تاثیر بیماری کرونا بر صنعت دوربین‌های دیجیتال

0 1,803

اتحادیه دوربین و محصولات تصویربرداری (CIPA) گزارش آماری سال 2020 خود را منتشر کرد که بیانگر آمار تولید و محموله‌های ارسالی دوربین از ماه ژانویه تا دسامبر سال یادشده است.

بر اساس آمار منتشرشده CIPA که متشکل از اطلاعات ارائه‌شده توسط تولیدکنندگان است، مجموع محموله‌های ارسالی دوربین‌های دیجیتال با لنز ثابت ازلحاظ حجم با کاهش 41.6 درصدی (8886292 دستگاه دوربین ارسالی) و ازلحاظ ارزش با کاهش 29.4 درصدی (420 میلیارد ین/ 4 میلیارد دلار درآمد) نسبت به سال قبل از آن مواجه شد. این در حالی است که در سال 2019 نسبت به سال قبل از آن محموله‌های ارسالی کاهش 21.7 درصدی ازلحاظ حجم (15216957 دستگاه) و کاهش 19.5 درصدی ازلحاظ ارزش (587 میلیارد ین/ 5.6 میلیارد دلار) را تجربه کرده بود.

اگر به لحاظ نوع دوربین آمار منتشرشده را ارزیابی کنیم باید گفت که دوربین‌های کامپکت یا خانگی (که لنز ثابت دارند) و همچنین دوربین‌های دیجیتال تک لنزی بازتابی (DSLR) شاهد بیشترین کاهش بودند. محموله‌های ارسالی دوربین‌های کامپکت ازلحاظ حجم کاهش 47 درصدی (3.58 میلیون دستگاه ارسالی) و ازلحاظ ارزش کاهش 41.3 درصدی (76.4 میلیارد ین/ 730 میلیون دلار درآمد) را تجربه کرد. از سوی دیگر حجم تولید دوربین‌های DSLR به میزان 47.3 درصد (2.37 میلیون دستگاه ارسالی) و ارزش آن نیز 44.6 درصد (96.7 میلیارد ین/ 920 میلیون دلار درآمد) کاهش یافت.

محموله‌های ارسالی دوربین‌های بدون آینه اما عملکرد بهتری داشت بااین‌حال هم ازلحاظ حجم و هم ارزش با کاهش مواجه شد. بر اساس آمار و ارقام CIPA، حجم تولید این نوع دوربین‌ها 25.9 درصد (2.93 میلیون دستگاه ارسالی) و ارزش آن نیز 12.5 درصد (247 میلیارد ین/ 2.36 میلیارد دلار درآمد) کاهش یافت. لازم به ذکر است که طبق آمار CIPA، این نخستین سال است که تعداد دوربین‌های ارسالی بدون آینه بیش از تعداد دوربین‌های ارسالی DSLR بوده که نشانه اقبال بیشتر مصرف‌کنندگان به دوربین‌های بدون آینه در مقایسه با دوربین‌های DSLR است.

نکته دیگری که می‌توان از این آمار استخراج کرد این است که متوسط قیمت دوربین های DSLR در سال 2020 کمتر از نصف متوسط قیمت فروش دوربین های بدون آینه در همین سال بوده است. اگر ارزش محموله‌ها را تقسیم بر تعداد دستگاه‌ها کنیم آنگاه متوسط قیمت فروش دوربین‌های DSLR حدود 387 دلار در مقایسه با 805 دلار برای دوربین‌های بدون آینه می‌شود.

همچنین آمار و ارقام گزارش CIPA تائید کننده گزارش‌های مالی دو شرکت کانن و نیکون هستند که مدعی شده بودند، نرخ کاهش حجم محموله‌های ارسالی با نرخ کاهش ارزش دستگاه‌های ارسالی یکسان نبوده است. به‌عبارتی‌دیگر، دوربین‌های کمتری در سال 2020 فروخته شد اما دستگاه‌های فروخته شده درآمد بیشتری را نصیب این شرکت‌ها کرد که بیانگر این واقعیت است که مدل‌های میان رده و رده‌بالا هرروز با اقبال بیشتر و بیشتر مصرف‌کننده مواجه می‌شوند. 

معمولاً همواره به بررسی ابعاد منطقه‌ای گزارش CIPA می‌پردازیم اما به دلیل تداوم همه‌گیری بیماری کووید-19 و محدودیت‌های اعمال‌شده ناشی از آن در سراسر جهان، ارزیابی چگونگی تأثیر عوامل منطقه‌ای روی اعداد و ارقام منتشرشده دشوار است و تنها منجر به گمانه‌زنی بیشتر خواهد شد و مبتنی بر واقعیت‌ها نخواهد بود.

به‌عنوان‌مثال بر اساس اطلاعاتی که در دسترس عموم قرار دارد، هم چین و هم ژاپن موفقیت بیشتری در کنترل شیوع کووید-19 داشته‌اند و به همین دلیل محدودیت‌های کمتری برای شهروندان خود در نظر گرفته‌اند. این موضوع در آمار منتشرشده نیز مشخص است چون میزان محموله‌های ارسالی به این مناطق بسیار بیشتر از مناطق دیگر جهان چون آمریکا و اروپاست. درواقع، میزان محموله‌های ارسالی دوربین‌های بدون آینه به چین ازلحاظ حجم تقریباً برابر با سال پیش از آن و ازلحاظ ارزش 14.4 درصد بیشتر بوده است. عامل تأثیرگذار دیگر نیز می‌تواند نزدیکی مراکز تولید دوربین با این کشورها باشد چون ارسال محموله‌ها در دوران کرونا در برخی از نقاط جهان یا با تأخیر انجام یا کاملاً متوقف شده است تا از گسترش یا جهش این ویروس منحوس جلوگیری شود.

ارزیابی آمار و ارقام منتشرشده حتی در یک سال عادی و غیر بحرانی نیز دشوار خواهد بود چون صنعت عکاسی در یک دهه گذشته در حال گذار بوده است. با توجه به اینکه در سال 2020 همه‌گیری جهانی کرونا تقریباً روی تمام ابعاد اقتصاد جهانی تأثیر داشته است به همین دلیل ارزیابی این آمار دشوارتر می‌شود. 

البته گزارش منتشرشده سراسر ناامیدی نیست. اگر نگاهی به اوایل سال 2020 (به‌خصوص ماه‌های ژانویه و فوریه) – قبل از اعمال محدودیت‌ها در سراسر جهان و آغاز مشکلات اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا- بیندازید، کاهش سال‌به‌سال کمتر از چند سال اخیر بوده است. در چند ماه آخر سال نیز اثرات ناشی از شوک اولیه شیوع بیماری کووید-19 اندکی فروکش کرد که نویدبخش آینده‌ای بهتر است.

گزارش‌های مالی شرکت کانن و همچنین مصاحبه اخیر «کازاتو یاماکی» مدیرعامل شرکت سیگما هر دو حاکی از ثبات صنعت عکاسی در سال 2021 است. باید توجه داشته صنعت عکاسی تقریباً در یک دهه اخیر با نزول مستمر مواجه بوده و همه‌گیری جهانی کووید-19  باعث برجسته‌سازی روند نزولی این صنعت شد. اگر از این نقطه‌نظر به آمار و ارقام CIPA نگریسته شود آنگاه می‌توان مدعی شد که این آمار تائید کننده پیش‌بینی شرکت کانن و همچنین مدیرعامل سیگما برای سال 2021 هستند.

منبع: DPReview

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.