Sony FS5 در برابر Sony FS7
مقایسه پیکسل به پیکسل دوربینهای فیلمبرداری سونی در 5 دقیقه
مدتیست که بخشی از بازار دوربینهای فیلمبرداری تحت تأثیر دوربینهای عکاسی قرار گرفتهاند. در واقع قابلیت فیلمبرداری از همان ابتدا در دوربینهای عکاسی هم وجود داشت، اما با سریعتر شدن پردازشگر دوربینهای DSLR و امکان فیلمبرداری با این دوربینها در کنار حسگر بزرگ و تنوع لنزهای موجود برای آنها، بسیاری از فیلمبرداران تصمیم گرفتند برای پروژههای کوچک خود به این دوربینها اطمینان کنند. اگرچه همچنان برخی از مشکلات عمومی مانند فوکوس پر صدا و کند این دوربینها در حالت فیلمبرداری تا حدودی با لنزهای دارای موتور فوکوس Stepping Motor حل شده است، اما همچنان امکانات و قابلیتهای این دوربینها با در نظر گرفتن کاربری عکاسی طراحی میشوند و ارگونومی آنها برای فیلمبرداری مناسب نیست. از این رو فیلمبرداران حرفهای همچنان برای پروژههای کاری خود سراغ دوربینهای فیلمبرداری واقعی میروند. پیش از این دو دوربین فیلمبرداری Sony PXW-X70 XDCAM و Sony HXR-NX3 NXCAM را در برابر هم قرار داده بودیم که هیچکدام از سری دوربینهای فیلمبرداری با امکان تعویض لنز نبودند. اما این بار سراغ دو دوربین Sony PXW-FS5 و Sony PWX-FS7 خواهیم رفت که علاوه بر امکانات بسیار پیشرفتهتر، میتوانند مانند دوربینهای DSLR از لنزهای مختلف استفاده کنند.
چرا هیچیک از این دوربینها را نخریم؟
برخلاف دوربینهای DSLR پیشرفته مانند Canon 5D Mark IV که میتوانند با کیفیت قابل قبولی هم فیلمبرداری کنند، اصولاً دوربینهای فیلمبرداری پیشرفته مانند Sony FS7 را نمیتوانید به جای دوربین عکاسی هم استفاده کنید. این دوربینها برای فیلمبرداران حرفهای ساخته شدهاند و روی بدنه آنها، انواع و اقسام تنظیمات پیشرفتهای را میبینید که حتی ممکن است بسیاری از عکاسان حرفهای هم نتوانند از آنها سر در بیاورند. بنابراین اگر تجربه کار با دوربینهای حرفهای فیلمبرداری را ندارید یا میخواهید صرفاً برای یک یا چند پروژه کوچک از فیلمبرداری با حسگرهای بزرگ بهرهمند شوید، میتوانید سراغ دوربینهای ارزان قیمتتری مانند Sony X70 بروید که علاوه بر حسگر بزرگتر (البته نه به اندازه حسگر این دوربینها) امکانات نسبتاً کاملی هم دارند و قیمت آن نیز بسیار پایینتر از این دوربینها است.
نیازی به گفتن نیست که هر دو دوربین Sony FS5 و FS7، اصولاً در رده دوربینهای فیلمبرداری 4K با استفاده عمومی هم قرار نمیگیرند و برای فیلمبرداری 4K از مدرسه رفتن کودکتان میتوانید از گزینههای بسیار ارزانتر و کارآمدتری مانندSony FDR-AXP55 4K Handycam استفاده کنید که هم ویدئوهای با کیفیتی میگیرد و هم میتواند بهوسیله پروژکتوری که روی خود دوربین طراحی شده، ویدئوها را مانند سینما روی یک دیوار سفید به نمایش بگذارد!
نکته مهم دیگر اینکه، هر دوی این دوربینها به صورت بدنه فروخته میشوند و خود شما باید لنز مخصوص به آن را جداگانه تهیه کنید. بنابراین پیش از خرید حتماً باید هزینه لنز مناسب آن را نیز در نظر بگیرید. خوشبختانه بعد از لنزهای کانن و نیکون، لنزهای مانت E سونی یکی از پرتعدادترین سری لنزها در ایران هستند و علاوه بر آنها نیز میتوانید لنزهای سینمایی دیگر مانند سریZeiss Compact Prime CP.2 را نیز با استفاده از مبدلهای لنز مخصوص مانت E روی این دوربینها نصب کنید.
نهایتاً اینکه هر دوی این دوربینها با رزولوشن 4K فیلمبرداری میکنند و بسیاری از کاربران با توجه به همین قابلیت با آنها فیلم میگیرند. اما دیدن ویدئوها، ویرایش و خروجی گرفتن با این رزولوشن نیازمند استفاده از کامپیوترهای بسیار پیشرفته مانند لپتاپهای Apple است که طبیعتاً گرانتر از کامپیوترهای عمومی هستند.
چرا باید یکی از این دوربینها را بخریم؟
فیلمبرداری 4K اولین گزینه مهم درباره این دوربینهاست. اگرچه بسیاری از دوربینهای دیگر (حتی برخی دوربینهای اکشن یا ورزشی مانند Gopro Hero5 Black) هم میتوانند با رزولوشن 4K فیلمبرداری کنند، اما اصولاً 4K تنها یک عدد رزولوشن است و وقتی بحث کیفیت میشود، استفاده از حسگرهای بزرگتر مانند حسگرهای Super 35mm که در این دوربینها قرار گرفته، کیفیت خروجی را تعیین میکند. شرکت سونی هم در Sony FS7 و هم در مدل ارزانتر Sony FS5 که بعد از مدل پیشرفتهتر خودش عرضه شد، از حسگرهای Exmor CMOS Super 35mm ساخت خودش استفاده کرده است که علاوه بر کیفیت فوقالعاده بالا، بوکه یا پسزمینه محو فوقالعادهای را خصوصاً در نماهای بسته و کلوزآپ ایجاد میکند. تصاویر کاملاً سینمایی این دوربینها برای انواع مقاصد فیلمبرداری ورزشی، فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی، کلیپهای موسیقی و حتی فیلمبرداری از مجالس و عروسیها فوقالعاده هستند.
هر دوی این دوربینها میتوانند با عمق رنگ 10 bit 4.2.2 و با Dynamic Range برابر 14bit فیلمبرداری کنند. اندازه هر دوی این دوربینها نیز بهقدری کوچک است که میتوانید با استفاده از پهپادهای حرفهای، آنها را به آسمان فرستاده و نماهای هوایی فوقالعادهای را ضبط کنید. بسیاری از فیلمهای مستند چشمگیر که صحنههایی با کیفیت را از نمای هوایی نمایش میدهند با همین دوربینها به ثبت میرسند. زیرا علاوه بر امکان ارتباط با خروجیهای مختلف تصویر مانند HDMI که برای ارتباط و ضبط ویدئوها با رکوردرهای اکسترنال به کار میروند، میتوانید از قابلیتهای ارتباطی بیسیم WiFi و NFC برای ایجاد ارتباط و کنترل از راه دور آنها توسط تلفنهای همراه و تبلتهای هوشمند نیز استفاده کنید. هر دوی این دوربینها میتوانند ویدئوهای در حال ضبط را روی کارتهای حافظهای که در خود دوربین قرار میگیرد ضبط کنند. ضمناً با وجود امکان دیدن نمای کادر با استفاده از WiFi، احتمالاً دیگر نیازی به تماشای ویدئوها روی نمایشگرهای اکسترنال نخواهید داشت.
پشتیبانی از انواع تجهیزات صدابرداری حرفهای مانند میکروفون شاتگان Azden SGM-250P Shotgun Microphone یا Marantz MPM-1000 نیز مزیت مهمی است که هر دوی این دوربینها از آن بهرهمند هستند. وجود ورودیهای XLR امکان اتصال میکروفونهای حرفهای را به این دوربینها میدهد و همچنین میتوانید با خروجیهای میکروفون و هدفون، با استفاده از تجهیزات صدابرداری مانند Zoom 6، صدابرداری حرفهای سر صحنه نیز انجام دهید. دستگیره یا تریپ این دوربینها را نیز میتوانید باز کنید تا در زمانی که به آنها نیاز ندارید، وزن دوربین کاهش یافته و خوشدستتر شوند. ضمن اینکه برای کاهش وزن بیشتر، میتوانید نمایشگر 3.5 اینچی که روی این دوربینها قرار دارد را از روی بدنه جدا کنید و تنها از منظرهیاب چشمی آنها استفاده کنید.
مزیتهای Sony FS7 نسبت به Sony FS5
شاید طراحی این دو دوربین را نتوان مزیت یا ضعف یکی از آنها به شمار آورد. اصولاً دوربین Sony FS7 یک بدنه حرفهای بزرگ با امکان حمل روی شانه است. بنابراین در هنگام کار و تصویربرداری طولانیمدت به ندرت شما را خسته کرده و لرزش دست را بسیار پایین میآورد. از سوی دیگر دوربین FS5 را با وزن زیر یک کیلوگرم میتوان یک دوربین کوچک و تقریباً هم قد و اندازه دوربینهای فیلمبرداری سری XC کانن مانند Canon XC15 4K به شمار آورد و به همین دلیل احتمالاً باید از آن روی دست یا همراه با لرزشگیرهایی مانند DJI Ronin MX استفاده کنید.
اما شاید مهمترین تفاوت این دو دوربین در فیلمبرداری 4K آنها باشد. اگرچه گفته میشود که هر دوی این دوربینها با فرمت 4K فیلم میگیرند، اما واقعاً بالاترین رزولوشنی که دوربین Sony FS5 قادر به ضبط آن است، رزولوشن UHD 3840×2160 px است که نسبتی برابر 1.78:1 دارد. در این بین تنها Sony FS7 است که میتواند رزولوشن کامل سینمایی 4K با ابعاد 4096×2160 px را با نسبت 1.9:1 ضبط کند. ضمن اینکه تنها پردازشگر قدرتمند FS7 امکان ضبط ویدئوهای اسلوموشن 60 فریم بر ثانیه با این رزولوشن را میدهد و FS5 تنها میتواند ویدئوهای UHD را با رزولوشن 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. نهایتاً اینکه بستریت دوربین Sony FS7 در بالاترین حالت ضبط خودش به 600 Mbps میرسد، در حالی که در Sony FS5 بالاترین مقدار آن برابر 100 Mbps است که اگرچه کیفیتی کاملاً قابل قبول دارد اما بسیار پایینتر از بردار بزرگتر خودش است.
یک نکته مهم برای کاربران حرفهای این است که Sony FS7 امکان لود کردن 3D LUT و اعمال آنها روی تصویری که در نمایشگر دیده میشود و همچنین روی تصویر خروجی یا تصویری که در حال ضبط است را دارد و از این لحاظ بسیار منعطف است. اما Sony FS5 چنین قابلیتی را پشتیبانی نمیکند و در صورتی که در حال استفاده از S-Log باشید باید تصویر خروجی را روی یک نمایشگر مانند Atomos Shogun 4K با امکان پشتیبانی از 3D LUT مشاهده کنید.
یکی دیگر از تفاوتهای این دو دوربین در ضبط ویدئوهای اسلوموشن در حالت Full HD است. دوربین FS5 میتواند ویدئوهای Full HD را با سرعت 240 فریم بر ثانیه ضبط کند. اما مشکل اینجاست که بافر این دوربین در این حالت تنها امکان ضبط 8 ثانیه ویدئو را میدهد و سپس ضبط را متوقف میکند. از سوی دیگر، دوربین FS7 در این رزولوشن میتواند حداکثر با سرعت 180 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنید، اما مزیتی که دارد این است که ضبط متوقف نمیشود و ادامهدار خوهد بود. FS5 میتواند ضبطهای اسلوموشن را تا سرعت 960 فریم بر ثانیه (البته به قیمت کاهش کیفیت) هم انجام دهد. نهایتاً اینکه FS7 دارای 4 کانال ارتباطی صوتی XLR است، در حالی که FS5 تنها دو کانال XLR دارد.
مزیتهای Sony FS5 به FS7
ممکن است بدنه کوچکتر دوربین Sony FS5 برای شما خیلی کارآمد بوده یا چندان اهمیتی نداشته باشد. اما قیمت بسیار پایینتر این دوربین قطعاً میتواند عامل مهمی برای تصمیمگیری خریداران باشد. اما جدای از قیمت، از آنجا که این بدنه، نسبت به FS7 کمی جدیدتر است، برخی از قابلیتهای آن ممکن است کاربرد بیشتر یا بهتری برای شما داشته باشد.
به عنوان مثال نمایشگر FS5 میتواند در جهات مختلف نصب شده و عملاً محدودیتی برای محل قرارگیری آن روی بدنه وجود ندارد. همچنین بدنه کوچک دوربین میتواند به راحتی در دست قرار گرفته و کار با آن بسیار راحتتر است.
یک نکته جالب درباره این دو دوربین، فیلترهای ND آنهاست. هر دو دوربین دارای فیلترهای ND متغیر در داخل خود بدنه هستند و میتوانند در نور زیاد محیط، با کاهش نور ورودی، امکان استفاده از دیافراگمهای خیلی باز را برای دستیابی به حداقل عمق میدان فراهم میکنند. اما برخلاف دوربین FS7 که تنظیمات متغیر فیلتر ND آن برابر 1/4 ، 1/16 و 1/64 است، تنظیمات ND در Sony FS5 با یک پله تاریکتر، از 1/4 تا 1/128 میرسد.
نهایتاً اینکه اگرچه هر دو دوربین Sony FS5 و FS7 دارای دو اسلات کارت حافظه هستند، اما تفاوت مهمی که دارند این است که کارتهای FS5 از همان کارتهای SD هستند که میتوانید انواع پرسرعت آنها مانند SanDisk 64GB Extreme PRO SDXC UHS-I V30 را با قیمت بسیار مناسبی تهیه کنید. اما کارتهای FS7 از نوع کارتهای پرسرعت و جدید Cfast هستند که قیمت بسیار بالاتری نسبت به SD دارند.
نتیجهگیری
هر دو دوربین Sony FS5 و Sony FX7 بسیار پیشرفته با امکاناتی منحصر بفرد هستند و بسیاری از فیلمبردارانی که با این دوربینها کار میکنند به ندرت از تمامی امکانات آنها در بالاترین سطح ممکن استفاده میکنند. اما آنچه که مهم است کیفیت خروجی ویدئوها و پتانسیل بالای آنها برای ویرایش در نرمافزارهای ویرایش ویدئویی پیشرفته است. خصوصاً اگر با استفاده از لنزهای سینمایی تصویری کار کنید، احتمالاً از تصویری که ضبط میشود شگفتزده خواهید شد. لطفاً اگر تجربه استفاده از هر یک از این تجهیزات یا دیدگاهی درباره مطالب مطرح شده دارید با ما در میان بگذارید و فراموش نکنید ما همه چیز را پیکسل به پیکسل با هم مقایسه میکنیم.
اگر اشتباه نکنم یکی از عمده تفاوتهای این دو دوربین ضبط با فرمت raw هست که fs5 فاقد اونه ، که شما در این مطلب اشاره ای به اون نکردین.
عزیز هیچکدام در حالت عادی raw ضبظ نمیکنند . هردو نیاز به ریکوردر خارجی دارند تا شما بتوانید raw ضبط کنید . fs7 نیاز به Extenstion اشئ دارد .
اگه اینطوری باشه مدل fs5 اصلا ارزش خرید نداره
اصلا امکانات حرفه ای نداره