نکاتی درباره عکاسی خبری

6 817

خروجی عکاسی خبری بیانگر یک واقعه است، نه از طریق نگارش هزاران کلمه؛ بلکه از طریق چند عکس. همان‌طور که در یک خبر نوشتاری، تصویری از یک اتفاق به‌صورت کامل از دیدگاه‌های مختلف شرح داده می‌شود؛ در عکاسی خبری نیز اتفاقی کاملاً مشابه از طریق چند عکس می‌افتد.

یک مجموعه عالی از عکس‌های خبری، شروع، جریان و پایان یک خبر را در اختیار بیننده می‌گذارد. البته متن به انتقال بیشتر خبر یاری می‌رساند ولی در عکاسی خبری، تصویر به متن اولویت دارد. یک عکاس خبری به‌خوبی می‌داند که قدرت عکس‌ها در اطلاع‌رسانی و متقاعد کردن، به‌هیچ‌وجه کمتر از متن نیست.

عکاسی خبری چیست؟

خبرنگاری به معنای جمع‌آوری، ارزیابی و ارائه اخبار و اطلاعات است. هدف خبرنگاری نیز آگاهی‌رسانی عمومی در مورد وقایع محلی، ملی و یا جهانی است. عکاسی خبرنگاری نیز تعریف و هدف مشابهی با جملات بالا دارد و وظیفه خود را با ارائه عمومی تصاویر، انجام می‌دهد. ارائه تصاویری صریح از یک رویداد، افراد درگیر در واقعه، ریشه‌ها و پیامدهای آن موجب نقل کامل داستان به کمک تصاویر می‌شود.

مبحث عکاسی خبری از عکاسی مستند و عکاسی خیابانی مجزا است، اما چرا؟ به‌ دلیل این موضوع که در عکاسی خبری مسائلی مانند زیبایی کادر، نورپردازی، استفاده از تکنیک‌های خلاقانه و تمام فاکتورهایی که در سبک‌های دیگر عکاسی اهمیت بالایی دارند بعد از یک امر اهمیت دارد؛ به‌ تصویر کشیدن حقیقت.

پیدایش عکاسی خبری

بعد از اختراع دوربین داگرئوتایپ توسط لوئی داگر، استفاده از دوربین عکاسی وسعت بیشتری از ثبت پرتره و استفاده در استودیو گرفت. به نظر بسیاری آقای راجر فنتون (Roger Fenton) اولین عکاس خبری است که تصاویری از جنگ کریمه (اکتبر ۱۸۵۳ – مارس ۱۸۵۶) ثبت کرده است. البته در مورد عکاس اولین عکس‌های خبری اتفاق‌نظر وجود ندارد و بسیاری از عکس‌هایی که متیو بردی (Mathew Brady) و همکارانش در طول جنگ داخلی در آمریکا ثبت کرده‌اند را اولین عکس‌های خبری می‌دانند.

اولین عکس خبری
عکاس بریتانیایی آقای Roger Fenton و اولین عکس خبری ثبت شده توسط او

اولین عکس خبری منتشر شده در روزنامه در ماه ژوئیه ۱۸۴۸ به چاپ رسید. این عکس نشانگر سنگرهای بنا شده توسط مردم در طی انقلاب فرانسه در پاریس در تاریخ ۲۵ ژوئن سال ۱۸۴۸ بوده است.

اولین عکس خبری استفاده شده در روزنامه
سنگرهای خیابانی ساخته شده توسط انقلابیون فرانسه – ۱۸۴۸

کمپانی کداک در سال ۱۸۸۸ دوربینی روانه بازار کرد که قادر بود تصاویر را بر روی فیلم ذخیره کند. دوربین‌های قبل از این اختراع، عکس‌ها را بر روی صفحات شیشه‌ای ثبت می‌کردند که علاوه بر شکنندگی، ثبت تصویر به همراه این دوربین‌ها پروسه طولانی داشته است. البته دوربینی که در سال ۱۸۸۸ عرضه شد از نظر کیفیت خروجی تصویر با دوربین ۳۵ میلی‌متری که در سال ۱۹۱۳ توسط اسکار بارناک اختراع شد؛ قابل مقایسه نیست. دوربین ۳۵ میلی‌متری اسکار بارناک یک دوربین جمع‌وجور، مقاوم و قابل حمل در جیب بود که با عنوان Leica I عرضه شد. کیفیت بالای لنز و استفاده از فیلم‌های ۳۵ میلی‌متری این دوربین باعث شد تا عکاس‌ها بتوانند این دوربین‌ را همراه خود حمل کنند و از وقایع مختلف تصویربرداری کنند.

گونه‌های مختلف عکاسی خبری

عکس‌های خبری روزنامه‌ها می‌توانند در فرم‌ها و سبک‌های مختلفی باشند. از دید فتوژورنالیسم ممکن است با دید مختلفی به هر یک از این عکس‌ها نگاه شود، اما در تمام سبک‌ها و گونه‌های عکس‌های خبری شرط گزارش شهودی و صادقانه برقرار است. یک عکس به‌تنهایی می‌تواند عکس خبری محسوب شود؛ به شرطی که در یک متن گنجانده شود. در مقیاسی بزرگ‌تر یک گزارش تصویری می‌تواند واقعه‌ای را به‌طور کامل شرح دهد. بعضی از کتاب‌های عکس نیز از آثار عکاسی خبری محسوب می‌شوند. در ادامه به بعضی از زیرشاخه‌های عکاسی خبری خواهیم پرداخت.

اخبار

اخبار می‌تواند شامل هر واقعه‌ای اعم از انتخابات، کنفرانس مطبوعاتی، شرح جنایت، اعتراضات، جنگ و یا آتش‌سوزی‌های بزرگ باشد. فوریت یکی از فاکتورهای مشترک میان تمام اتفاقاتی است که می‌توانند مشمول اخبار باشند. یک عکاس خبری خبره، زمانی را به شنیدن بی‌سیم پلیس می‌پردازد و یا حداقل روابطی دارد که به‌سرعت از اتفاقات او را مطلع می‌کنند.

یک عکاس خبری در حال پوشش یک تجمع

به علت این موضوع که در عکاسی خبری نیاز است ثانیه‌ها از دست نروند، یک عکاس خبری قادر است بدون معطلی بهترین عکس‌ها را با دوربین خود ثبت کند. بسیاری از عکاسان خبری، چند دوربین به همراه خود حمل می‌کنند که بر روی هرکدام از آن‌ها یک لنز متفاوت مانت شده است.

عکاس خبری در حال پوشش کنفرانس مطبوعاتی

عکس‌های روزمره (Features)

برخلاف عکس‌های خبری که از آن‌ها در نقل اخبار استفاده می‌شود، عکس‌های روزمره شامل اتفاقات معمولی و یا از افرادی است که ارزش خبری ندارند. این عکس‌ها نشانگر قسمت‌های خنده‌دار زندگی یا به کنایه حقیقتی تلخ را نشان می‌دهند. یک عکاس خبری در هنگام ثبت عکس‌های اجتماعی روزمره، دغدغه دنبال کردن اخبار جنایات را نخواهد داشت. این بخش از عکس‌های خبری می‌تواند شامل تصویری از افراد در پارک و یا رویدادهای ورزشی باشد. ایده پیدایش این نوع عکاسی، ثبت چگونگی دنیایی است که در آن حضور داریم.

عکس‌های ورزشی

عکس‌های ورزشی جایگاه ویژه‌ای میان عکس‌های خبری دارند. در حین مسابقات ورزشی، احساسات و دراما شدیدی میان مسابقه‌دهندگان و طرفداران در جریان است. یک عکاس ورزشی که در حال پوشش رویدادی ورزشی است، می‌تواند به ثبت وقایع حساس مانند ثانیه‌های سرنوشت ساز شرکت‌کنندگان در مسابقات بپردازد یا از صحنه‌های روزمره میان هواداران عکس‌های روزمره ثبت کند.

عکاس‌های ورزشی با لنزهای بلند تله‌فتو و تک‌پایه

عکس‌های پرتره

همیشه افراد نقش اصلی را در تمام خبرها دارند. عکاسی خبری با اتفاقات مربوط به انسان‌ها و تجارب انسانی ارتباط تنگاتنگی دارد. یک عکس پرتره می‌تواند نقش برجسته‌ای در انتشار یک خبر داشته باشد. این پرتره می‌تواند تصویری از یک جنایتکار و یا یک قهرمان باشد.

در ثبت پرتره در عکاسی خبری، عکاس باید به صاحب پرتره احترام بگذارد، همچنین پرتره بهتر است طوری باشد که بخشی از خبر مربوط به آن تصویر را پوشش دهد. نورپردازی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در ثبت پرتره‌ای قابل چاپ است، پس همراه داشتن لوازم جانبی مانند یک فلاش قدرتمند و البته قابل حمل می‌تواند بسیار مفید باشد.

نحوه تمرین عکاسی خبری

ایده ثبت عکس خبری توسط عکاس‌های تازه‌کار می‌تواند دنبال کردن موضوعاتی باشد که خود شخص به آن‌ها خبر دارد، اما عکاس‌های خبری حرفه‌ای، همان‌طور که پیش‌تر گفتیم یا روابطی در میان افرادی که زودتر از عموم جامعه از اخبار با خبر می‌شنود، دارد یا از روش‌هایی مانند شنود بی‌سیم پلیس استفاده می‌کنند. (بنا به پیمان به ثبت رسیده در سال ۱۹۳۴، امواج رادیویی بخشی از اموال عمومی است و موج خاص و انحصاری ندارد.)

بعد از انتخاب موضوعی مشخص و یا دریافت مأموریت، عکاس خبری معمولاً فهرستی از عکس‌هایی که باید به ثبت برساند را برای خود تنظیم می‌کند. این فهرست می‌تواند شامل چند عکس کلوز-آپ برای نشان دادن جزئیات واقعه، چند عکس واید برای نمایش کلیت اتفاق و چند پرتره از افراد مؤثر در واقعه باشد؛ تنوع در روایت تصویری موضوع مهمی است.

عکاس خبری

تجهیزات مورد نیاز در عکاسی خبری

لنزهای تله‌فتو را می‌توان از مهم‌ترین ابزار عکاس‌های خبری دانست. لنز تله‌فتو به عکاس امکان استقرار در مکانی امن و دور از واقعه یا بیرون از نوارهای زردی که پلیس‌ برای جلوگیری از خراب شدن شواهد و یا امنیت نصب می‌کند را فراهم می‌کنند. امکان استفاده از فاصله‌ کانونی‌های مختلف امکانات بسیاری را در شرح اتفاقات در عکاسی فراهم می‌کند. با استفاده از فاصله کانونی استاندارد، می‌توان تصویر محل را همان‌گونه که فرد در آنجا حضور دارد، ثبت کرد. لنزهای واید می‌توانند کلیت و حال ‌و هوای ماجرا را به‌خوبی ثبت کنند و همچنین فواصل کانونی بلند، قابلیت بزرگنمایی و مشاهده جزئیات دقیق از نزدیک را مهیا می‌کنند.

برای عکاس‌‌های خبری همراه داشتن فلاش در بسیاری از موقعیت‌ها، امری حیاتی است. برای مثال، عکاسی و پوشش خبر در شب نیاز به نور خواهد داشت. در هنگام عکاسی پرتره می‌توان از فلاش دارای سافت باکس استفاده کرد، همچنین می‌توان از فلاش‌ در برخی شرایط به‌عنوان نور پرکننده فضا استفاده کرد. با احتساب وزن نه‌چندان سبک لنزهای تله‌فتو، دوربین و فلاش، همراه داشتن یک سه‌پایه مناسب نیز از خستگی جلوگیری می‌کند و حوصله شما را در جهت صبر و ثبت بهترین تصویر را افزایش می‌دهد.  همراه داشتن باتری و کارت حافظه اضافی نیز همیشه توصیه می‌شود؛ هیچ عکاس خبری نمی‌داند که در چه زمانی قرار است از صحنه عکاسی به خانه برگردد.

بخشی از تجهیزات یک عکاس خبری
بخشی از تجهیزات یک عکاس خبری

همراه داشتن یک دفترچه برای نوشتن توضیحات هر عکس نیز می‌تواند در عکاسی خبری مفید باشد. عکاس خبری باید اتفاقاتی که در صحنه افتاده را به خاطر بسپارد، نوشتن توضیحات در مورد هر شات می‌تواند در راستای این امر، مفید باشد. نام افراد و جزئیات اتفاقات می‌تواند در نوشتن متن برای هر عکس کارایی داشته باشد.

ویرایش

بعد از ثبت تصاویر از یک خبر، نیاز به ویرایش تصاویر خواهیم داشت. برای داشتن مجموعه‌ای از عکس‌های خبری به روایتی ساختاریافته و مستحکم نیاز خواهیم داشت که در مرحله ویرایش می‌توان بر روی این موضوع کار کرد. انتخاب دقیق از میان تمام عکس‌های ثبت شده، افراد حاضر در واقعه و بسیاری نکات دیگر می‌تواند در روایت بهتر و زیبایی بیشتر عکس‌هایی که ثبت کرده‌اید، نقش بسزایی داشته باشد.

اخلاق در فتوژورنالیسم

عکاسی خبری در تلاش است که حقیقتی از یک ماجرا را به‌وسیله عکس به بیننده روایت کند. روایت حقیقت، موضوع حساسی است؛ به این دلیل باید در این حیطه از اصول اخلاقی مستحکمی پیروی شود. یک عکاس صادق، سنگ بنای یک عکس خبری را در جای خود قرار می‌دهد. درحالی‌که در بسیاری از سبک‌های عکاسی، اعم از عکاسی از محصولات و یا عکاسی هنری می‌توان در ویرایش خروجی کار، بخشی از کادر را تغییر داد و یا اگر چیز اضافی در کادر وجود دارد، آن را حذف کرد؛ عکاسی خبری باید پایبند به حقیقت محض باشد. البته در بعضی اوقات ممکن است کراپ تصویر،‌ روایت متمرکزتری را از خبر ارائه کند؛ اما در چنین مواقعی نیز باید دقت کنیم که کراپ تصویر باعث حذف جزئیات مهمی نشود.

همچنین در عکاسی خبری باید به سوژه احترام قائل شویم.  مثلاً برای عکاسی پرتره باید از سوژه خود اجازه بگیریم، همچنین می‌توانیم با پرسیدن نام فرد در عنوان عکس از آن استفاده کنید. ناگفته نماند که در عکاسی خبری به‌هیچ‌وجه نباید به سوژه ژست برای عکاسی پیشنهاد دهیم.

جمع‌بندی

باوجود ازدیاد عکس‌های غیرحرفه‌ای در نشریات آنلاین، عکس خبری واقعی همیشه جایگاه خود را در رسانه حفظ خواهد کرد. باوجود گسترش فضای مجازی، همیشه روزنامه‌ها، مجلات و مطبوعات چاپی رونق خود را خواهند داشت و البته بسیاری از رسانه‌های خبری آنلاین نیز استانداردهای مطبوعاتی و اخلاق عکاسی خبری را رعایت می‌کنند. بنابراین عکاسی خبری همیشه پویا خواهد ماند،‌ چون همیشه افراد بسیاری در جستجوی حقیقت‌اند.

باوجود فرصت‌های شغلی بسیاری که امروزه برای عکاس‌های خبری وجود دارد، پیشروی در این حیطه نیازمند پیگیری، تعهد و اعتمادبه‌نفس است. پایه‌های عکاسی خبری واقعی در قرن نوزدهم شکل گرفت و تا امروز ادامه دارد. استعداد و خلاقیت، تعهد، استمرار و روایت قدرتمند می‌تواند باعث پیشرفت در عکاسی خبری باشند.

منبع Petapixel
6 نظرات
  1. فرشادآذرهوشنگ می‌گوید

    فرشادآذرهوشنگ هستم اتز رشت باره برایتان نظریه ومتقاضی اخبارعکاسی شدهام ولی همیشه تکراری میشود مٍٍٍثل من حیات وحش 2020را چند بار باید مطاله کنم چرا به رذوز نیستید به عنوان مهم ترین سایت خبری در حال حاظر مجله پیکسل میباشد هنوز درباره اکادمی پایه عکگاسی صحبت مکیکنید مثلا مراسم مارگارت تاچر الیزابت چرا عکس خبری به این مهمی را ندارید آیا با دنیای خبر در ارتباط نیستید بیشتر ما مخاطبین از شما که یکه تاز خبر بوده هستید انتظار بیشترذی داریم متشکرم فرشاداذرهوشنگ از رشت

    1. رضا گلکار می‌گوید

      تشکر از لطف شما آقای آذرهوشنگ
      ممنون از نظراتتون، سعی می‌کنیم رضایت‌تونو جلب کنیم.

  2. باران می‌گوید

    سلام من معلمم ازم خاسته عکاسی خبری انجام بدم از اونجایی ک اتفاقی نیوفتاده و شهرمون کوچیکه ایده ای برای یه موضوع دربارع عکاسی خبری ندارین؟

    1. رضا گلکار می‌گوید

      سلام و وقت بخیر
      نیازی نیست که حتما اتفاق عجیبی بیفته، می‌تونید از مردم، از حاشیه‌نشین‌ها، کودکان کار (البته با اجازه ازشون)، آسمون شهرتون اگر هوا آلوده یا پاکه، یه تصادف یا خیلی چیزهای دیگه عکاسی کنید. متن‌رو دوباره بخونید، سر نخ‌های خوبی بهتون می‌ده. مخصوصا تو بخش features
      «عکس‌های روزمره (Features)
      برخلاف عکس‌های خبری که از آن‌ها در نقل اخبار استفاده می‌شود، عکس‌های روزمره شامل اتفاقات معمولی و یا از افرادی است که ارزش خبری ندارند. این عکس‌ها نشانگر قسمت‌های خنده‌دار زندگی یا به کنایه حقیقتی تلخ را نشان می‌دهند. یک عکاس خبری در هنگام ثبت عکس‌های اجتماعی روزمره، دغدغه دنبال کردن اخبار جنایات را نخواهد داشت. این بخش از عکس‌های خبری می‌تواند شامل تصویری از افراد در پارک و یا رویدادهای ورزشی باشد. ایده پیدایش این نوع عکاسی، ثبت چگونگی دنیایی است که در آن حضور داریم.»

  3. باران می‌گوید

    خیلی ازتون ممنونم ک راهنماییم کردین

    1. رضا گلکار می‌گوید

      خواهش می‌کنم. باعث افتخاره همراهتون بودن، امیدوارم عکس‌های خیلی خوبی بگیرید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.