاد فیلمبرداری کنید. بالاترین سرعت فیلمبرداری این دوربین در رزولوشن 1080p برابر با 96 فریم بر ثانیه و در رزولوشن 720p برابر با 120 فریم بر ثانیه است که برای ایجاد صحنه‌های Slowmotion  سرعت تقریباً مناسبی است. شما می‌توانید فیلم‌ها را با یکی از دو فرمت MP4 یا MOV (MPEG-4/H.264) و با نرخ بیت حداکثر 60Mbps  بر روی کارت‌های حافظه از نوع MicroSD (با ظرفیت حداکثر 64GB) ضبط‌کنید. گیمبال این دوربین هم سه محوره است و قابلیت حرکت در دو محور (بالا و پایین و چرخش حول محور خود) را داراست. زاویه‌ی چرخش گیمبال به بالا و پایین (Pitch) -90 تا +30 درجه و حول محور خود (Roll) 0 تا 90 درجه از هر طرف است.

در پهپاد GoPro Karma از آنجایی که امکان استفاده از سه دوربین اکشن این شرکت وجود دارد، مشخصات دوربین و کیفیت ضبط فیلم‌ها کاملاً به انتخاب دوربین اکشن وابسته ‌است. اما از آنجایی که GoPro همزمان با این پهپاد، از دوربین‌های اکشن Hero 5 Black و Hero 5 Session هم رونمایی‌کرد و فروش این پهپاد نیز به صورت bundle با یکی از این دو دوربین (یا بدون دوربین) صورت می‌گیرد، من در اینجا مشخصات دوربین Hero 5 Black را به عنوان بهترین و جدیدترین دوربین این شرکت عنوان می‌کنم. دوربین Hero 5 Black هم از سنسور 12 مگاپیکسلی CMOS بهره می‌برد و توانایی ضبط فیلم با کیفیت 4K و نرخ‌های فریم 24/25/30 فریم بر ثانیه را داراست. همچنین، در کیفیت 2.7K نیز این دوربین می‌تواند با سرعت 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. از دیگر رزولوشن‌های ضبط فیلم در این دوربین می‌توان به QHD با سرعت حداکثر 80 فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت 120 فریم بر ثانیه و 720p با سرعت 240 فریم بر ثانیه اشاره‌کرد. فرمت ضبط فیلم هم MP4 (H.264) و با حداکثر نرخ بیت 60Mbps است. از دیگر امکانات دوربین Hero 5 می‌توان به WiFi، GPS و بلوتوث داخلی و همچنین تثبیت‌کننده تصویر دیجیتال و امکان ضبط فیلم و عکسبرداری با فرمان صوتی اشاره‌کرد. اما شاید بزرگترین تغییر در دوربین اکشن جدید GoPro به ضدآب بودن آن مربوط می‌شود. برای اولین بار، دوربین‌های سری Hero این شرکت بدون نیاز به محفظه‌ی جداگانه تا عمق 10 متر ضد‌آب هستند. تغییر دیگر در Hero 5، اضافه‌شدن نمایشگر LCD رنگی 2 اینچی و با قابلیت لمسی است که کار تغییر تنظیمات دوربین را راحت‌تر می‌کند. این دوربین هم از کارت‌های حافظه‌ی MicroSD برای ذخیره‌ی فیلم‌ها و عکس‌ها استفاده می‌کند. گیمبال Karma نیز سه محوره است، اما تنها در یک محور (Pitch) توانایی حرکت 0 تا 90 درجه را دارد. نکته‌ی جالب درمورد این گیمبال این است که از بدنه‌ی پهپاد جدا می‌شود و می‌توان با نصب آن بر روی Karma Grip، که به همراه پهپاد عرضه می‌شود، یک دستگیره‌‌ی تثبیت‌کننده (Stabilizer) برای دوربین‌های GoPro ساخت.

هنوز زود است که درباره‌ی کیفیت فیلم‌ها و عکس‌های این دو پهپاد نظر قطعی بدهیم چراکه دوربین‌های اکشن جدید Hero 5 هنوز ارائه‌نشده‌اند؛ اما در مقایسه‌ای که یکی از کاربران بسیار معروف یوتیوب (CaseyNeistat) بین تصاویر Mavic Pro و Phantom 4 انجام داد به این نتیجه رسید که فیلم‌های 4K پهپاد Mavic Pro در مقایسه با Phantom 4 کمی سافت‌تر هستند و شارپنس کمتری دارند.

mavic_pro_07

نتیجه‌گیری

انتخاب بین این دو پهپاد کار راحتی نیست. در بسیاری از جنبه‌ها پهپاد جدید DJI Mavic Pro واقعاً از GoPro Karma بهتر است و این را باید به حساب تجربه‌ی بالای DJI در طراحی و ساخت پهپاد‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای بگذاریم. وجود امکانات ایمنی از جمله سیستم جلوگیری از برخورد با موانع، مدهای پرواز گوناگون از جمله مد Active Track و دو مد پرواز جدید Terrain و Tripod، بدنه‌ی سبک با قابلیت تاشو شدن در ابعاد بسیار کوچک و حرکت دوربین در دو محور با زاویه‌ی بسیار خوب از جمله برتری‌های مهم Mavic Pro در مقابل Karma است. با این حال، پهپاد Karma هم به عنوان اولین تجربه‌ی شرکت GoPro در ساخت پرنده‌های هدایت‌پذیر از راه دور بسیار خوب و ارزشمند است تا جایی که شرکت‌ پرسابقه‌ی‌ DJI را برای رقابت با آن به نوع‌آوری و ساخت پهپادی با طراحی کاملاً جدید‌ واداشته‌است. ایجاد بازاری رقابتی‌تر در حوزه‌ی پهپاد‌ها چیزی است که درنهایت به سود مصرف‌کنندگان و خریداران این محصولات خواهدبود. هرچند که Karma در مدهای پرواز و امکانات ایمنی دچار کاستی‌هایی است، اما ویژگی‌ها و نقاط قوتی هم دارد. بزرگترین برتری Karma این است که دوربین آن قابل تعویص است. اینکه برای استفاده از این پهپاد حتماً باید از یکی از دوربین‌های اکشن GoPro استفاده کنید دو جنبه‌ی مثبت دارد. اول اینکه اگر شما از قبل یکی از دوربین‌های GoPro Hero 4 Black/Silver را داشته‌باشید، دیگر نیازی به خرید دوربین جدید نیست و می‌توانید پهپاد Karma را با قیمت 799 دلار (200 دلار ارزان‌تر از DJI Mavic Pro) بخرید و از دوربین اکشن Hero 4 خود برای فیلمبرداری با پهپادKarma  استفاده کنید. دوم اینکه احتمالاً در آینده شما این امکان را خواهید داشت که از دوربین‌های اکشن جدید GoPro (مثلاً Hero 6) هم در پهپاد Karma استفاده کنید. این یعنی ارتقاپذیری دوربین بدون تعویض پهپاد که ویژگی منحصر به فردی برای پهپاد Karma خواهد‌بود. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت Karma امکان جداسازی گیمبال و قراردادن آن بر روی دستگیره‌ی Karma Grip است که به صورت رایگان با پهپاد ارائه می‌شود. این یعنی شما با خرید پهپاد Karma صاحب یک Stabilizer یا تثبیت‌کننده تصویر برای دوربین GoPro Hero خود نیز می‌شوید.

karma-grip-and-gimbal

اگر هنوز هم سردرگم هستید و نتوانستید بین این دو پهپاد یکی را انتخاب‌کنید، پیشنهاد من این است که اگر برای اولین بار می‌خواهید پهپاد بخرید و استفاده‌ی شما از آن بیشتر جنبه‌ی تفریحی دارد و برای فیلمبرداری و عکاسی آماتور است و همچنین خیلی نمی‌خواهید خود را درگیر یادگیری پرواز با پهپاد کنید، پهپاد DJI Mavic Pro را بخرید. امکانات ایمنی مناسب و مدهای پرواز متنوع این پهپاد پرواز با آن را برای کاربران غیر‌حرفه‌ای آسان‌تر می‌کند. اگر از پهپاد برای فیلمبرداری و عکاسی حرفه‌ای می‌خواهید استفاده کنید باز هم Mavic Pro  گزینه‌ی کاملاً مناسبی است؛ اما شاید کیفیت کمی پایین‌تر فیلمبرداری 4K آن شما را دچار شک کند. از طرفی امکان قراردادن دوربین‌های آزمون پس‌داده‌ی GoPro Hero بر روی یک پهپاد و همینطور امکان احتمالی ارتقای دوربین در آینده می‌تواند شما را بیشتر متمایل به خرید GoPro Karma کند. با این حال، موارد دیگری مثل حمل آسان و مدهای پرواز متنوع و پیشرفته در Mavic Pro هم براحتی قابل چشم‌پوشی نیست. بنابراین، با درنظرگرفتن نوع کاربری خود و احتیاجات خود برای فیلمبرداری و عکاسی و تمام نقاط ضعف و قوّتی که در این مطلب برای هریک ذکر کردم انتخابی آگاهانه داشته‌باشید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.